Quantum Racing voor de 3de maal wereldkampioen in de TP52 klasse

  • Author: Guy C.
    Date: ma, 10/10/2011 - 20:55
    Tags:

Quantum RacingMet een tweede en een eerste plaats op de laatste racedag verzekerde Quantum Racing zich vorige week van een derde TP52 wereldtitel. Het Amerikaanse team onder leiding van Ed Baird won daarmee, net als in 2008, zowel het Audi MedCup Circuit als het Audi TP52 Wereldkampioenschap. Van de 7 deelnemende TP52's was Quantum Racing het meest constant presterende team.

Organisator Yacht Club Costa Smeralda op Sardinië startte maandag 3 oktober met een trainingsrace. In een flauwe koelte lagen eerst Container (GER) en Gladiator, ex-Artemis, (GBR) aan de leiding. Het Duitse team was te vroeg weg, maar vond het interessanter om mee te sparren met de andere teams in plaats van terug te keren en opnieuw te starten. Maar uiteindelijk stak Quantum Race haar neus aan het venster. Nieuw ontwikkeld grootzeil en dito spinnakers zorgden mee voor een geruststellende trainingsoverwinning.

Het echte werk begon op dinsdag, alweer in lichtweer condities. Na twee gevaren races deelden Gladiator en Quantum Racing de leiding met elk een paaltje en een derde plaats. Het Spaanse Paramount Park Murcia was voorlopig derde. Het Duitse Container was in de 2e race te snel over de start en moest terug. Later zal blijken dat dit een dure laatste plaats opleverde.

TP52 vlootTP52 vloot

Op racedag 2 was het nog maar eens wachten op een pufje wind. Het lange wachten werd beloond met een zeebriesje dat welgeteld één up- and downwind wedstrijdje toeliet. Maar dat late briesje bleek moeilijk te lezen door de tactici. Het lokale Audi Azzurra Sailing Team (ITA) verprutste haar kansen door als enige te vroeg te starten. Paramount Park Murcia las de shifts en de zones met meeste winddruk het best en finishte als eerste voor RAN (SWE) en Container (GER).

Op dag 3 werd door alweer gebrek aan wind de coastal race vervangen door een up- and downwind baan. Het wedstrijdcomité legde de boeien ver naar het noorden, waar een beetje wind werd verwacht. Een juiste keuze, want gek genoeg bleek uiteindelijk alleen daar wat veertjes op het water te ontstaan, genoeg voor alweer 1 race. Quantum Racing leidde van start tot finish, maar veel hadden de Amerikanen niet over, want de eerste vier finishten binnen de 30 seconden. Met hun 2 paaltjes namen ze ook nog de voorlopige leiding terug over van hun Spaanse concurrenten.

Dag 4 kende gans andere condities. De mistral wind trok aan tot 25 knopen, met windstoten tot 35 knopen. De TP52's scheurden over het water. Ran kreeg nog voor de start problemen met het grootzeil en startte later dan de groep, om uiteindelijk na de eerste run de handdoek te gooien. Paramount Park Murcia pikte op het downwind gedeelte een zware windstoot op aan de linkerzijde van het veld, denderde naar de benedenwindse boei en bedreigde de eerste plaats van het lokale Audi Azzurra Sailing Team, tot ze de controle verloren over de Transpac 52 en ze terugzakten tot de 5e stek. Een probleem bij de spi-drop op Azzurra zorgde ervoor dat Container nog sterk kwam opzetten in het tweede upwind deel. De condities werden nog heftiger en de race werd na ruim een uur wedstrijd aan de bovenboei afgekort. Audi All4One werd 3e en Quantum Racing 4e, alle vier binnen de 20 seconden. De teams die opteerden voor de kleinere code 4 fok hadden geen schijn van kans. Met de laatste racedag voor de boeg, telde Quantum Racing (USA) 1 punt voorsprong op Paramount Park Murcia ESP) en 2 punten op Gladiator (GBR). Het beloofde een spannende slotdag te gaan worden.

Gladiator in mistral conditiesGladiator in mistral condities

Slotdag 5 kende weer rustiger regattacondities, met een matig briesje van 7 tot 11 knopen. Tacticus Adrian Stead las de 30 graden windshifts en de windstootjes het best en loodste Quantum Sailing naar een eerste en een tweede plaats, waarmee de eindoverwinning voor de Amerikaanse TP52 meteen een feit was. Container (GER) deed net hetzelfde en sprong zo in extremis nog over Gladiator (GBR), dat door betere ereplaatsen het Spaanse Paramount Park Murcia van het podium wist te houden.

Quantum Racing, wereldkampioen in 2008 en 2010 en dit jaar reeds winnaar van het Audi MedCup Circuit, startte dit seizoen met hun spiksplinter nieuwe ontwerp van ETNZ, gebouwd door de Spaanse werf Longitude Zero. Het Amerikaanse team zag weliswaar navigator Kevin Hall vertrekken, maar kreeg wel 32e America's Cup winnaar Ed Baird als schipper-stuurman aan boord. Ook de jonge Italiaanse navigator Francesco Mongelli ruilde Synergy voor Quantum Racing. Maar ondanks al die wijzigingen bleek Quantum Racing toch weer het te kloppen team.

Einduitslag
1. Quantum Racing (USA) 1+3+5+1+4+2+1= 17 ptn
2. Container (GER) 2+7+3+4+2+1+2= 21 pnt
3. Gladiator (GBR) 3+1+4+2+6+5+3= 24 pnt
4. Paramount Park Murcia (ESP) 4+2+1+3+5+4+5= 24 pnt
5. Audi Azzurra Sailing Team (IT) 5+4+7+6+1+3+7= 33 pnt
6. RÁN (SWE) 6+5+2+5+ 8 (DNF)+6+6= 38 pnt
7. Audi All4One (GER/FRA) 7+6+6+7+3+7+4= 40 pnt

De eigenaars-stuurman trofee was voor Tony Langley (GBR) met Gladiator (GBR).

Foto's: © Nico Martinez

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: