New Frontier, White Hawk en Impuls winnen ORC kampioenschap zuid

DeltaweekHet laatste weekend van de Deltaweek 2011 leverde een mooie strijd op in alle klassen. En er stond veel op het spel. Zo streden de ORC klassen om het ORC Clubkampioenschap Zuid en de First 31.7 klasse voor het Open Zeeuws Kampioenschap. Zaterdag was een zeildag met veel wind. Op zondag bouwde de variabele wind zich op tot ongeveer 14 knopen en konden de geplande wedstrijden allemaal plaatsvinden.

ORC 2: New Frontier heer en meester
Nadat ze vrijdag in de Veronicarace een keer niet de dagzege opstreken, pakte de New Frontier (J/35) op zaterdag 9 juli de draad gewoon weer op. "Maar het was toch best spannend", verklaart schipper/eigenaar Jan Bart (NED) . "Wij hadden twee eentjes en een tweetje, Quantum Racing twee tweetjes en een eentje. Omdat de ORC 1 bij ons was gestopt, was het qua punten iets anders. Daardoor stonden wij een half puntje voor, dus vanmorgen koos Quantum Racing ervoor om bij ons te starten. Ze probeerden ons te controleren. Ze namen wat meer risico en daarvoor waren ze net iets te vroeg en moesten ze terugkeren. Dat was denk ik het breekpunt, want wij hadden een goede race. Daarna voeren we weer een eentje, dus toen was het bekeken. Toch was het lastig, want Quantum Racing zeilde goed."

New Frontier won niet alleen het ORC Clubkampioenschap Zuid in de ORC 1-2, maar tevens het totaalklassement van de Deltaweek 2011 in de ORC 2. Alleen deelnemers die minstens vijf dagen van de partij waren, dingen mee naar de overallprijs. Daarvoor tellen de vijf beste dagresultaten. De winnende J/35 gaat nu in de verkoop, omdat zoon Maarten Bart een nieuwe 35-voeter tekende. Vader en zoon beginnen deze winter aan de bouw: "Maar we blijven tussentijds zeilen."

Quantum Racing (J/33) wint het IRC 2-klassement van de Deltaweek.

ORC 3: White Hawk slaat toe
In de ORC 3 slaat team White Hawk van schipper/eigenaar Sybout Hiemstra (Amersfoort) eveneens een dubbelslag. Deze oudere First 31.7 heeft een korte kiel, waardoor eenheidszeilen niet echt interessant is. Hiemstra: 'We hebben de boot van de winter gemodificeerd. Het onderwaterschip is wat aangepast, er zit andere verstaging op en we hebben de zeilvoering veranderd. Via internet hebben we nieuwe bemanning aangetrokken." Een interview met Henk van Zweden van het team 'to beat', de Beau Bateau, bleek de trigger, zo vertelt Hiemstra: 'Hij zei dat zijn boot de best geprepareerde van de ORC 3-klasse was. Toen dacht ik: 'Hé, dat vind ik leuk, dus ik ga mijn boot ook beter tunen. De Beau Bateau was vorig jaar inderdaad niet te benaderen. Dit seizoen was de uitdaging om hem te verslaan. De Y-Toren Race was de eerste krachtmeting en die verloren we op 2 seconden op een heel weekend. Toen wisten we wel dat hij benaderbaar was. Nu zien we hem voor de tweede keer en hebben we hem in zijn thuishaven kunnen verslaan."

Maar er waren tijdens de Deltaweek meer kapers op de kust van de ORC 3: 'Er was een derde boot, de l'Esprit du Morbihan (Tina), die gevaarlijk dichtbij kwam. Vandaag hebben we dus echt met drie teams om het kampioenschap gevaren. We hielden elkaar in de gaten, op elkaar klappen en voor-de-wind elkaar niet uit het oog verliezen. Op gegeven moment lagen we onder spi precies op een lijn naast elkaar. We waren super tactisch bezig." De volgende ontmoeting wordt het ORC Clubkampioenschap Noord, waarvoor de Beau Bateau naar het noorden komt.

ORC 4: Impuls houdt stand
Gedurende de hele Deltaweek 2011 staat de Impuls Sprinta-Sport van Cock Baas al bovenaan het klassement. Dit team komt van de Braassem en is een klasse apart en neemt twee titels mee naar huis: ORC Clubkampioen ORC 4-5 Zuid en winnaar Deltaweek 2011. Toch zijn ze te verslaan, zo bleek op de slotdag. Baas: 'Vandaag hebben we twee drietjes gezeild, dus het lukt ook wel eens niet. Met dit windje lopen de J24's heel erg goed. Qua rating zit er heel weinig verschil." De dagzege ging naar de Sjantilly J24 van stuurman Batenburg. 'Maar ja, wij hebben overall gewonnen en vrijwel elke dag eentjes gescoord", vervolgt Baas. 'Vooral bij de start zijn we iedere keer sterk weg en dan duurt het soms een half uur voordat de J24 erbij komt. En dan moeten ze nog een keer die voorsprong pakken. Dat redden ze niet. Een goede start is het halve werk." Cock Baas genoot naar eigen zeggen van de sfeer, vooral door de weeks: 'Het was leuk om te zien dat de kleine boten in opkomst zijn. De enige klassen die echt zijn gegroeid, zijn de ORC 4 en 5."

In de dikke wind van zaterdag 9 juli wist geen enkele deelnemer uit de ORC 4 en 5 de eindstreep te behalen. Zelfs de Impuls niet. Baas legt uit wat er gebeurde: 'We begonnen gisteren met vijf boten en uiteindelijk waren we met twee boten over. Een J/24 braks haaks met de waterlijn zijn roer af. Er was nog een J24 met problemen en een andere boot vond het te gek worden en haakte af. We bleven met de Foolproof over. Daar gingen we samen mee op. Zij moeten een stuk sneller varen dan wij. Voor de wind liepen zij harder en aan de wind konden we ze weer terug pakken. Het comité had verzonnen dat we in de laatste wedstrijd net zoveel rondes moesten als de ORC 1 en 2. We waren helemaal koppie af. Het was een hele zware dag met harde wind, dus dat was soms meer onder water dan erboven. We lagen bij elkaar en ik vroeg: 'Wat doen we, varen we nog een rondje?' Hij wilde graag naar huis, dus dat hebben we na de finish gedaan. We werden niet afgetoeterd."

First 31.7: Magnifique Open Zeeuws Kampioen
Met tien deelnemers kwam de First 31.7-klasse twee boten tekort om een officieel Nederlands Kampioenschap te mogen houden. Daartoe besloot de organisatie van de Deltaweek er een Open Zeeuws Kampioenschap van te maken. Na zeven races, inclusief een aftrek en vijf paaltjes mogen Johan-Derk van der Endt en zijn bemanning van de Magnifique zich een jaar lang deze titel aanmeten. Van der Endt, zelf één van de grondleggers van de klasse en een rasechte Zeeuw: 'We hebben het niet voor niets gekregen, we hebben er hard voor moeten vechten. Vooral met Wim Hermans van de Blauwe Knoop en met Adri van der Velde van de Villa First." Dat zijn de gebruikelijke concurrenten van de Magnique, die schipper Van der Endt dit jaar voor het eerst allemaal achter zich liet. 'Ik vaar nu precies tien jaar in de 31.7, dus het voelt goed. We hebben er eigenlijk in al die jaren naartoe gewerkt. Elke keer zaten we er naast en nu is het toch gelukt. Alles klopte en het scheelt dat het thuiswater is. We hebben bovendien een goede bemanning."

Over de zeilcondities zei hij: 'Gisteren hadden we tussen de 20 en 28 knopen wind. Vandaag was zeer variabel met zeer veel wind shifts. De sterkte varieerde tussen de 7 knopen en op het laatst ongeveer 14/15 knopen. De windshiften maakten het uiteindelijk heel moeilijk." Dat betekent dat je kunt winnen en verliezen. 'In de eerste race lagen we in de achterhoede. Door een paar shifst te pakken, schuif je dan weer naar voren. Op goed geluk wisten we als derde te finishen."

Overige klassen
De Belgische Shamrock van schipper Wim Vandesande won het IRC 1-totaalklassement van de Deltaweek. In de ORC 1 ging die eer naar de Imhoff Yellow Rose van Marten-Jan Ringers (NED). De Furie van schipper Hoefsloot domineerde de ORC 5 en won daarin de Deltaweek. Bij de ongemeten jachten ging de Spetters van Corné Bezemer met de eindzege naar huis. Bij de Rond- en Platbodem was dat de Nieuwe Maen van schipper Van der Dussen.

Alle Deltaweek uitslagen en ORC kampioenschap zuid klassement vindt men onderaan in de bijlagen.

www.deltaweek.nl

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens (BEL) zeilt sinds 1979 wedstrijden met zeegaande zeiljachten, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun omnichannel E-commerce strategie en Marketing automatisatie. Is schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd in 2004 met het ClubRacer zeilteam door het Watersportverbond verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: