
Beide Volvo Open 70’s Telefónica Azul en Groupama zijn niet te houden. Als ze deze snelheid aanhouden terwijl ze rond de eilanden draaien, gaan de bemanningen van beide schepen draainissen hebben na aankomst. Na de eerste 24u van de Sevenstar Round Britain and Ireland Race heeft de Spaanse Volvo Open 70 al een 500 van de 1800 zeemijl achter de spiegel.
Voedsel en boatspeed
Op de 2de plek in werkelijke tijd vaart Groupama een kleine 80nm achter de Spanjaarden. Gedurende de nacht zal de wind weer naar een 20kn gaan toenemen en lichtjes naar links draaien wat een beetje in het voordeel van Groupama zal zijn. De bemanning van beide schepen moeten nu door en door nat zijn, en de effecten beginnen te voelen van vermoeidheid. Voedsel zal hun brandstof zijn en boatspeed het enige wat telt.
Om deze ongelooflijke eerste 24u even te verduidelijken, zien we beide Volvo Open 70’s nu net ten Noorden van Edinburgh en waarschijnlijk zullen ze Schotland volledig te Zuiden hebben liggen in de ochtend van woensdag.
Crew met gemiddelde leeftijd onder de 24 aan de leiding!
Verschillende uren achter beide koplopers vaart Jonny Malbon en zijn crew op de IMOCA 60 Artemis Ocean Racing. Zowel de bemanning als de boot genieten van de ruime koersen. Maar de overall leider op het moment is de RYA Keelboat Academy’s TP52, John Merricks II. Je moet weten dat de gemiddelde leeftijd op deze TP onder de 24 ligt en dat de crew een hele zomer hard getraind heeft om deze race optimaal te kunnen varen.
Schipper Luke McCarthy verteld:
“It is a tough call to take on this course in a TP52, but this team has been working hard and should we have any problems, we know how to fix just about anything. It is very wet, even down below, but we have made some modifications to the bulkheads, so that John Merricks II is a bit more user-friendly offshore.”
Nederlandse boot leid Class Zero
De leider in Class Zero is Nederlands zeilende legende Piet Vroon en zijn crew op de Ker 46 Tonnerre de Breskens. Tonnerre houd gewoon van veel wind en glijd gewoon planerend over de Noordzee. Ze liggen nu net ten Noorden van Nederland. Volgens de Sevenstar site zou Piet na een levenlang racen waaronder 25 Fastnet Races deze wedstrijd als een “zwanenzang” beschouwen. Tot hier, alles nog ok. Maar dat ze tevens vermelden dat hij waarschijnlijk nog van gedacht zal veranderen…? Dan kennen ze hem nog niet goed!
Opgave in Class Zero John Shepherd’s Fair Do’s VII en Relentless on Incisor hebben beide opgegeven vanwege materiaal breuk. Toen waren ze nog met 7…
Ook opgave in IRC 1
Op het moment dat we dit schrijven heeft In IRC 1 de leider Philippe Falle die een gemiddelde van 9kn had en daarmee al 225nm achter de kiezen had, rechtsomkeer gemaakt. De First 40.7 Encore neemt de leiding over waardoor ze in IRC 1 al zeker zijn van een top 3.
Nederlandse boot leid Class IRC 2
IRC 2 wordt geleid door de S&S 41 Winsome van Harry Heijst. Overall staat hij momenteel op een 5de plek. De S&S 41 moet veel wind hebben zei Atse Blei eigenaar van de S&S 41 Pinta-M me vorig jaar nog, dan presteert ze op haar best. En kijk, het blaast en de Winsome voert haar klassement aan.
De weervoorspelling laat ons weten dat de wind gedurende de nacht meer naar het Noordwesten zal draaien en weer zal gaan toenemen. We kunnen dus stellen dat de deelnemers een zware zee tegemoet gaan. Ik vraag me af met hoeveel deelnemers we nog gaan zijn morgen avond?