Zeg niet zomaar een zeilwedstrijd tegen de Velux 5 Oceans

Alex ThomsonDeze solo-zeilwedstrijd om de wereld in verschillende etappes zag oorspronkelijk het licht in 1982, en heette toen BOC Challenge (BOC is de British Oxygen Corporation, en de eerste sponsor van de wedstrijd). 17 zeilers zagen deze wedstrijd wel zitten, en na 4 stopovers bleek Fransman Philippe Jeantot met zijn eerste 50-voets Credit Agricole veruit de best voorbereide zeiler.

Vier jaar later won Philippe Jeantot weer, in een boot die als voorloper kan beschouwd worden van de huidige Open 60 schepen. In 1990 probeerde hij een derde keer te winnen, maar enkele andere Franse zeilers kwamen met nog verder ontwikkelde Open 60 zeilmachines en lieten geen spaander heel van Jeantot’s reputatie. Christophe Auguin won de wedstrijd met zijn Groute Sceta in een nieuwe recordtijd van 120 dagen. Vier jaar later won hij nog eens.

In 1998, na vier geslaagde edities, kwam de wedstrijd terug als de Around Alone. De Italiaan Giovanni Soldini had toen slechts 116 dagen nodig om zijn Fila rond de wereld te zeilen, en onderweg nog concurrente en schipbreukelinge Isabelle Autissier op te pikken. Dat jaar zagen we ook de eerste poging van Mike Golding om hoge ogen te gooien op de internationale yachting-scène, tot een formidabele crash op een Nieuw-zeelandse zandbank de kiel van zijn Group 4 Securitas scheurde…

In 2002 stak voor het eerst Zwitser Bernard Stamm zijn neus aan het venster. Deze verlichte geest had in een bouwvallige loods in klein Bretoens vissersdorpje zijn prachtige boot helemaal zelf gebouwd met de hulp van enkele vrienden. Amerikaan Brad Van Liew was dat jaar aan zijn tweede deelname toe, en zeilde in klasse 2 alles en iedereen naar huis. ‘Veni, vidi, vici’ om het met de woorden van een andere Italiaan te zeggen.

Na twee vrijwel sponsorloze edities was de wedstrijdleiding in 2006 maar al te blij dat de directie van Velux besloten had om wat centen in de sport te stoppen. De link tussen dit bedrijf en het zeilen is me nog steeds niet duidelijk, maar blijkbaar waren ze daar na 2006 toch erg tevreden over de resultaten dat ze bijtekenden voor nog eens 4 jaar. Het moet gezegd dat deze wedstrijd voor de nodige adrenaline zorgde bij de deelnemers en het thuispubliek. U herinnert zich ongetwijfeld de loodzware start met danteske taferelen bij Kaap Finisterre, alsook de machteloze Alex Thomson die zijn gitzwarte Hugo Boss moest achterlaten en gered werd door Mike Golding. Amper één dag na die redding kwam ook de mast van de Ecover naar beneden zodat beide heren onder noodtuig naar Kaapstad verder mochten.

Na etappe 2 bleven er zo nog maar 4 zeilers meer over, zodat Bernard Stamm op zijn sloffen met 15 dagen voorsprong op nummer twee in het Spaanse Bilbao de eindzege mocht vieren.

www.velux5oceans.com

Foto: Alex Thomson (Hugo Boss), vecht om te overleven in een windkracht 10 storm © onEdition

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: