
De Hawkeye (Swan 45) van de Nederlander Rob Reigwein gleed als eerste door de finishlijn van de 24Ste Huysman Antwerp race na 5 uur, 48 minuten en 43 seconden intensief varen. Niet alleen was dit de bekroning van een lange dag laveren op de Schelde, maar de net geen veertien meter lange zeiljacht gaf ook het nakijken aan de sneller boten die voor hem in Terneuzen waren gestart. Uit die startgroep ging alle eer naar de sportboten. De open racemachientjes profiteerden door hun kleine waterverplaatsing van het lichte weer.
Flauwe zuidoostenwind remt Antwerp Race af
225 zeiljachten startten gisteren, zaterdag zowel in Breskens als in Terneuzen in het jaarlijkse massa zeilevenement de Huysman Antwerp Race. De grotere, snellere jachten krijgen hierdoor meer zeemijlen af te leggen dan de kleinere, afgezien van het wedstrijdniveau van zowel boot, uitrusting als bemanning. De wel erg lichte wind verplichtte alle jachten het hele grillige traject te laveren. Omdat er een risico was dat de laatste helft van de vloot de finish niet tijdig zou halen, besloot men de race in te korten. Er werd een finishlijn net voor de Boudewijn- en de Van Cauwelaertsluizen gelegd.
Sterke tegenstroom tijdens de start
De in de IRC 1 klasse ingeschreven Hawkeye passeerde daar het comitéschip als absolute eerste en schrijft dus zowel de zg. line honours als de overwinning zin zijn klasse op zijn naam. Tweede werd de sportboot Evolution Sails (Cork 1720), gestuurd door de Nederlander Alfred van Rijckevorsel (NED), anderhalve minuut na de Hawkeye. Derde die aantikte werd de CaféRacer (Melges 24), alweer een sportboot, maar deze keer onder Belgische vlag met het ClubRacer Team (BEL). Die volgde vier minuten na zijn klassegenoot waarmee hij samen om 10.30 in Terneuzen gestart was.
De Laser SB3 van Alex Schoenmakers met zoon en dochter in de sportboten klasse
Wind is uw vriend
De erg matige twee Beaufort uit zuidoostelijke richtingen deden de hele vloot van 225 jachten urenlang laveren over de Schelde. Al van 's ochtends was duidelijk dat er geen snelheidsrecord zou inzitten. En zeker niet toen bleek dat de finish maar beter stroomafwaarts werd verschoven. De organisatie slaagde er in om, samen met de scheepvaartautoriteiten van Nederland en België, de vloot uit de weg te houden van het drukke beroeps- vrachtverkeer.
“Het is een uitzonderlijke confrontatie geworden”, zegt Christopher Van den Haute (BEL) die in de sterkte IRC 2 klasse het Nederlandse overwicht wist te counteren met een derde plaats. “We hebben hard gewerkt, hoewel we gewend zijn dat er in een race meer van zeilen moet gewisseld worden. Het was de kwestie van rustig te blijven maar ook uit te kijken waar we het voordeel van de vloedstroom konden meepikken. Door de toepassing van de handicapfactor zijn we in het eindklassement op de derde plek terecht gekomen met één seconde verschil op de tweede. Je vraagt je dan af waar die ene seconde zit die het onderscheid heeft gemaakt op vijf uur varen. “
Shark derde in IRC 2
De Belgen wonen in vier van de elf klassementen eerste plaatsen. Toch maar goed dat de race werd ingekort: de Foxtrot uit de CR ¾ klasse finishte als laatste om 18u.11 u na 7 uur 26 minuten varen.
Waterspektakel
Omdat de finishlijn stroomafwaarts was verlegd was er ook geen zeilspektakel voor de Rede van Antwerpen. Toch was het invaren van de heropende Kattendijksluis een groots moment. De eerste keer dat de oudste sluis van Antwerpen opnieuw zoveel schepen te verwerken kreeg.
Top 3 uitslag Antwerp Race 2011 per klasse
IRC 1
1. Hawkeye (Swan 45) van R.J. Reigwein (NED)
2. Allard (Sydney 39 modified) van Rudi Floridor (BEL)
3. Blue label (Swan 45) van Bert Wohrman (BEL)
IRC 2a
1. Xces (X-35) van Johan Offermans (NED)
2. J-Xcentric (J-111) van Robin Verhoef (NED)
3. The Untouchables (X-35) van Coen Wohrman (BEL)
IRC 2b
1. Vanilla van Niek Spiljard (NED)
2. Yeti van Paul van der Pol (NED)
3. Shark (First 35) van Christopher Van den Aute (BEL)
IRC 3
1. Ragazza van Jan Gabriël (BEL)
2. General Tapioca (1/2 ton) van Philippe Pilate (BEL)
3. Waverider (1/2 ton) van Alain Delvaux (BEL)
SPORTBOTEN
1. Evolution Sails (Cork 1720) met Alfred van Rijckevorsel
2. CaféRacer (Melges 24) met het ClubRacer Team
3. Los Zapateros (Laser SB3) van Alex Schoenmakers
CR 1 & 2
1. Prince de Petarcq (Oyster 41) van Bert Janssen (BEL)
2. Tom (X-412) van Roger Thiery (BEL)
3. Andiamo (X-99) van Raymon Vercammen (BEL)
CR 3 & 4
1. Zeilmakerij.com (Dufour 34) van W. van der Werf (NED)
2. Baloe van Dimitri Bratkowski (BEL)
3. X-Appeal (X-102) van Bruno Beckers (BEL)
CR 5 & 6
1. Aquarius van Marcel Smolders (BEL)
2. Lazy Sunday van H.S de Vos (NED)
3. Jeetje (J-24) van Hasse Opbergen (NED)
MAXI
1. Pleomax (VOR 60) van Harm Prins (NED)
2. Roaring Forty (Class 40) van Michel Kleinjans (BEL)
3. Tomidi (Whitbread) van Dirk Gunst (BEL)
Uitslag Antwerp Race 2011 onderaan in de bijlage
Reacties: www.clubracer.be/zeilforum/threads/1507-Antwerp-Race-2011
Tekst en foto's: Pit De Jonge / Ship to Shore