Louis Vuitton Cup: Azzurra en Artemis winnen beide spannende matchen

ArtemisArtemis lag eigenlijk achter in hun match tegen de Britten en Azzurra haalde uit met een penalty tegen in hun match tegen All4One. Normaal gezien ging de beste van 3 matchen door, maar vanwege de rustige weerscondities besloot Principal Race Officer Peter Reggio dat de winnaar van één match doorging naar de halve finale. Kwestie van op tijd thuis te zijn voor de Simpsons.

Artemis verslaat Team Origin

Artemis komt een beetje laat in de startbox en bij Ben Ainslie aan boord horen we dat ze de bakboord kant van Artemis willen. Met nog een minuut te gaan ligt Artemis aan de rechtse kant van de lijn en aan de loefkant van Team Origin. Dan volgt er een split tack start, Origin over stuurboord zeilt richting Artemis die over bakboord ligt. Origin gaat erg erg erg nipt voorlangs, we horen de voordekker paniekerig roepen “We’re going to hit him! Artemis vindt het een penalty waard, maar de scheidsrechters vinden van niet. Bij het volgende kruisen komt Origin van rechts en over bakboord, ze gaan weer erg dicht bij Artemis over stag. Cayard vraagt weer voor een penalty en wederom wordt deze weg gevlagd.

Beide boten varen nu over stuurboord met Origin langs lij lichtjes voor Artemis. De wind draait wat naar links wat in het voordeel van Artemis is, maar Origin heeft het bakboord voordeel als ze klappen. Origin gaat eerst rond de boei, bare away set met een bootlengte verschil op de Zweden eveneens met een bare away set. Artemis rolt in een gijp en split weg van Team Origin die als ze vrije wind hebben ook gijpen en nu lijwaarts van Artemis liggen. Artemis gooit er nog een gijp in en dekt nu de Britten af. Aan de gate gaan beide spi’s naar omlaag bij beide schepen. Goede drops, en Origin leidt rond de linkse gate boei.

Artemis 7 seconden daar achter neemt de zelfde boei, maar klapt direct weg en Origin volgt. Artemis klapt terug want ze willen zo vroeg in het kruisrak niet naar de layline geduwd worden, laat ons in het midden spelen is hun motto. Een klein rechts shiftje werkt in het voordeel van Origin. En nu wordt het interessant, Origing split naar de linkse kant bijna helemaal tot aan de layline, en Artemis opteert voor rechts. Big split dus. Maar, Artemis gaat eerst rond de boei, en wat zien we, een scheur in het onderlijk van hun spi. Dit wordt spannend want ze zullen weldra moeten gaan gijpen. De gijp gebeurd perfect en de spi blijft heel op die scheur na. Origin gijpt aan de loefkant van Artemis en ligt een beetje achter. De Zweden zouden ok moeten zijn als de spi het houd. En Artemis gaat eerst over de lijn, zij gaan dus door naar de semi finale.

Azzurra verslaat All4One

All4One komt over stuurboord de box binnen en Azzurra over bakboord uiteraard (beide over stuurboord zou nogal belachelijk zijn). En we beginnen met een dial-up, nope, Azzurra maakt een snelle dip en gaat net achter All4One door. All4One klapt en het achtervolgen begint. De wind is nu toegenomen tot een 18kn. Spannende actie hier met All4One wegklappend en hun spiegel die toch wel erg dicht naast de boeg van Azzurra langs gaat. Azzurra heeft een overlap, ze loeven op en All4One kan niet snel genoeg wijken en loopt een penalty op. Azzurra heeft een erg sterke positie nu. Beide schepen zijn laat voor de start.

Azzurra gaat eerst over de startlijn en heeft het voordeel dat All4One nog een penalty moet draaien. Knap gedaan van de Italianen. Beide boten liggen over bakboord en gaan de linkse kant uit en het ziet er naar uit dat Azzurra de Fransen naar de layline wil begeleiden. Maar All4One valt een paar graden af en kan door de lij van Azzurra varen. Ze liggen met de boeg voor Azzurra, maar het is nog een lange weg om er rond te gaan.

All4One bereikt het einde van het vaarwater en vraagt water om te klappen. Er wordt een beetje een tacking duel gehouden met knap werk van Francesco Bruni en Tomasso Chieffi om elke keer de Fransen op te loeven en naar een overstag te dwingen en aan de andere kant pal op hun neus te klappen. Moet erg frustrerend zijn voor All4One. Azzurra controleert de boel hier. De Italianen proberen de boei te halen terwijl ze onder de layline liggen, ze loeven een beetje op en kruipen rond de boei. De Fransen moeten het zelfde doen en het verschil tussen beide boten is 9 seconden.

Een goede set op beide boten. Sebastien Col kan dichterbij komen en krijgt een overlap. De genua gaat omhoog en na de gijp hebben ze loefrechten op Azzurra, maar de Italianen hebben ook hun voorzeil al omhoog. Eigenlijk voorbij de gate gaan allebei de spi’s naar omlaag, ze rollen beiden in een gijp, maar wanneer de schepen uit de draai komen zien we dat de spi van de Fransen water schept. En door dit voorval zien we het einde van de aanval van All4One. Ze zijn een paar bootlengtes achter wanneer Azzurra door de gate gijpt. All4One ligt een beetje achter wanneer ze de linkse gate nemen en Azzurra klapt terug om te coveren. Op dit moment blijkt All4One een genakker schoot rond de roerpost te hebben en ook nog wat spi overboord. Dit verklaart waarom ze zo traag zijn in het kruisrak.

Azzurra gaat rondde boventon en All4One moet nog 2 klapjes maken om de boei te halen. All4One 56 seconden na de Italianen rond de boei, en moeten nog steeds die penalty draaien. Azzurra haalt de finishlijn en gaat door naar de halve finale.

www.louisvuittontrophy.com

Volg de Louis Vuitton Cup ook via de ClubRacer Sail TV player.

Foto © Sander van der Borch

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: