Rustige start inshores Delta Lloyd North Sea Regatta 2010

De Delta Lloyd North Sea Regatta 2010 kende op vrijdag 21 mei een rustige start van de inshores (kustwedstrijden). Er stond een lichte noordenwind van 6-7 knopen bij een sterke stroming. Bijna alle klassen kwamen eenmaal in actie, totdat de mist plotseling intrad en het zicht minder dan vijftig meter maakte. Daardoor konden de Laser-zeilers de bovenboei niet meer vinden en moest hun race worden afgebroken. Tegen 16.00 uur besloot het racecomité de deelnemers terug naar de haven te sturen. Dat betekende een vroege after sail in het zeilersdorp. In de avond stond een spetterend optreden van Kid Creole and the Coconuts op het muzikale programma.

Voor de X-35 geldt de Delta Lloyd North Sea Regatta als klasse kampioenschap. Het veld telt 9 35-voeters, waaronder de oud-wereldkampioen Drs. X van Cees Wieringa. Hij leverde in het eerste kruisrak nog een duel met de Who's Next van Alwin van Daelen. "We hadden een goede start en waren als eerste weg", aldus Van Daelen. "Vlakbij de bovenboei maakten we twee verkeerde klapjes en gaven we de wedstrijd weg." Wieringa over hun successtrategie: "We waren slecht weg, maar gingen vervolgens snel naar rechts. Daar kregen we wat voordeel. Volgens ons was er meer wind in het midden van de baan, dus zijn we vaker overstag gegaan." De Drs. X ging uiteindelijk met een behoorlijke voorsprong door de finish. "We hebben ook nieuwe, Italiaanse zeilen en dat gaat heel goed."

Houtrustrace in IRC & ORC
Voor de IRC en ORC-klassen stonden vandaag de traditionele Houtrustraces op het programma. In de IRC 1-vloot van 21 deelnemers pakte de regerend Swan 45-wereldkampioen Nico Poons met zijn Charisma de eerste zege. Hij finishte ruim twee minuten voor de Swan 42 Baraka GP van schipper De Graaf. Dat was na berekening genoeg om te winnen. In de ORC 2 kwamen 29 teams in actie. Harry Amsterdam stuurde zijn Arcona 340 winnend over de streep en won tevens op handicap. In de ORC 3 met dertien boten was het eerste paaltje voor Jan Peerdeman met zijn 8 MOD Sigma Pebbles. De tweede wedstrijd kon vanwege de zeevlam (plotseling van zee opkomende mist) niet meer doorgaan.

Brunel Mumm 30 gedoopt
De drie Nederlandse Mumm 30's die in juli aan de Tour de France à la Voile deelnemen, startten vanmiddag met de IRC 2 mee. Vorige week trainde het drietal vier dagen gezamenlijk voor de Haagse kust. Team Delft Challenge begon zes jaar geleden aan dit Franse zeezeilavontuur. Inmiddels zitten twee generaties bemanningsleden verspreid over de twee andere 30-voeters. De initietiefnemers van het eerste uur keren dit seizoen terug met Brunel als hoofdsponsor. Tegen het einde van de dag vond de doop van hun 30-voeter plaats. Op het water moesten schipper Bart Verwerft en zijn bemanning nog het onderspit delven. De Mumma Duck van Thijs Moens zeilde sterk: "Onze start was niet bijzonder. Brunel kruiste nog voorlangs, maar we hadden goede snelheid en hoogte. We zaten links en kregen een shift naar links, waardoor we voor de andere twee zaten. Voor de wind ging Delft Challenge harder, maar het was net genoeg om ze voor te blijven." De Belgische schipper van de Delftenaren, Bert Schandevyl (BEL): "Zij anticipeerden goed op de shifts. Er zat er eentje van 15 tot 20 graden bij. Zo hebben ze ruimte op ons genomen."

Grote velden in eenheidsklassen
De eenheidsklassen (gelijke boten, dus geen handicapberekening) trekken grote velden. De J22 laat met 26 boten de grootste opkomst zien. Voor hen is de Delta Lloyd North Sea Regatta een nuttige voorbereiding op het WK J22 dat eind juni in Scheveningen plaatsvindt. Jeroen den Boer, de wereldkampioen van 2006, gaat na één race aan de leiding. In de oud-olympische FD voeren de ex-wereldkampioen Enno Kramer en zijn bemanning Ard Geelkerken de ranglijst (22 deelnemers) aan. De eveneens oud-olympische Yngling-klasse bracht 16 kielboten op de baan, waarvan het trio Roukema/Kuiters/Tromp het enige paaltje van de dag greep. Het team van Jorrit Beekman eindigde deze eerste wedstrijddag als beste Laser SB3 (van de 13). De Efsix en Javelin kwamen door de zeevlam niet meer in actie.

Haagse erepenning voor Frans Sluyters
Al jarenlang zet Frans Sluyters (Voorschoten) zich met zijn hele ziel en zaligheid in voor de organisatie van de Delta Lloyd North Sea Regatta. Dat doet hij met ongekend groot enthousiasme en met zijn welbekende flair. Reden genoeg voor het college van burgemeester en wethouders van Den Haag om hem te onderscheiden met de gouden erepenning van Den Haag. Dit is de hoogste onderscheiding in de gemeente Den Haag en wordt in bijzondere gevallen uitgereikt. Sluyters ontving de erepenning uit handen van Sander Dekker, die afscheid neemt als wethouder van sport. "Frans heeft Den Haag door middel van de Delta Lloyd North Sea Regatta op de kaart gezet", luidde zijn betoog.

Bruine Bank race
Op zaterdag 22 mei gaan ook de catamarans op volle sterkte de zee op. Daarmee zijn alle klassen volledig actief. In de vroege ochtend klinkt het startschot voor de Bruine Bank Race, georganiseerd door de stichting Shorthanded. Deze 100 Mijl is een solo-/doublehanded gevaren wedstrijd onder IRC voor mono- en multihulls. Het parcours is globaal Scheveningen-Bruine Bank- Scheveningen. De schippers mogen zelf bepalen of ze de baan linksom dan wel rechtsom varen. De start en finish zijn in Schevenigen tijdens de Delta Lloyd North Sea Regatta. De snelste tijd tot nog toe was 11 uur en 9 minuten gevaren door de Class 40 Moonpalace.

www.nsr.nl
Foto: Thom Touw

Auteur:

  • Jasper van Staveren

    Jasper van Staveren, Jappie voor de zeilvrienden, is professioneel watersportfotograaf en specialist in online communicatie, Public Relations en Social Media. Binnen de zeilwereld kent men hem als voordekker binnen de verschillende ORC klassen, maar ook op het 'voordek' van een R.I.B. gewapend met zijn Canon camera. Al meerdere jaren schrijft hij voor ClubRacer met als specialisme de catamaran scene.

Comments

Voor u geselecteerd: