Louis Vuitton Cup: Emirates Team New Zealand geniet van haar winst

Louis Vuitton CupNa een verloren dag zonder dat er gezeild kon worden geeft de 5de dag ons verassende resultaten. Spannend zeilen in een winderige arena welke met 8 teams van wereld formaat. In de 2de race zien we een aanvaring tussen het Britse Team Origin en het Franse Team Aleph, en in race 3 zagen we het Zweedse Artemis met een gezonde voorsprong op Azzurra tot de spiboom over de zij ging en de spi mee nam…

Met nog 3 dagen te gaan in de Round Robin staat ETNZ zonder verloren matchen aan de leiding. Het jonge Italiaanse team Azzurra welke de Louis Vuitton Cup in Nice won zien we op een 2de plek staan lonkend naar die eerste plek. Beide teams zullen het morgen tegen elkaar opnemen. Momenteel staan er 4 teams op de 3de plek met 2 gewonnen en 2 verloren matchen. Het zijn All4One, Artemis, Mascalzone Latino Audi en Team Origin. Aan u om uit te maken wie er laatst staat…

Emirates Team New Zealand-All4One

Dean Barker leidde het gast team naar een 4-0 overwinning en was nooit echt in problemen tegen de Franse Duitsers. De race was verloren tijdens de start wanneer we de overlap lieten gaan zei Jochen Schümann schipper en tactieker van All4One. De Kiwi’s hadden de gehele tijd de controle over het spel. Soms zag het er goed uit voor ons, maar nooit goed genoeg zodat we rond hen konden varen. ETNZ won met 26 seconden verschil.

Team Origin-Aleph

Met de wind die rond de 17kn waaide begon de race met een knal toen Team Origin in de spiegel van Aleph vaarde. Er was schade aan beide boten, maar het was de Franse boot gestuurd door Bertrand Pace die de penalty kreeg door regel 16 (veranderen van koers). De scheidsrechters wisten te zeggen dat toen beide schepen wegdraaiden uit de dial-up de Britse boot mooi vrij hield, terwijl de Franse boot raakte bij het draaien. Matt Cornwall (midbow Origin): “Uiteraard denken de Fransen dat we hen voor de gek hielden, maar de vraag is waarom ze hun spiegel wegdraaiden en daardoor ons ervan weerhielden om af te vallen en tijd genoeg te hebben om contact te vermijden? Ze kwamen dichterbij en gaven ons geen tijd en ruimte om vrij te houden.” Daarbovenop kreeg Aleph nog eens een minpunt vanwege hard contact welke de Franse antwoorden met een bezoekje aan de jury. De Britten konden de boel voor de rest van de race controleren. Gedurende het laatste voordewindse rak kwamen de Fransen even terug tot op 2 bootlengtes van de Engelsen, maar winst zat er voor hen niet in. Team Origin won toch nog met een verschil van 2 minuten 11 seconden.

Azzurra-Artemis

Artemis stuurman Terry Hutchinson nam een sterke start in hun race tegen de Italianen. De Zweedse boot startte op snelheid en ging met 44 seconden winst rond de eerste bovenwindse ton. Gedurende een paar seconden tijdens de set van de spi gebeurde het… De spiboom gaat omhoog aan de mast, glijd dan van voor van de boeg weg en de boom dipt in het water, slaagt naar achter en versplinterde tegen de verstaging. Bij het dippen en naar achter slaan neemt de boom de spi mee aan de andere kant van de boot welke water neemt en de vis uit de Waitemata Harbour vist. Game over. Azzurra wint wat een makkelijke race voor Artemis had kunnen zijn.

Mascalzone Latino-Synergy Russian Sailing Team

Na een korte pauze om reparaties uit te voeren, zien we Synergy 2 protesten tegen krijgen die beide weg gevlagd worden door de scheidsrechters. No penalty dus. Brady duwt Jablonski over de lijn en probeert hem in de hoek boven de startboot te houden. Maar de Russen breken vrij en nemen een goede start. Ondanks de goede start van de Russen en het feit dat ze voor de Italianen kunnen kruisen bij het eerste treffen, sloeg Mascalzone er toch in de leiding en dusdanig de controle over te nemen. Zelfs een erbarmelijke Kiwi drop van Mascalzone waarbij de boot half ingepakt de baan voor een derde over zeilt was niet voldoende om de Russen winst te gunnen. Verschil: 19 seconden in het voordeel van Mascalzone.

www.louisvuittontrophy.com

Volg de Louis Vuitton Cup ook via de ClubRacer Sail TV player.
Foto: Sander van der Borch / Artemis

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: