A Boen, Checkmate, Prince de Petarcq en Lecas winnen Goofies Race seizoen 2010/2011

Alle scenario's hadden de Colijnse Goofen hun deelnemers al voorgeschoteld: afgelasting, sneeuw, ijs, veel wind, nog wat meer wind, geen wind. En voor de laatste Goofies van het seizoen kwamen ze met de ultieme verrassing, een winterwedstrijdje op de Oosterschelde in ware zomerse condities. Een stralende zon met een perfect begeleidende zuiderse wind. Alle bemanningen op de 74 zeiljachten die aan de start verschenen glunderden.

De baan
De niet uit een vaste richting waaiende zuiderse wind maakte het de Goofen niet makkelijk om een interessante wedstrijdbaan uit te tekenen. We begonnen met 12 tot 15 knopen op de windmeter, variërend tussen ZZW en ZZO. Later trok de wind nog wat aan tot 4 tot 5 Bft, met stoten tot 35 knopen. Leuk weertje voor de trimmers.

Van aan de klassieke startlijn ging het onder spi even richting Roompot. De kleinsten mochten bij de eerste rode ton al omkeren richting Zeelandbrug, de grotere (lees snellere jongens/meisjes) moesten nog even verder. De allersnelsten moesten uitzonderlijk als laatste groep starten vanwege het lage waterpeil en zetten om 12u40 hun inhaalrace in. Aan de paal SvK14-OZ5 draaide de vloot bakboord om en werd een lang spi-rak ingezet. De bolle kleurrijke voorzeilen versierden de Oosterschelde tot in de Hammen.

Schitterend beeld voor ZierikzeeSchitterend beeld voor Zierikzee

Vandaar mochten de kleinsten alweer een binnenweg volgen door aan de R34 met een knik in de schoot af te slaan richting Roompot. De rest van de vloot moest nog even terug tot aan Zierikzee, om vervolgens onder spi ook het vaarwater van de Roompot op te zoeken. De ganse vloot smolt samen op de Schaar van Colijnsplaat, onder goedkeurend oog van de Goofen.

Fast One pikt drenkeling op
Aan de SvK11, de laatst te ronden boei, ging het nog bijna mis toen de Hullabaloo uit het roer liep en een bemanningslid over boord zag gaan. De Fast One, die vlak achter de Hustler 30 van Harry Gorrebeeck haar laatste boeironding had ingezet, kon de drenkeling vrijwel onmiddellijk oppikken.

Buiten hier en daar een scheur in de door de rukwinden geteisterde zeilen, waren er geen verdere ongelukken te melden. Gelukkig maar. Voor de meesten het einde van een heel mooie zeildag.

Weinig tactische opties
Voor de echte wedstrijdzeiler was er op het parkoers net iets te weinig kans om door perfecte boothandeling en juiste tactische keuzes het verschil te maken. Maar de omstandigheden waren wat ze waren en in de Yachtclub van WSVNB zagen we uiteindelijk toch alleen maar glunderende gebruinde en verbrande kopjes!

De dagzeges
Bij de kleinste ongemeten stond er geen maat op de Contessa 32 LECAS, die in verrekende tijd nog 10 minuten over had op DAME DE MEUSE. De FAST ONE, kreeg voor hun MOB perikelen wat bonustijd van de Goofen en vervolledigde het podium, net voor de SWELL.

Bij de groten zonder meetbrief was het spannender. De eerste 3 werden verrekend met slechts 4 minuten verschil. De CROSSROADS bleek de snelste, gevolgd door DENONZEN en EL NINO. De X-1 tonner SHAMROCK van Wim Vandesande was te vroeg over de startlijn en kreeg een OCS aan zijn zeilbroek.

In ORC1 bleek STORTEMELK de snelste, voor AQUAMOTIONS en LENDER. Ook volgens de IRC meetbrieven was de X-43 van de Vries Lentsch iedereen te vlug af. De WEERGA kon haar neus nog net voor AQUAMOTIONS steken.

Ook in de ORC2-5 klasse werd het heel spannend. De X-362 Sport DRUZIX wist de A BOEN af te houden. QUANTUM RACING vervolledigde de top 3. En in IRC2-5 werd de Stern 33 van Johan Bol andermaal een eerste plek ontzegd, dit keer door de First 35 SHARK. Hier werd de INTENTION derde.

De overall zeges
Na de opsomming van de dagzeges volgden de overall uitslagen. In alle klassen samen verschenen over het ganse seizoen in totaal 118 zeiljachten aan de start. In de ongemeten kleiner dan 10 meter klasse wist de LECAS door de dagzege alsnog de eindzege van de FAMOUS GULL af te snoepen. Beiden hadden 2 paaltjes op hun conto, maar LECAS telde meer podiumplaatsen. Maar tijdens de uitreiking mocht echter toch de schipper van de Sigma 33 de fel begeerde overal aantrekken.

In de ongemeten klasse groter dan 10 meter was het veel minder spannend. De Oyster 41 PRINCE DE PETARCQ had met schipper Bert Jansen en stuurman EDDY LEKENS / ICE een dodelijke combinatie aan boord en was al zeker van de eindoverwinning. CROSSROADS en BOLDERIK werden respectievelijk 2e en 3e.

In ORC1 was de eindoverwinning voor CHECKMATE ook al verpletterend. Met 3 paaltjes liet Peter De Ridder iedereen ver achter zich. STORTEMELK en AQUAMOTIONS volgden. In IRC1 kregen we dezelfde overduidelijke eindwinnaar en wist WEERGA zich nog net voor STORTEMELK te rangschikken.

En in ORC2-5 tenslotte was de strijd spannend tussen A BOEN en ELYXIR. Johan Bol hield dankzij 4 tweede plaatsen en 1 paaltje 3 punten over voor de overwinning. DRUZIX werd 3e. In het IRC meetsysteem was de overwinning van Johan Bol veel duidelijker. A BOEN werd met 4 paaltjes en 1 tweede plaats oververdiend eindoverwinnaar. CTP en TONTIN mochten mee op het podium.

En zo eindigt een toch wel bewogen winterseizoen Goofies. Maar voor velen zal er ongetwijfeld opnieuw afspraak gegeven worden op 1 oktober, inderdaad de eerste zaterdag van de maand en dus alweer Goofies Race time!!!

Alle uitslagen onderaan in de bijlagen.

Met dank aan Enigma team voor de foto’s.
Meer foto's en video via het Goofies Race forum.

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: