Rolex Sydney Hobart Race - shit happens

Bacardi met gebroken mastWe zijn een week in het nieuwe jaar, en ik heb de tijd gehad om met verschillende mensen te praten die de Rolex Sydney Hobart Race iets minder goed ervaren hebben, waar ik mijzelf mag bijtellen. Nu, gezien de omstandigheden moet ik zeggen dat we eigenlijk het er nog goed vanaf gebracht hebben. Dat we wat water binnen kregen, is vrij normaal in een zeegang van zulks formaat en onze gebroken stuurkabel...? Tja, shit happens. Maar, er zijn andere gevallen...

  • Two True (First 40), de overall winnaar van 2010, lag dik eerste en in reele tijd voor Victoire de Beneteau First 45. Deze jongens hadden hun benzine tank aangepast en deze aanpassing bleek niet zo optimaal te zijn. Water in hun benzine tank maakte dat ze hun moter niet meer konden starten om de batterijen op te laden.
  • Wave Sweeper (Beneteau 40.7) blaasde zijn stormfok op en daarmee ook haar enige val om voorzeilen te hijsen.
  • Blunderbuss (Beneteau 40.7) scheurde 4 keer zijn grootzeil maar gaf niet op!
  • Shining Sea (Sydney 38) verloor haar roer (welke tot op heden nog niet is terug gevonden).
  • Lahana (Brett Bakewell-White 100), had 1,5ton water in de boeg. “When we opened the watertight bulkhead the water came gushing out."
  • De Engelse navigator Mike Broughton laat weten dat er water in de brandstoftank van Jazz (Coockson 50) komt, welke hen bijna dwingt om op te geven. “We’ve had some power problems with water getting into our diesel onboard, hence we have had to severely restrict use of power,” zei Broughton. “Morale onboard was good as we slowly sort out our engine. Anthony (Ski) Haines our boat captain has been up to his elbows in diesel trying to sort the problem out, not much fun in a seaway. “He thinks we have so much water in the fuel that we will have to pump out the whole system when we get to Hobart. “For a while this was nearly a turn back to Eden issue, we were so worried about it about half way across Bass Strait. The boat stank of diesel for most of yesterday, all good fun in 40 knots of wind!
  • Brindabella (Jutson 79) gaf op toen haar spiksplinter nieuw grootzeil tijdens het reven herleid werd tot materiaal voor crewbags.
  • Bacardi (Peterson 44 - zie foto): Bemanningslid Matthew Feore lag in zijn bunk aan stuurboord wanneer schipper Martin Power de beslissing neemt om zeil te minderen. Er stond 35 knopen, en ze waren in een zware zee met golven tot 6 meter. De 26x Rolex Sydney Hobart veteraan Bacardi vaarde onder een # 3 fok en had 2 reven in het grootzeil. Power beslist om nog zeil te minderen. Hij wou de fok #3 vervangen met de kleinere #4 fok. Het ene moment ligt Matthews daar zich voor te bereiden om op te komen om zeil te minderen, en het andere moment opent het dek zich en kijkt hij naar de open hemel en het water dat binnen komt. Wanneer de Peterson 44 uit Victoria haar mast verloor aan de Zuidelijke kust van NSW, was dit met een kracht zo groot dat het de platen waaraan de verstaging vast zit gewoon uit dek trok. “There was an explosion when the deck disintegrated,” Zei Power. “I saw the mast go. That was quiet, but when the chain plates peeled the deck away, there was a tremendous noise. De mast was nog steeds geankerd aan de boot door de voorstag, de fok en en verstaging aan bakboord draaide cirkel gewijs via de voorkant naar de zijkant en begon door de golven de boot wat klop te geven op een niet zo vriendelijke wijze. In de 95 Bass Strait oversteken had hij zulks nog nooit gezien! Bacardi had in de 26 voormalige Hobart wedstrijden nog nooit gefaald om de finish te bereiken. Power: Bacardi is built like a tank. It has rod rigging, attached by pins. All of the running rigging is of Spectra, almost impossible to cut. Knives and hacksaws are useless. Clearing away the debris is a job for bolt cutters. De crew deed er meer dan een uur over om mast en wat er nog van zeil gedoe aan hing, richting de diepte te sturen.
  • De DK 46 Exile, navigator Julie Hodder: “our steering wheel was smashed by the boom when we took off our main. We were very disappointed.”
  • Yuuzoo (ex Nicorette), de 90 voeter van Ludde Ingvall trok zich terug uit de race vanwege een lek in de voorsectie van de boot en een probleem met het hijsen van de voorzeilen. In het begin van de race hebben ze ook nog eens 2 MOB’s (man over board) gehad die ze binnen de 15 min terug aan boord hadden. De boot rapporteerde dat ze om 02u in de ochtend tot de ontdekking kwamen dat ze 10 ton water in de voorpiek hadden en dat deze het electrische circuit bedreigde. Met de 2 electrische waterpompen stuk werd er 4 man aangesteld om de boot verder te zeilen, terwijl de andere 16 een ketting vormden met emmers. Oorzaak: door het slagen van de romp op de golven is het log naar binnen geslagen wat een gat van 40mm opende, en via deze weg kon de Tasman Zee ongewenst Yuuzoo betreden.
  • De Reichel Puch 47 Shamrock trok zich terug omdat ze problemen hadden met de rollementen van het roer.
  • De Volvo 60 Southern Excellence trok zich terug toen bij het reven de bovenste 2 karren van het grootzeil de grootzeil rail uit de mast trokken (zie foto).
  • De TP52 WOT EVA (uitgesproken als What Ever, maar dan in het Aussie’s) trok zich terug omdat ze problemen hadden met een beschadigde brandstof tank.
  • Jazz Player (Backwell-White 39) trok zich terug vanwege een gescheurd grootzeil.

Zoals Chris Dickson het samenvat: “You have a lovely, glorious start with a spinnaker in Sydney and a lovely, glorious finish with sunshine in Hobart, and in between is the ugliest bit of ocean in the world.”

http://rolexsydneyhobart.com

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: