
De Belgische solo zeiler Christophe Bullens heeft beslist zicht terug te trekken uit de VELUX 5 OCEANS race na een hele reeks van technische problemen op zijn boot Five Oceans of Smiles too. Het laatste probleem dat verder racen onmogelijk maakte kwam slechts een uur nadat hij voor de derde keer Cape Town verlaten had om de rest van de vloot te vervoegen in de Indische Oceaan. Bij het zetten van het grootzeil, brak de rail opnieuw af, deze keer werd ook eens stuk carbon uit de mast gerukt.
Dit betekent dat hij niet tijdig in Wellington kan zijn om op 6 februari te starten in de derde etappe van de VELUX 5 OCEAN race, ook gekend als de Ultieme Solo Challenge. Daarenboven brengt de tweede etappe de vloot over de beruchte Indische Oceaan naar Wellington. Dit is een grote ontgoocheling voor de 49 jarige skipper die sinds het vertrek uit La Rochelle zoveel problemen heeft moeten overwinnen. De Belgische solo zeiler wordt geprezen voor zijn volharding en zijn vashoudendheid in deze Ultieme Solo Challenge.
Christophe zei: "Alle problemen hebben het uiteindelijk van mij gewonnen en beletten me om verder te racen. Spijtig genoeg heb ik geen andere keuze dan me terug te trekken uit deze race. Het is niet redelijk en zelfs gevaarlijk om verder te gaan. Op een bepaald moment moet men realistisch zijn ipv fier en koppig. We zeilen deze race niet om onszelf te bewijzen tov anderen, maar het is een challenge tegen onszelf. Ik mag de mensen die mij in dit avontuur gesteund hebben niet meenemen op dit gevaarlijk pad."
David Adams, VELUX 5 OCEANS de race directeur zei : “Christophe heeft een verbazingwekkende volharding getoond om zijn droom te realiseren. Hij is een fantastisch rolmodel voor de sport en weerspiegelt alles waar deze race voor staat. Het is triest te weten dat Christophe zich terugtrekt uit deze race maar zijn beslissing is de enige juiste, vooral omwille van de ruwe omstandigheden in de zuidelijke oceaan. Wij wensen Christophe veel geluk voor de toekomst en we hopen hem terug te zien aan de start van de VELUX 5 OCEANS in 2014.”
Hieronder is de tijdlijn met de gebeurtenissen die hebben geleid tot de beslissing van Christophe om zich terug te trekken uit de race:
5 oktober 2010: De mast van zijn eerste Eco 60 Five Oceans of Smiles breekt onderweg naar to La Rochelle. Christophe en zijn team gaan onmiddellijk op zoek naar een andere boot.
13 oktober 2010: 4 dagen voor de start koopt Christophe Artech va de franse zeiler en architect Jean-Baptiste Dejeanty
17 oktober 2010: Christophe neemt de start van de VELUX 5 OCEANS samen met de rest van de racers na een 48 uur durende kwalificatie.
24 oktober 2010: Na de nodige voorbereidingen aan zijn nieuwe boot, zet Christophe zeil vanuit La Rochelle 1 week na de rest van de vloot.
1 november 2010: Christophe moet een korte stop van 48 uur maken op Gran Canaria nadat stormwind het grootzeil scheurt en verschillende zeillatten breken.
10 november 2010: Christophe moet uitwijken naar de Cape Verde eilanden voor een bezoek aan de dokter voor een infectie
25 November 2010: ongeveer 1 ton water loopt in Five Oceans of Smiles
28 November 2010: Christophe komt in aanvaring met een walvis
6 December 2010: na 49 dagen op zee komt Christophe aan in Cape Town met slechts 5 dagen tot de start van de tweede etappe
16 December 2010: Ocean sprint twee start 4 dagen later dan gepland omwille van zwaar weer in Cape Town
17 December 2010: Christophe keert terug naar Cape Town na problemen met elektriciteit en problemen met zijn roer.
20 December 2010: Na een ongelofelijke inzet van locale vrijwilligers in Cape Town kan Christophe opnieuw vertrekken.
22 December 2010: Problemen met de rail op de mast verplichten Christophe opnieuw terug te keren naar Cape Town.
1 Januari 2011: Christophe vertrekt voor de derde keer vanuit Cape Town maar moet na 1 uur opnieuw naar de haven omwille van nieuwe problemen met de rail op de mast.
3 Januari 2011: Christophe trekt zich terug uit de VELUX 5 OCEANS
Niet tegenstaande zijn ontgoocheling blijft Christophe positief over zijn ervaring in de VELUX 5 OCEANS. Hij zei: "Ik heb veel geraced in mijn leven en ik heb nooit zo veel hulp; solidariteit tussen de concurrenten, hun families, de technische teams, organisatie en supporters meegemaakt. De klasse Eco 60 is een fantastische klasse, de enige in de wereld waar je als solo racer zoveel bemanningsleden hebt."
Tekst: Els Vandermeulen
Foto: VELUX 5 Oceans/Christophe Bullens