Barcelona World Race: leiders zijn Gibraltar gepasseerd

Het was Virbac Paprec 3 die gisteren even voor 21 uur als eerste de lengtegraad van Tarifa passeerde. Al snel volgde Foncia en even later draaiden Estrella Damm en Mirabaud de Atlantische Oceaan op. Hiermee strijken Jean-Pierre Dick en Loick Peyron ook meteen de eerst te verdienen prijs op, de North to South Mediterranean Trophy. Dit is het 540 zeemijlen lange traject tussen Barcelona en Gibraltar. Jean-Pierre Dick verbeterde zijn eigen besttijd van de vorige editie naar 3 dagen, 7 uren en 55 minuten of 6 en een half uur sneller dan in 2007.

De IMOCA 60 vloot had nochtans te kampen met heel licht weer in de westelijke Middellandse Zee. Het waren uiteindelijk diegenen die de meest zuidelijke route hadden gekozen, langsheen de Marokkaanse kust, die het snelst de bekende Britse rotspunt bereikten. De anderen die hadden geopteerd voor een route langsheen de zuidelijke Spaanse kust, moesten afrekenen met heel zwakke wind en zwaar stroom tegen. Af en toe zag je op de Race Tracker deelnemers gewoon achteruit varen!

Het VPLP-Verdier design in handen van de topfavorieten Dick en Loick toont dus van in het begin haar potentieel. Deze IMOCA 60 is spiksplinternieuw, te water gelaten in mei 2010, en kent tal van technische innovaties. Zo heeft de mast slechts 2 paar zalingen en is er slechts een enkel achterstag. Maar het voornaamste verschil met de Virbac Paprec 2 waarmee Jean-Pierre Dick aan de zijde van Damian Foxall de vorige editie overtuigend won, zit in het gewicht. De Virbac Paprec 3 is maar liefst 15% lichter dan haar voorganger.

Maar ook 'le Professeur' heeft zijn start niet gemist. Michel Desjoyeaux, dubbele Vendée Globe winnaar en de offshore zeiler met het meest aantal overwinningen solo en double handed, ligt, samen met Frankrijks groot zeiltalent François Gabaut aan zijn zijde, op de tweede plaats. Opmerkelijk detail, hun IMOCA 60 is ook al van de tafel van VPLP-Verdier en heeft maar kennis gemaakt met het zilte water in september 2010. En ook Foncia is superlicht!

Het gloednieuwe speelgoed van Le ProfesseurHet gloednieuwe speelgoed van Le Professeur

Levenspartners Dominique Wavre en Michèle Paret vervolledigen ietwat verrassend de voorlopige top 3. Hun Owen Clarke Design dateert immers al van 2006 en droeg voorheen de naam Temenos II. Met die boot haalden ze in de vorige editie van de Barcelona World Race wel een dik verdiende 3e plek. We hopen voor hen dat in tegenstelling tot in de vorige Vendée Globe, deze keer de kiel van hun Mirabaud wél blijft zitten.

Ondertussen zit Alex Thomson, volledig hersteld van zijn apendix-verwijdering, te popelen om groen licht te krijgen van de wedstrijdleiding om Wouter Verbaak af te lossen aan boord Hugo Boss. Het zal nodig zijn, want deze telt nu al 225 zeemijlen achterstand op de leiders.

Alle positionele info van de ganse vloot vind je hier.

Foto: Y. Zedda

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: