
Wat een beetje kinesitherapie en rust bij een zeiler kunnen doen. Pijn weg, moreel opgevijzeld. Bert Bossyns klonk strijdvaardig voor hij aan de tweede etappe van de Transgascogne race begon. Vandaag startte Bert om 12u02 precies voor Ribadeo, Spanje. “Met de voorspelde flutwind gaat het een héél strategisch spel worden” vertelde Bert ons voor het vertrek.
Strategische opties belangrijk
Het vooruitzicht van een oscillerende (draaiende) wind van amper 6 knopen uit het noorden tot het oosten maakt van de hele Golf van Biskaje één groot schaakbord. In welk vakje staat er meer wind en in welk vakje draait die op het gepaste moment naar de juiste richting? Bert Bossyns: “Het gaat niet eenvoudig zijn, want nu al is duidelijk dat de vloot snel uit elkaar gaat breken. Daardoor verlies je de referentie van de andere boten. Is de optie west of is de optie oost de beste? Alles hangt af van de thermiek die er gaat ontstaan en die is onvoorspelbaar. Of alleszins heel lokaal.”
Bert Bossyns heeft al meer aangetoond dat hij sterk is in dit strategische schaken op de oceaan met de wind als pion. De Felicity II is in deze aan de windse allure ook snel, doordat die hoger aan de wind vaart zonder snelheidsverlies. Bert leert de vooruitzichten voor de volgende dagen ronduit van buiten en rekent onderweg op de toch wel precieze gegevens die hij via de kortegolfradio kan ontvangen van France Inter.
Comfort en begeleiding
Bert hoefde in Ribadeao niet op zijn boot te slapen, zoals velen hebben moeten doen. De plaatselijke club stelde hem een appartement ter beschikking als compensatie voor de schade bij de proloog. “Een stil plekje,” zegt Bert, “waar ik me wat kon terugtrekken en waar het bed stabiel bleef. Slapen aan boord is leuk, maar met de golfslag die de haven binnenrolt en de eeuwige geluiden aan boord slaap je veel lichter. Het vreemde aan een tussenstop is wel dat je je concentratie niet mag loslaten. We hebben wel een kanjer van een feest hier gehad, maar ik moest me goed in de hand houden want vandaag is het alles of niets.”
Ook de sessies bij de kinesist hebben zijn pijn in de rechterschouder en arm zo goed als doen verdwijnen.
Wat zijn verwachtingen zijn? “Ten eerste zeer geconcentreerd varen en voorkomen dat ik nog blessures oploop. Ten tweede meer eten dan voorzien meenemen, want dit gaat langer duren dan gepland. Drie: de last minute meteo uiterst gefocust analyseren en een langetermijns strategie uitwerken, in zoverre dat mogelijk is. En last but nog least, ga ik voor een plaats in de top vijf van mijn klasse: solo en in de serieboten.
Volg de race live op volgende digitale kaart: http://transgascogne.geovoile.com/2011/
Tekst: Pit de Jonge / Ship to Shore