Delta Lloyd Regatta geen onderdeel meer van ISAF Sailing World Cup in 2013

Delta Lloyd Regatta 2013De Delta Lloyd Regatta maakt vanaf 2013 geen onderdeel meer uit van de ISAF Sailing World Cup en dit omdat de organisatie geen afstand doet van haar rechten zonder compensaties. De beslissing om het ISAF Sailing World Cup contract niet te tekenen is tot stand gekomen in goed overleg met het Nederlands Watersportverbond en hoofdsponsor Delta Lloyd.

De Delta Lloyd Regatta maakt sinds de start van de ISAF Sailing World Cup (2008) onderdeel uit van dit Internationale circuit voor Olympische Klassen. De organisatie van één van de meest innovatieve en aansprekende World Cups stond enkele jaren geleden zelfs aan de basis van de ISAF Sailing World Cup. Vanaf 2013 slaat de ISAF echter een andere weg in, waarin ze zeer nadrukkelijk naar voren laten komen dat alle rechten van de World Cup evenementen volledig bij de ISAF komen te liggen. In de aangeboden contractvorm wordt de organisator gevraagd volledig afstand te doen van nagenoeg alle rechten (inclusief naamskoppeling), zonder dat hier enige compensatie tegenover staat.

De Delta Lloyd Regatta heeft de ISAF aangegeven een uniform World Cup format volledige steun te willen geven, maar zal nooit in staat kunnen zijn om zevenentwintig jaar identiteit in één keer volledig af te kunnen staan.

Voorzitter van het organisatie comité Arjen Rahusen:
“We hebben er als organisatie alles aan gedaan om ons zoveel mogelijk te conformeren aan de wensen en eisen van de ISAF. We geloven er dan ook in dat een uniform World Cup format het zeilen Internationaal naar een hoger niveau kan brengen en dat is ook hard nodig. We zijn echter van mening dat dit een proces van meerdere jaren is. Wanneer een organisator in één keer al haar rechten in moet leveren en je merkt dat er geen ruimte voor onderhandeling is moet je op een gegeven moment besluiten dat het op deze manier geen zin heeft en ook financieel onverantwoord is. We zijn van mening dat we ook buiten de ISAF Sailing World Cup een misschien wel beter en vooral innovatiever zeil evenement kunnen bieden. We krijgen nu meer vrijheid wat nu weer mogelijkheden biedt op het gebied van bijvoorbeeld innovatie. Het aanbieden van prijzengeld zou in de toekomst een hoogstaand deelnemersveld moeten kunnen garanderen. Daarnaast is een sterk Europees circuit met Kiel, Weymouth, Barcelona en Aahrus ook serieuze optie.”

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens is een Belgisch zeezeiler, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler. Was schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: