Reactie Noordzee Club op het klassengrenzen debacle

  • Author: Ice
    Date: do, 26/05/2011 - 15:58

Reactie NoordzeeclubIn opvolging van de nieuwe IRC klassenindeling brengt onrust en de mank lopende ORC klassenindeling had ik na het telefonisch en uitgetypte interview met John van der Starre nog de vraag of ik het advies van de technische commissie mochten inkijken inzake de ORC klassenindeling 2011. Na twaalf dagen wachten kreeg ik van Leo van Raam, voorzitter technische commissie Noordzee Club, een heus dichtgetimmerd antwoord maar niet het advies. Ik kreeg een historische achtergrond en opsomming beleidsstandpunten die volgens de Noordzee Club belangrijk zijn.

Aan redactie ClubRacer,
 
Uit een artikel op de ClubRacer website maken wij op, dat er behoefte is aan een nadere uitleg over de totstandkoming van de ORC klassengrenzen 2011.

Op advies van de TC worden binnen het bestuur van de Noordzeeclub klassengrenzen bepaald, die dan door het Watersportverbond worden overgenomen.

Aan dergelijke keuzes zit ook een historische achtergrond. Vroeger waren er 8 klassen. Vanwege afnemende deelname (opkomst van OD klassen en nu solo/duo) is dit verminderd tot vijf. De TC vindt dat nog minder klassen ongewenst is omdat anders de bandbreedte per klasse te groot wordt.

Beleidspunt is om zoveel mogelijk gelijksoortige boten tegen elkaar te laten varen. Ook voor Race Management is dit belangrijk, bij korte banen en meerdere races per dag bevordert een niet te brede klasse de doorstroming (wachttijden).

Een tweede beleidspunt is dat alleen klassengrenzen worden gewijzigd als dat tot evidente verbeteringen leidt. Binnen de klasse kent men elkaar en eigenaren willen dat vasthouden. Als alle ratings veranderen (aanpassingen ORC handicapberekening), laten we de klassengrenzen zoveel mogelijk mee veranderen.

Ondanks regelmatig terugkerende discussies is besloten voor een “vaste” klassenindeling om competities en kampioenschappen helder en efficiënt te kunnen afhandelen. Bij te kleine velden is het advies om klassen samen te voegen, zodat toch een aantrekkelijk wedstrijdveld ontstaat.

Op 17 januari 2011 zijn de klassengrenzen en NZC aanbevelingen naar de wedstrijdorganiserende verenigingen gestuurd. Tijdens de meetbriefhoudersvergaderingen is er voor meetbriefhouders de mogelijkheid om mee te discussiëren en het beleid te beïnvloeden.

Aanvullende opmerkingen:
Om de ORC-1 velden te vergroten is de grens dit jaar van GPH 605 naar 615 gegaan. Dat daar bij de Van Uden Reco nog niet veel van was te merken wordt veroorzaakt door het feit dat deze wedstrijden traditioneel IRC(1) gericht zijn. Deelnemers aantal ORC-1 ging van 1 in 2010 naar 3 in 2011. Optimisten zeggen dan dat het deelnemersaantal drie maal zo groot was. Bij de Y-Toren Race is de diepgang een grote beperkende factor. Deelnemers die vorig jaar regelmatig waren vastgelopen hebben dit keer niet ingeschreven.

Namens de Noordzeeclub
Leo van Raam, voorzitter TC

IRC klassengrenzen draconisch aangepast en in ORC niet

Na het ontvangen van Leo's antwoord dank ik hem vriendelijk maar blijf op mijn honger zitten. Hij schrijft: “Binnen de klasse kent men elkaar en eigenaren willen dat vasthouden”.

Ik stel hem per direct de vraag: Waarom heeft men dan in IRC wel zo'n draconische wijziging doorgevoerd om naar eigen zeggen een betere klassenindeling te bekomen en in ORC niet?

Diepgang is beperkende factor voor ORC 1

En het volgende punt dat mij opvalt is dat volgens Leo van Raam tijdens de Y-Toren Race de diepgang een beperkende factor is voor de ORC 1 boten en dat er daarom weinig ORC 1 inschrijvingen zijn. Hij schrijft letterlijk: “Deelnemers die vorig jaar regelmatig waren vastgelopen hebben dit keer niet ingeschreven.”

Klinkt heel logisch maar dan snap ik niet waarom deze wedstrijd dan nog meetelt voor de ORC competitie als er onoverkomelijke beperkingen zijn in deelname op het IJsselmeer. De Verbondsbezem competitie hebben ze trouwens al enige jaren wijselijk van het IJsselmeer verbannen wegens te weinig diepgang voor de de IRC 1 boten. Geen enkel meetsysteem kan het nadeel vergoeden van te weinig water onder kiel. Een zeiljacht met slechts enkele decimeters onder kiel kan nooit haar VPP snelheid halen, deze wetenschap werd destijds bevestigd door het meetbureau MARAC.

Meer dan een maand wacht ik nu op antwoord, zucht...

NB.
De zopas gezeilde Wenduine-Oostende & Stroombank Race (tellen mee voor de Belgische ONZK competitie) telde één IRC 1 boot, acht in IRC 2 en vier in IRC 3. Geen onrust te bemerken, voor de IRC 2 vloot wordt het een leuk ONZK jaar in België.

Suggesties en reacties via het zeilforum aub:
www.clubracer.be/zeilforum/threads/1411-IRC-en-ORC-klassenindeling

Lees ook:
www.clubracer.be/2011/4/19/nieuwe-irc-klassenindeling-gaat-ze-onrust-br…
en
www.clubracer.be/2011/5/11/orc-klassenindeling-loopt-weer-mank-in-neder…

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens (BEL) zeilt sinds 1979 wedstrijden met zeegaande zeiljachten, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun omnichannel E-commerce strategie en Marketing automatisatie. Is schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd in 2004 met het ClubRacer zeilteam door het Watersportverbond verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: