Otium pakt line honours Vuurschepenrace 2010

Vuurschepenrace 2010Op de vroege woensdagmorgen 12 mei pakte de Otium Pogo 40 van schipper Bert van der Hoeven (Drimmelen) de line honours in de 65ste Vuurschepenrace, onderdeel van de Delta Lloyd North Sea Regatta. Om 6.35 uur Nederlandse tijd gleed de 40-voeter als eerste over de finishlijn voor de Engelse kust van Harwich.

De gehele oversteek van 110 mijl was bezeild, wat snelle tijden opleverde. De Checkmate Swan 45 van Peter de Ridder (Gorkum) kwam als tweede binnen, gevolgd door de E-mission Farr 40.7 van de Scheveningse schipper Erik van Vuuren. De uitslagen op handicap volgen zo spoedig mogelijk. In totaal gingen gisteravond 46 jachten van start.

'Het ging voorspoedig", reageert Van der Hoeven bescheiden. 'Het woei de hele tijd rond de 26-29 knopen. De eerste 40 mijl voeren we op de genua en de laatste 53 op de gennaker. Dan loopt deze boot nou eenmaal goed." De Otium, varend in de ORC 1-klasse, klokte 19.85 knopen als topsnelheid en liep gemiddeld 15-16 knopen. 'Na de start gingen we als vijf-na-laatste om de eerste boei, maar precies om 20.50 uur haalden we de Checkmate in en hebben we daarna continu aan kop gelegen."

Twee jaar geleden deed de Otium ook mee en waren de condities net zo ideaal. Van der Hoeven: 'Toen finishten we als tweede, achter de Pleomax en voor de Checkmate. Nu hebben we een nieuw zeilenset, wat aanzienlijk scheelt ten opzichte van 2008." De Pleomax zette destijds het record op 10 uur en 29 minuten. Daar kwam de Otium met 11 uur en 15 minuten niet aan. Van der Hoeven: 'Dat is jammer. Volgend jaar doen we het gewoon nog sneller."

Panther - 'Ik wist niet wat ik zag"
In de IRC 2-klasse werd eveneens hard gevaren. De zwarte Panther J-105 van het Haagse vrouwenduo Yvonne Beusker en Edith Voskamp deed het bijzonder goed. Vanochtend om 8.37 uur Nederlandse tijd konden de zeilen omlaag. Radboud Crul, erelid van de Noordzee Club, stapte voor de gelegenheid op en doet verslag: 'Bij de North Shipwash zat de Foxy nog achter ons. Ik wist niet wat ik zag. Vervolgens moesten we hoger aan de wind varen en waren ze weg." Team Foxy moet op handicap sneller zeilen en doet mee in de IRC 1-klasse. Na het ronden van de twee boeien midden op de Noordzee, werd de koers zuidwest en kon de gennaker op. Crul: 'De omstandigheden woeien een beetje onze kant op dit jaar. We liepen continu 10-15 knopen met een topsnelheid van 17.9 knopen. Ik vermoed dat we redelijk goed zitten voor wat betreft de eindzege in de IRC-2."

Om 12.44 uur Nederlandse tijd kwam de laatste boot, de Celestine, in Engeland over de eindstreep. Daarmee is de 65ste Vuurschepenrace ten einde en kunnen de zeilers zich opmaken voor de traditionele lunch in Pin Mill. De volledige uitslagen zullen terug te vinden zijn op www.nsr.nl

North Sea Race

Na deze ideale oversteek volgt morgen een rustdag met 's avonds de prijsuitreiking. Vrijdag 14 mei klinkt het startschot voor de North Sea Race, georganiseerd door de Royal Ocean Racing Club. Dit is een offshore van 185 mijl terug naar Scheveningen. Zondagmiddag is dan de prijsuitreiking in Scheveningen. Ook de overall winnaars van de Vuurschepenrace en de North Sea Race zullen een prijs ontvangen. De gemiddeld jongste bemanning met hoogste klasseringen in beide zeeraces ontvangt de Hans Horrevoets Memorial Trophy.

Foto: Ronald Koelink - foto-nautiek.nl

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: