41ste Deltaweek van start - Zeelandwedstrijden winnaars gekend

DeltaweekDe 41ste Deltaweek op 1, 2 en 3 juli kenmerkte zich door prachtig zeilweer en veel festiviteiten. Drie dagen lang was er volop zon en waren er perfecte windcondities, waardoor op de Oosterschelde alle wedstrijden konden plaatsvinden. Ruim 140 deelnemende jachten, platbodems, open en sportboten kwamen twee of drie dagen in actie. Het regattadorp in de haven van Zierikzee stond garant voor een groots feest aan de wal. Ook aan de jeugd was gedacht, in het havenkanaal konden kinderen zaterdag leren zeilen in Open Bic's.

Tijdens de officiële opening op zaterdagavond sprak directeur Peter Boerma van hoofdsponsor Delta kort maar krachtig: 'Ik wens alle deelnemers heel veel plezier en sportiviteit toe deze hele week.' Direct na de opening reikte Raoul van de Visse van stichting Sail4Charity een cheque van 3250 euro uit aan het goede doel stichting Leef Je Droom. Veel Zeeuwse ondernemers - die veelal ook betrokken zijn bij de DELTAWEEK - zeilden 27, 28 en 29 mei wedstrijden op de Oosterschelde voor het goede doel. Stichting Leef Je Droom zet zich in voor chronisch zieke jongeren. Ze neemt jonge patiënten mee met meerdaagse zeezeilwedstrijden, om ze te leren kijken naar hun krachten en mogelijkheden in plaats van naar hun beperkingen.

IRC 1: Shamrock beide dagen onverslaanbaar
In de IRC 1 klasse was de Belgische Shamrock (X-One Tonner) van Wim Van de Sande (BEL) opnieuw beide dagen onverslaanbaar. Vorig jaar wonnen de Belgen eveneens het eerste weekend van de Deltaweek. Eerst zag het er naar uit dat de GCO Xsces (X-35) van J. Offermans (NED) met de 3 paaltjes op zaterdag het IRC 1 Zeelandwedstrijden eindklassement ging winnen maar zij krijgen een DSQ na een protest (regel 18.3a, overstag gaan bij het merkteken) van de Touch of Glory met het ClubRacer Team (BEL).

ShamrockShamrock

ORC 1: Goede baan kiezen
De Imhoff Yellow Rose (X-35) van schipper MJ. Ringers (NED) won in de ORC 1 klasse. De Touch of Glory (First 40.7) werd tweede. De Shamrock werd hier echter derde.

De schippers van de Imhoff Yellow Rose en de Shamrock dienden zondag na afloop protest in tegen twee jachten die een boei niet hadden gerond in de lange baanwedstrijd. Imhoff Yellow Rose won het protest, de Jamsession (J/122) van F. van Beers kreeg een DSQ, de Lender (X-41) was zich nadien goed bewust van de fout die ze hadden gemaakt en hielden de eer voor zichzelf, ze trokken zich terug uit de race (RAF).

"Er was verwarring over de R22", vertelt de bemanning van de Shamrock. "Die boei lag niet helemaal in de lijn. De Yellow Rose was de eerste die hem wel rondde en dat leverde hem line honours en de eerste plek overall in de ORC 1 op. Zelf twijfelden we eerst en waren wij een beetje aan de late kant om hem nog strak te ronden en verloren daardoor meters."

"Overall hebben we toch goed gevaren. De taalbarrière was zo af en toe lastiger. De Belgen en Nederlanders hebben net wat andere terminologie", concludeert een van de twee Nederlandse bemanningsleden lachend.

De Touch of Glory (First 40.7) maakte dezelfde fout als de Jamsession (J/122) en de Lender (X-41) maar herstelde deze door alsnog terug te keren en de juiste baan te zeilen. Een zeer zware domper voor hen want ze lagen aan kop van deze langebaan wedstrijd en zagen hun kans op het winnen van het eindklassement smelten als sneeuw voor de zon. Ze werden toch nog tweede.

De Imhoff Yellow Rose dacht dat de 'pretbemanning' van dit weekend de sleutel tot het succes was. En het feit dat de tacticus de avond ervoor de goede baan gegokt had en de wedstrijd terdege had voorbereid: 'Met een paar flessen wijn achter onze kiezen. Maar we kennen deze baan heel goed en hadden de juiste kanten gekozen.' Schipper MJ. Ringers wist in eerste instantie niet zeker of hij het protest wilde laten doorgaan, maar concludeert uiteindelijk: "Bij het spelletje hoort ook de goede baan varen en het gaat toch echt om de winst."

ORC 2: New Frontier en Aquavitesse winnen
Op zaterdag wonnen de New Frontier (J/35) van J. Bart en de Aquavitesse - Ricoh Sailing Team van R. Rot overtuigend in respectievelijk de ORC 2 en IRC 2.

Voor de Shark (First 35) van Christopher Van Den Haute (BEL) zag het er op zaterdag ook goed uit na 2 paaltjes. Echter tijdens de start van race 2 werden ze aan de stuurboord achterzijde aangevaren door de New Frontier (J/35), ze dienden protest in tegen de New Frontier. Shark verloor en kreeg een DSQ (regel 16, van koers veranderen).

Op zondag won Quantum Racing (J/33) van J. Van der Velden het van de New Frontier in de ORC 2. Quantum Racing moest zaterdag nog voor de eerste race de haven van Zierikzee weer opzoeken met materiaalpech. Van der Velden zaterdag: 'Morgen zijn we er weer bij en zullen we ze een poepie laten ruiken.' En dat deden ze. Ze gingen er zondag vandoor met de dagprijs.

Aquavitesse RicohAquavitesse Ricoh

De New Frontier presteerde beide dagen goed. "Het was vandaag wel een beetje een kamelenkoers", vertelt schipper Bart. Met deze windrichting kan het ook niet anders. Alleen in de Hammen was het spannend. Dat is een vrij smal water en dat moesten we opkruisen. Daar hebben we wel wat ingehaald. We hebben het voordeel dat we het water goed kennen en de stroom daardoor kunnen inschatten. Gisteren kruisten wij voortdurend over de plaat, terwijl de rest in de geul opkruiste waar juist meer stroom staat. Het verbaasde ons een beetje dat ze nooit achter ons aan kwamen, terwijl ze toch keer op keer zagen dat het uitpakte en we veel wonnen. Vandaag hebben we het in het begin laten liggen en daarvan heeft Quantum Racing geprofiteerd. Zij hebben geen grote fouten gemaakt en goed gevaren."

ORC 3: White Hawk verslaat nipt Beau Bateau
De First 31.7 White Hawk van schipper Sybout Hiemstra heeft dit seizoen de strijd aangebonden met de Nederlands kampioen en Deltaweek winnaar van vorig jaar Beau Bateau (First 300). Op zaterdag versloeg Beau Bateau nipt de White Hawk, op zondag was het precies andersom. 'Ik heb dit jaar een kwaliteitsslag gemaakt', vertelt schipper Hiemstra. 'Het schip is van de winter onderhanden genomen en ik heb dit jaar een goede bemanning. We behalen dit seizoen veel eerste plaatsen en staan in de strijd om het Nederlands Kampioenschap net boven de Beau Bateau. Het voelt dus goed om de Beau Bateau hier op zijn thuiswater te verslaan. Alhoewel hij gisteren beter was. Vandaag was het zaak de goede windshifts te pakken. Vooral bij de dijk waren er veel versnellingen en was het actief zeilen.'

White HawkWhite Hawk

Voor de Beau Bateau was het twee dagen lang een thuiswedstrijd. Vooral zaterdag bij de lange baan leverde dat hem de dagwinst op. Schipper H. Van Zweden: 'De lange baan is vaak een tactische wedstrijd, dat is altijd wat spannender, maar wij zijn daar goed in. We weten ondertussen heel goed hoe de stroom loopt. We hebben dan ook de goede kant gekozen.'

ORC 4: Anticiperen op windshifts
De dagwinnaar in de ORC4, Impulse van schipper C. Baas, had vandaag een goede dag in tegenstelling tot gisteren: 'Toen hadden we een boei niet gerond en hadden we een dsq. Maar vandaag hadden we een korte baan en dat is onze specialiteit. Van de windshifts hadden we niet zoveel last. We komen van het binnenwater en daar heb je niet anders. Je moet je voordeel ervan pakken en dat kunnen we. Er zit een bepaalde regelmaat in en daarop moet je kunnen anticiperen.'

ORC 5: Goed op stroming
Schipper B. Hoefsloot van de Furie pakte de prijs in de ORC5 door goed op de stroom te zeilen en eveneens de windshifts goed te pakken. 'Er waren wel shifts van dertig graden. Maar ook met de stroming kwamen we goed uit. We varen normaal op de rivieren bij Wageningen en weten dus goed wat stroom doet. Meestal pakt dat goed uit, zoals vandaag.'

MaxFun 25: Maximizer steady gevaren
De vele windshifts aan de oostkant van de Zeelandbrug maakten het ook de MaxFun-bemanningen niet gemakkelijk. 'Ze waren heel lastig te zien', vertelt overallwinnaar John Vaan van de Maximizer. 'Bij de boventon merkte je dat vooral de brug een behoorlijke stoorzender was. Maar we hebben steady gevaren en bij de meeste windshifts kozen we de goede kant. Daar hebben we het op gewonnen. Voor de wind laten we nog te veel liggen, omdat we nog niet agressief genoeg sturen. Aan de wind varen we hard en hoog en maken we juist weer veel goed.'

MaximizerMaximizer

Overige klassen
De Melges 24 klasse kende dit jaar maar zes deelnemers. De No Name van Duitser H. Suesse won overall met 3 punten voorsprong op de DRV van DJ. van de Plasse. De deelnemers in de J22 klasse konden het niet winnen van de Mr. Henri van schipper W.H. Kohlmann. De Ronde en Platbodemklasse kon dit weekend alles uit de kast halen en zorgde weer voor mooi Hollands beeld. De Nieuwe Maan van E. Van de Dussen won in de B-klasse. Bij de ongemeten boten won de Spetters van CW Bezemer, een Contest 25. In de Yngling klasse voeren maar drie boten. Toch hadden zij een eigen klasse, omdat ze onderdeel vormen van het Zeeland talentenplan. De teams deden haast niet voor elkaar onder. De NED 184 van R. Zwart won uiteindelijk met 4 punten. De andere twee hadden respectievelijk een en twee punten meer.

Mr. HenriMr. Henri

Foto's door Ronald Koelink

Labels

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens is een Belgisch zeezeiler, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler. Was schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: