
Spannend zeilnieuws vanuit het Sailrocket kamp, ze dingen weer naar een nieuw snelheidsrecord met de lancering van de nieuwe Vestas Sailrocket 2. Gedurende 15 maanden heeft het Sailrocket team, in de R&D gebouwen van Vestas Technology op het eiland Wight (GBR), naar eigen zeggen een veiligere en vooral snellere boot ontworpen en gebouwd.
Toen het Sailrocket team negen jaar geleden begonnen is met de achtervolging van het snelheidsrecord zeilen is het record precies 9 knopen gestegen. De huidige houders zijn de kite surfers en het Sailrocket team zal daarom een heel speciale boot nodig hebben om dat record te breken. Volgens Paul Larsen, de stuurman en projectleider van de Sailrocket 2, heeft het team veel geleerd van de kite surfers en is daarom het besluit genomen om een nieuwe boot te ontwerpen die het potentieel heeft om het snelheidsrecord zeilen nieuwe hoogte in te jagen.
Het Sail Rocket concept
Bij conventionele monohulls en multihulls is de hefboomwerking van het zeilplan alleen tegen te gaan door een gewicht of drijfvermogen tegeneffect. Dit resulteert in zeer duidelijke grenzen van stabiliteit in zowel de rol en pitch (stampen) richtingen. Vele snelheidsrecord jagers hebben last van deze principiële bijwerkingen wat resulteert in beperkte aandrijfkracht en onstabiele reacties op windstoten.
Daarom dat het Vestas Sailrocket het over een volledig andere boeg gooit (voor het eerst gedocumenteerd door Bernard Smith in 1960) waarbij het zeil en oprichtent vermogen zo gepositioneerd is dat er geen kantelmoment meer is. Bij correct gebruik van dit concept resulteert dit in een boot die geen stabiliteitsgrenzen meer heeft en waarbij de reactie op windvlagen volledig omgezet wordt in meer snelheid!
De Vestas Sail Rocket 2 zal op 8 maart aan het grote publiek voorgesteld worden op de Venture Quays in Cowes (GBR).