Louis Vuitton Cup: Wie gaat er naar de finale?

Louis Vuitton CupWie moest er tegen wie zeilen? Artemis onder leiding van Paul Cayard met onze eigenste Simeon Tienpont aan boord (ooit nog lid van het ClubRacer zeilteam) moest de beste van 3 wedstrijden tegen Mascalzone Latino Audi (Gavin Brady) zeilen. Emirates Team New Zealand (Dean Barker) koos dan weer om het op te nemen tegen Louis Vuitton Cup winnaar in Nice Azzurra (Francesco Bruni). In het totaal zijn er 5 wedstrijden gezeild met eentje die nog moest ingehaald worden.

Artemis contra Mascalzone Latino Audi

3 wedstrijden moeten deze jongens tegen elkaar varen en de boten zullen gewisseld worden om het geheel een beetje eerlijk te houden. Er staat een 10-12kn wind en in de eerste match gaat ML Audi naar rechts en Artemis naar links. Split start dus. Brady gaat met ML Audi eerst om de boei met 11 seconden verschil. Aan de gate verliest ML Audi haar spi bijna onder de boeg, beide boten nemen de rechtse boei, er is 10 seconden verschil en Artemis volgt nog steeds. Mascalzone verdedigd de rechtse kant en als ze aan de boei komen moeten ze nog een paar tackjes maken daar de wind nog meer naar rechts gedraaid is. Mascalzone ligt nog steeds voorop en doet een bare away set er is 21 seconden verschil nu. Artemis kan de 150 meter verschil halveren,maar de finishlijn komt te snel en de Italianen winnen met 11 seconden verschil.

Emirates Team New Zealand contra Azzurra

Het ziet er naar uit dat de Kiwi’s de Italianen opjagen, 5 klapjes in de eerste 3 minuten en de Nieuw Zeelanders liggen nog steeds een bootlengte voor. ETNZ neemt Azzurra mee boven de rechtse layline. ETNZ leebowed Azzurra en loeft hen daarna tot in de wind. Beetje geparkeerd zeg maar. De Nieuw Zeelanders houden hen daar en duiken dan naar de boei, Azzurra volgt, maar te snel en lopen een penalty op. ETNZ gaat 21 seconden voor Azzurra rond de boei maar wat blijkt? De Kiwi’s hebben door een foutje met de jockey pole een gennaker schoot onder de boot en kunnen niet gijpen. Azzurra gijpt weg. ETNZ geraakt uit de problemen en nek aan nek komen ze aan de gate. Beide boten opteren voor de rechtse kant van de baan. We krijgen een linkse shift en de Italianen liggen hierdoor 100 meter voor. Azzurra kan genoeg uitlopen om voor de boei hun penalty te draaien en liggen nog steeds voor. Azzurra gaat eerst rond de boei en lijkt deze match te gaan winnen. ETNZ doet nog verschillende pogingen om de Italianen af te remmen, maar tevergeefs. 1-0 voor Azzurra.

Artemis contra Mascalzone Latino Audi

Mascalzone Latino is te vroeg over de lijn en dipt terug, Artemis is weg. Artemis heeft wat ze wilden, een start met vrije wind. Deze moeten ze echt winnen willen ze er nu al niet uit liggen. Artemis gaat rond de eerste boei met ongeveer 150meter winst. Knappe set, geen problemen. Artemis loopt uit aan de gate en het verschil is nu 45 seconden. Door een grote linkse shift verliezen de Zweden een beetje en het verschil aan de boventon is terug 28 seconden. Mascalzone Latino komt dichterbij, maar Artemis kan zijn voorsprong behouden en wint deze match. 1-1 en nog 1 match te gaan…

Mascalzone Latino contra Artemis

1 van de 2 ligt er strak zowiso uit en de andere gaat naar de finale. We zien tijdens de start veel agressie van de Italiaanse boot en het zijn de Italianen die de start controleren. Brady loeft op en pusht de Zweden hard welke hiermee een penalty oplopen. Mascalzone eerst over de lijn en controleert het eerste aandewindse rak. De Italianen komen over bakboord aan de boei met een tack set op 12 seconden gevolgd door Artemis. Artemis gijpt weg en loopt voor de wind wat in, ze liggen aan loef van Mascalzone en komen gelijk te liggen. Mascalzone loeft hen buiten de 3 bootlengte cirkel, de spi van Artemis gaat naar omlaag, ze gaan overstag en gijpen rond de boei en zijn hiermee hun penalty kwijt. 1 nadeeltje, door dit manoeuvre zijn ze terug 34 seconden achter Mascalzone komen te liggen. Dit gaf Mascalzone de ademruimte die ze nodig hadden om min of meer vrij naar de boventon te kruisen. Verschil aan de boei eveneens 34 seconden. Op het voordewinds rak kwam het er voor Mascalzone gewoon op neer om hun boot tussen de finish en de Zweden te houden zonder vuile wind te incasseren. Mascalzone wint.

Emirates Team New Zealand contra Azzurra

De Italianen komen over bakboord de startbox in en we krijgen een midline dial up. Azzurra wacht geduldig af, beide boten liggen ongeveer een minuutje stil en gaan zelfs achterwaarts. Nog een kleine 3minuten te gaan. ETNZ valt af naar stuurboord waar Azzurra ligt en welke het zelfde doet. Beide boten varen voor de wind en Barker ligt nu aan lij van Azzurra zonder overlap. Azzurra loeft op en wil naar de startlijn, we hebben nog 1:25 te gaan en ETNZ volgt, loeft op en vind dat de Italianen niet snel genoeg zijn en vraagt een penalty. Groene vlag van de scheidsrechters en dus geen penalty. Beide boten liggen zij aan zij en vallen samen af naar stuurboord. Azzurra draait door en wil gijpen en ETNZ houd niet genoeg ruimte. Azzurra vraagt een penalty en krijgt die ook. Ik denk dat er zelfs contact was. We zijn nog 38 seconden van de start en beide boten gaan op de lijn af. ETNZ wint de start, maar heeft een penalty tegen.

ETNZ controleert het eerste kruisrak en gaat met een bare away set 25seconden voor Azzurra rond de ton. Heel bizar dan, de Kiwi’s gaan voor de rechtse gate en Azzurra voor de linkse. Tricky zet van de Italianen om hen die ruimte te gunnen. Het verschil tussen beide boten is 26 seconden. ETNZ gaat naar rechts en Azzurra naar links. Dit kon beide kanten uitgaan, maar het was Azzurra die profiteerde en wat afstand goedmaakte op de Nieuw Zeelanders. ETNZ duwde Azzurra over de linkse layline, maar niet genoeg. Verschil aan de boei, 21 seconden in het voordeel van ETNZ welke nog altijd haar penalty moet draaien. Voor de wind liep ETNZ uit tot ze er zeker van waren dat ze hun penalty konden draaien.

Pretty close finish hier want het moest op beelden herbekeken worden om zeker te zijn dat Emirates Team New Zealand doorging naar de finale. Ze zullen uitkomen tegen Mascalzone Latino Audi.

www.louisvuittontrophy.com

Volg de Louis Vuitton Cup ook via de ClubRacer Sail TV player.

Foto © Sander van der Borch

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: