
Vier weken lang hebben op zijn minst een paar honderd zeilers uitgekeken naar zaterdag 6 maart. Niet omdat er op die bewuste zaterdag een Miss Grootzeil of Pitpoes verkiezing of zo gehouden werd, en ook geen gratis vaten weggeschonken werden… Neen. Het was gewoon weer Goofies zeilen. En wat voor één.
Dik ingepakte zeilers kwamen we tegen op de steigers. Er stond dan wel een stralend winterzonnetje, maar een ijskoude schrale noordooster herinnerde iedereen er aan dat de zomer nog niet voor morgen is. Bij gebrek aan windmeters aan boord moesten we weer op het gevoel de juiste zeilkeuze maken. Grootzeil op en solentfok erbij. En zeilen maar.
Allard op 1
De Goofen hadden bij deze noordooster een prachtige baan uitgetekend, met leuke kruisrakken en fel gesmaakte spinakker-rakken. Voor ieder wat wils, de voordekkers hebben weer een goeie training achter de rug.
In de ORC 1 snoepte de Belgische Allard (Sydney 39) een welverdiende zege af voor de neus van de Antilope (Grand Soleil 43) en de Checkmate (een bloedmooie Swan 45). Door haar tweede plaats versterkt de Antilope haar leidersplaats in de voorlopige algemene rangschikking in deze klasse.
Bij de ORC 2-5 zeilde de Esprit du Morbihan, een Tina van de tekentafel van Frans Maas, de tegenstand op een hoopje. Elyxir (X-362), de winnaar van de Kerstrace, stak dan wel de line honours op zak voor de Belgen van de Rackam, toch bleef ze in berekende tijd op 3,5 minuut van de winnaars. De Barcarolle (Dynamic 37) vervolledigde het podium.
The Battle of the One-Tonners
Bij de grote Ongemeten schepen waren enkele schepen te snel over de startlijn, en gezien niemand van de vroege starters terugkeerde, smeerden de Goofen hen wat extra tijd aan hun zeilbroeken. De Annapolis (Salona 40) zeilde bijna de hele wedstrijd lang aan de kop van het veld, maar moest de Antwerpse Prince de Pétarcq (Oyster 41 van 39 voet, zie foto bovenaan) in berekende tijd toch met vier minuten laten voorgaan. De X-One tonner Shamrock was wel tweede over de finish, maar werd na een lang en mooi duel (‘the battle of the one-tonners’) met de Prince de Pétarcq in berekende tijd teruggeslagen naar een 8ste plaats. De Windfall, een Westerly Typhoon, was dik tevreden met het mooie zeilweer, en legde beslag op de derde plaats in het dagklassement.
Bij de kleien Ongemeten schepen is de Farfelu (FF 915) er niet in geslaagd om de Bolderik (Spirit 32) achter zich te houden. De Zeebruggelingen-met-Nederlands-Limburgse-versterking zeilden de oude Spirit 32 naar een verdiende eerste plaats, hun eerste overwinning in de Goofies van dit jaar. De Dame de Meuse (Alo 28) legde beslag op de derde plaats.
25 jaar Goofies – Feesten!
De volgende en laatste Goofy Race van het seizoen 2009-2010, op zaterdag 3 april, staat in het teken van 25 jaar Goofy-zeilen. De Goofen plannen dan een reeks festiviteiten en verrassingen. Is dat het dan geen goed idee om die dag, in naam van de zeilers, en uit dank voor 25 jaar tomeloze en gedreven inzet, deze heren en dames te verblijden met een massale opkomst en op zijn minst evenveel cadeautjes?
Meer info: Goofies Race