Hublot PalmaVela: Mediterraanse seizoensopener

Hublot PalmaVelaDonderdag start in Palma de PalmaVela, traditioneel de opener van het seizoen in de Middelandse Zee voor de grotere boten (de grootste deze week is de 143ft Wally ‘Esense’), met verder de mini-maxis (STP65 ‘Container’, JV60 ‘Jethou’, RP72 ‘Shockwave’, Mills68 ‘Alegre’ om de racers er even uit te lichten) en ook voor de TP52’s.

Nederlandse inbreng is terug te vinden in de persoon van Marcel van Triest (gezien op ‘Magic Carpet2’), Sander van der Borch (fotograaf aanwezig voor Gaastra en team Artemis), een cruiser ‘PRANA’ (weet iemand hier meer over?) en ikzelf in de TP-klasse. Ongetwijfeld zijn er meer betrokkenen uit de Benelux maar ik heb ze nog niet gespot.

Voor de TP’s is het de eerste keer dat er onder de nieuwe regel wordt gevaren (dubbele achterstag, squarehead main, groteren jibs, boegspriet, grotere spinnakers, meer gewicht in de bulb en een lager bemanningsgewicht dus minder mensen aan boord).
De regelwijzigingen hebben een aantal veranderingen in de MedCup boten tot gevolg gehad: de achterstag lieren zijn een maatje groter (Harken 990!), een stringdrop systeem op de spinnaker en de achterste pedestal is op bijna alle boten verder naar achter geplaatst.

In de klasse zouden er vijf boten moeten zeilen, maar Synergy is nog niet gezien. De overige teams zijn: ‘Artemis’, ‘Matador’, ‘Christabella’ en ‘Weapon of Choice’, waarvan de laatste geen MedCup evenementen gaat varen dit seizoen.

De weersverwachting voor de rest van de week is relatief lichte condities, met de wind tussen de 8-12, misschien 14 knopen (typisch, zouden velen zeggen) en hopelijk blijft het verder ook droog... Verwachtingen binnen het team zijn realistisch en het voornaamste doel is om door te bouwen op het TP-WK hier in Palma in oktober vorig jaar.

De crew-list is redelijk veranderd, onder andere door veranderingen in de klasse regel:
Nick Hutton - Bow
Fergal Finlay – Mid-bow/Sewer
Jonathan Taylor – Pit
Tom Wilson – Grinder
Geoff Povey – Grinder
Chris Walmsley – Main caddy
Matt Adams – Upwind trim
Hugh Styles – Downwind trim
Dave Lenz – Grootzeil
Tony Langley – Stuurman
Jules Salter – Tactician
Graham Sunderland – Navigator
Luuk le Clercq – Achterstag

Misschien interessant om kort uit te leggen wat een TP racen met maar 13 man aan boord betekent. Upwind is er weinig veranderd, behalve dat met de dubbele achterstag door de tacks steeds gewisseld moet worden en er continu met de spanning gespeeld wordt. Als gevolg zit ik dan ook in alles boven 8 knopen wind met één been binnenboord om met de grootzeil trimmer de achterstag trim te bespelen. Daaronder zit ik volledig binnenboord en boven de 18 knopen is de achterstag naar maximum en als de druk gelijk is word ter dan vol gehiked. Bij de boventon merk je snel het verschil met de veranderingen in de samenstelling van de bemanning. De twee grinders, de maincaddy en een vierde persoon grinden de spinnaker op, afhankelijk van de soort set is deze vierde persoon de downwind of de achterstag trimmer. Bij een normale bear-away is de achterstag trimmer een extra hulp op het voordek, de jibe-set of Sambuca eindigt de achterstag trimmer meestal op de pumps. Downwind met de gepijlde zalingen hoeft er weinig gedaan te worden met de achterstag en is vooral gewichtplaatsing erg belangrijk. Door de gijp heen moet natuurlijk wel van achterstag gewisseld worden maar de spanning is slechts handvast. Bij de beneden boei wordt de achterstag vast op meer spanning gezet en als de staysail wordt gefurled gaat de achterstag trimmer naar de mast om de fok te hijsen. De voordekker haalt de droplijn terwijl de jib omhoog gaat, terwijl de midbow/sewer naar beneden verdwijnt. De drop vervolgens is met twee man aan dek (zonder droplijn-systeem) en vooral heel veel vertrouwen in de ervaring van de pitman. Zodra de call komt van de voordekker dat de kite onder controle is (aan dek met het meeste beneden) verdwijnt de achterstag man naar zijn lier en werkt dan weer met de grootzeil trimmer aan de trim.

De klasse is zo scherp dat de tacticus en navigator laylines callen tot op de seconde (2 seconden na het startschot de lijn over wordt door coaches gezien als een matige start), 1 bootlengte over een layline is slechte call... Met de drop in crewnummers wordt van iedereen verwacht meerdere rollen te kunnen vervullen maar uit ervaring kan ik vertellen dat een winter gewicht verliezen niet de beste voorbereiding is om als grinder een zeiknatte spinnaker te hijsen voor een Sambuca...

Meer informatie over het evenement kan gevonden worden op http://www.palmavela.com met vanaf donderdag ook de eerste verslagen en foto’s.

Foto’s van de trainingen van de verschillende boten kan je hier vinden: http://sailingstock.com/#/PALMAVELA2010/. Als er vragen zijn antwoord ik ze graag via het ClubRacer forum en ik zal proberen aan het eind van elke dag ook mijn perspectief te geven in aanvulling op de (Engelse/Spaanse) verslagen.

Tekst: Luuk le Clercq
Foto: Sander van der Borch

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: