
“Het is hoog, hoog tijd dat we kunnen starten.” Bert Bossyns verspreekt zich niet op amper twee dagen voor de start van zijn eerste seizoenswedstrijd: de Demi Clé. Deze eerste race van het seizoen aan de Atlantische kust trekt 72 deelnemers. Omdat dit jaar de Transat 650 gevaren wordt, is de competitie extra sterk. Bossyns kijkt er met vertrouwen naar uit. “We zijn klaar!” zegt hij. Wat gaat de wind doen? Ook vakantie nemen? Voor Bert is dit alvast meer dan zonneklopperij.
Onderwaterschip proper sponzen
“De boot is na een hele winter werken in orde en feitelijk klaar om aan de Transat 650 te kunnen beginnen.” Vertelt Bert Bossyns terwijl hij zijn duikpak aan het aantrekt. “ We hebben de laatste voorbereidingen aan boord getroffen. Het enige wat er nog te doen is, is het onderwaterschip nog eens goed afsponzen. Weg met mogelijke aangroei van diertjes of wier, die remmen af. Dus maak ik mij klaar om in het water te springen.”.
De veiligheidscontrole is ook gepasseerd en verklaarde de Felicity 2 goed voor vertrek in deze 150 zeemijlen lange sprint voor tweekoppige bemanningen. “We denken dik twee dagen te doen over een solsleutelvormig parcours tussen Locqmelic - Lorient en Pornichet, langs rotsen en eilanden. “ zegt Bossyns.
Weinig wind, sterke stroming
Samen met Frits Buyl de meteo-adviseur van weather4expeditions volgt Bert de weersevolutie al meer dan een week op de voet. Het ziet er naar uit dat ook in Bretagne de vroege zomer het wedstrijdverloop zal beïnvloeden. Dat wil zeggen dat het weinig stabiel is en er weinig wind wordt verwacht.
Vooral de nacht van zaterdag op zondag zal heel erg kalm zijn. Misschien te weinig wind om tegen de stroming in te zeilen. Na de schoonmaakbeurt van kiel en romp, prenten Bert en zijn co-schipper David Markey de stroom- en getijdentabellen nog eens heel goed in hun hoofd.
De stromingen tussen de eilanden zullen bepalend zijn. Misschien moeten ze wel ankeren om niet achteruit te worden geduwd.
Goed starten is belangrijk
Met een prognose om bij de tien eersten in de seriebotenklasse te finishen, komt het er voor Bossyns en zijn co schipper David Markey op neer goed te starten. Geen eenvoudige klus in een deelnemersveld dat in de laatste week nog vergroot is tot boven de zeventig deelnemers. Maar hij heeft de hele winter lang geoefend op deze vorm van vlootcompetitie.
Bossyns “De eerste weersvoorspellingen lieten ook een zeer gunstig windprofiel zien waarin de Felicity II zeer goed loopt: medium brief en aan de wind. Maar we gaan zowat alle windrichtingen krijgen en zoals het er nu uitziet wordt het niet ruiger dan windkracht vier. Ook dan is het belangrijk je tegenstanders in het oog te houden maar toch je eigen koers te varen. Het log (snelheidsmeter) beslist.”
Demi Clé kort en intens
Deze 150 zeemijlen lange race zal van de schippers een maximum inzet vragen. Veel gaat er niet geslapen worden, het is één lange sprint. De start wordt normaliter zaterdag 23 april om 10 uur s’morgens gegeven, na een gezamenlijk ontbijt met alle bemanningen. Tegen zondagavond / nacht wordt de finish verwacht, tenzij de wind echt wegvalt. Dan kan de organisatie de race inkorten.