America's Cup maakt grootste verandering ooit mee

AC45 AC72De nieuwe America's Cup klasse is een feit. Op 13 september 2010 werd in Valencia het nieuwe protocol voor de 34ste America's Cup aan het grote publiek voorgesteld. Niet onverwacht heeft het iets met multihulls te maken en voor de eerste keer zijn de klassenregels geschreven rond 2 boten: de AC72 en AC45, allebei met wingsails. De grootste moet in staat zijn om upwind 20 knopen bootsnelheid te halen en nog een pak meer downwind.

Nieuw Zeeland zal de eerste zijn die de smaak mag proeven van de AC45 de 45 voets America's Cup baby catamaran. De eerste zeiltests van deze nieuwe one-designer worden verwacht in januari 2011.

Deze drastische veranderingen zijn volgens Vincenzo Onorato, de president van Mascalzone Latino (challenger of record), een kostenbesparing van minimum 20% voor elk team.

Russel Couts voegde tijdens de persconferentie er aan toe dat de aanloop naar de Cup zal gebeuren in de AC45 tijdens de America's Cup World Series. Er zullen 6 regatta's gehouden worden met de AC45 in 2011, beginnend in juni en één in 2012, waarna er weer 6 regatta's volgen in 2012.

Een andere reden voor de multihull keuze werd toegelicht door Pete Melvin, de ontwerper die verantwoordelijk is voor de AC72 rule: “Catamarans zijn makkelijk demonteerbaar en kunnen vervoerd worden in vrachtvliegtuigen van het type Boeing 747”. Couts vult aan dat deze een pak goedkoper zijn dan de Antonov 124's die gebruikt werden om de Version 5 ACC boten te vervoeren.

De AC72 klasse zal een wingtuig krijgen van niet minder dan 40 meter hoog met een maximum koorde tussen de 10 en 11 meter en twee opties om het vermogen van de vleugel te verminderen: wegneembare flaps aan de bovenste leech en wegneembare masttips. Dit depoweren zal nodig zijn daar men van de catamaran verwacht te kunnen racen tussen de 5 en 35 knopen wind.
De catamaran breedte wordt 14 meter met een gewicht van 7000 kilogram en zal hiermede een romp kunnen liften vanaf 5-6 knopen wind en een target speed kunnen opbouwen 1,2 keer sneller dan de windsnelheid upwind en 1,6 keer downwind (bij 10 knopen windsnelheid).

De races zullen ook korter worden en meer actie georiënteerd om beter geschikt te maken voor online televisieuitzendingen. Ook een trackingssysteem tot op 2 centimeter nauwkeurig zal aan boord geïnstalleerd worden, perfect om tijdens de regatta's tactische commentaar te geven.

En last but not least: er zijn geen sponsorregels opgesteld! Er staat in het protocol letterlijk: “complete branding freedom for the teams”. Een goede zaak daar dit een groter bereik geeft voor potentiële sponsors.

In het protocol staat ook dat de 34ste America's Cup in 2013 moet plaatsvinden.

Het ziet er naar uit dat de 34ste America's Cup eentje wordt om naar uit te kijken. Ik alleszins toch!

www.americascup.com

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens (BEL) zeilt sinds 1979 wedstrijden met zeegaande zeiljachten, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun omnichannel E-commerce strategie en Marketing automatisatie. Is schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd in 2004 met het ClubRacer zeilteam door het Watersportverbond verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: