Alweer slecht weer op komst voor de Transat Jacques Vabre vloot

De deelnemers aan de Transat Jacques Vabre gaan een moeilijke zondagnacht in. Net ten noorden van de Azoren heeft zich een stormdepressie genesteld, waarin veel regen en onweer zit verscholen. Na 4 wedstrijddagen zitten de deelnemende duo's dus aan de derde storm die ze heelhuids moeten zien door te komen. Ook het aantal opgaven blijft maar toenemen. IMOCA Open60 DCNS1000 is reeds het 10e zeiljacht dat rechtsomkeer moet maken.

Sinds de start afgelopen woensdag in Le Havre vliegen de TJV-duo's van het ene front naar het volgende. Het aantal zeilwissels is niet te tellen. "En solitaire, ça aurait été inhumain" getuigt Yann Eliès. Anderen getuigen van loodzwaar vermoeide armen, hebben nog geen echte warme maaltijd kunnen nuttigen of vragen zich af wanneer er nu eindelijk wat zal kunnen geslapen worden. En het zal nog niet voor de eerste uren zijn, want er wacht hen al een nieuwe depressie. Een zware alweer, met hevige windstoten, ruwe zee en verraderlijke golven. Vanaf maandagmiddag moet de storm dan weer wat afnemen.

DCNS1000 in betere tijdenDCNS1000 in betere tijden

Naast de (on)menselijke inspanningen, ziet ook het materieel serieus af. Bijna iedere deelnemer meld dat er wel wat noodgedwongen 'karweitjes' aan boord moeten opgeknapt worden. Ook dat nog. Naast het pushen van de boot, het is tenslotte 'om het eerst', is het zorg dragen voor de machine minstens even belangrijk. Vandaar dat sommige deelnemers, zoals Macif en Groupe Bel, hebben gekozen voor een iets zuidelijker route, om aan het ergste weer te ontsnappen. Het betekent echter ook dat de durvers afstand nemen op een meer westelijker koers.

IMOCA Open60
Alex Thomson (of wie had je gedacht) heeft samen met Guillermo Altadill op Hugo Boss gekozen voor die route en heeft daarmee resoluut de leiding genomen in de IMOCA klasse. Jean-Pierre Dick en Jérémie Beyou op Virbac-Paprec 3 volgen hen op nagenoeg dezelfde koers. Het ganse IMOCA veld is ten noorden van de Azoren volledig uit elkaar geranseld over een afstand van 178 zeemijlen. Marc Thiercelin en Luc Alphand op DCNS1000 hebben dus de wedstrijd moeten staken omwille van technische problemen aan de generator. Het was onmogelijk om die zelf op te lossen en zonder energievoorziening zo vroeg in de wedstrijd zou het gekkenwerk zijn om door te zetten.

Hugo Boss in haar elementHugo Boss in haar element

Class40
Ook bij de Class40 noteren we een opgave, de 4e ook alweer. Iniatives Alex Olivier heeft de kiel verloren. Tanguy de Lamotte en Eric Péron wisten gelukkig hun Class40 rechtop te houden en proberen nu met volle ballasttanks en al het materiaal in het centrum van de romp gestouwd op eigen kracht land te bereiken. Hun collega's op Aquarelle.com en Concise2 voeren nog steeds het Class40 peloton aan. Opmerkelijk is de route die Partouche heeft gekozen. Zij varen zowat 80 zeemijlen van de Portugese kust, onder spi en in schitterend zonnig weer. Het omheen varen van de depressie betekent echter wel een grote omweg.

Multi Class50
De enige 2 nog resterende deelnemers in de Multi Class50 kiezen ook voor een totaal verschillende strategie. Actual is naar het zuiden gedoken en heeft gekozen voor rustiger condities. De twee Loïc's op Maitre Jacques hebben duidelijk alle vertouwen in hun trimaran en gaan de confrontatie met de depressie vol aan op een meer directe westelijker koers dan hun enige concurrenten. Als dat maar goed komt...

Alle posities kan je hier live raadplegen.

Foto’s: © Concise2 en Alexis Courcoux

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: