Straks, zaterdag, wordt voor de deuren van het clubhouse van de Royal Yacht Squadron Cowes Week 2010 op gang geschoten. Onnodig u uit te leggen dat ze daar intussen de knepen van het vak kennen (op het gebied van wedstrijdorganisatie dan toch), want die Cowes Week dat doen ze daar al sinds 1826… Enfin, de organisatie verwacht ook dit jaar wee meer dan 1000 deelnemende jachten en andere zeilvaartuigen, goed voor de bieromzet in de lokale pubs.
Onder de deelnemers ook dit jaar weer enkele Belgen: Moana, Allard, Bolderik en … de Shamrock. Deze laatste, een prototype dat in 1985 door X-Yachts van Denemarken gebouwd werd voor het Deense team dat toen op de Solent mee ging doen aan de Admiral’s Cup, is sinds enkele jaren weer in actieve dienst en zeilt onder commando van de broers Vandesande. Met wat Goofies, Antwerp races en Schelderegatta’s achter de kiezen vormde zich een solied team, dat nu met de boot naar de plek trekt waar het voor de boot (toen onder de naam ‘Euro’) allemaal begon: “Vooral voor de fun hé mannen, niet om te winnen… dit jaar toch niet…”, aldus de schipper
Voorbereidingen…
Al sinds vorig jaar loopt de crew en eigenaars met de Cowes-plannen in het hoofd. En er komt wel wat bij kijken, bij zo’n onderneming: boot moet klaar zijn, bemanning moet klaar staan, logistiek gepland. De boot werd gewogen en is nu IRC-gemeten (de rating van 1,047 voor deze oude IOR-one tonner is niet echt gunstig te noemen), de zeilen geselecteerd en verbeterd, hier en daar wat schoten vervangen.
Ter plaatse werden twee huisjes gehuurd zodat de bemanning tenminste droog kan slapen) en een ligplaats gereserveerd (ergens drie dik tegen een ponton – vermoedelijk tegen woekerprijzen…).
…en doorzettingsvermogen!
Door de vele afvallers bij de vaste crew (meestal om professionele of studeer-redenen) was de schipper genoodzaakt om op het laatste ogenblik nog 4 vervangers te zoeken. Missie volbracht (Yan, naar het schijnt inclusief een Braziliaanse schone!).
Na de laatste wedstrijd van de Deltaweek, die de Shamrock won in ORC 1, moest met nog slechts enkele dagen voor het vertrek van de boot naar Cowes, nog een zeil in allerijl naar de zeilmaker: voorlijk gescheurd…
Om het geduld van de schipper nog wat verder op de proef te stellen, gaf de motor van de Shamrock er vervolgens de brui aan. Het mechanisch verdict was onherroepelijk: koppakking zo lek als een zeef, water in de motor en inwendig massa’s roest. De schipper twijfelde niet en enkele dagen later ronkte een gereviseerde vervangmotor vanuit de buik van de Deense schone…
Intussen slaagde de schipper, niet gehinderd door zeezieke metgezellen, er in om de Shamrock al tot in Eastbourne te krijgen. Donderdagavond wordt de boot in Cowes verwacht. Vrijdag wordt er wat geoefend, zodat zaterdag ook voor dit team Cowes Week van start kan gaan.
We hopen u frequent te mogen berichten…
www.cowesweek.co.uk