Il Corvo en Bayern Autosport winnen Belgisch kampioenschap IRC

Il CorvoHet was een Light Vessel weekend waar in de diverse klassen stevig werd gestreden op een soms wel heel veranderlijke upwind-downwind parcours, maar daarover leest u straks meer. In de IRC klassen 1 & 2 en 3 was het tot de laatste reeks onbeslist wie het Belgisch kampioenschap IRC zou winnen.

De IRC teams gaven onderling geen duimbreed aan mekaar toe en alle registers werden opengetrokken om de Belgische IRC titel te bemachtigen, tot in de protestkamers toe.

Idyllisch zeilen op vrijdagavond

Het Light Vessel Weekend begon voor alle deelnemers reeds op vrijdagavond vanuit Breskens. Bij een mooie zonsondergang zeilde de vloot de Westerschelde uit. Alle deelnemers werden op een prachtig zicht en een onvergetelijke avond getrakteerd. zonsondergang Het waren Moana, Ragazza, Antilope en Passage die deze manche op hun naam weten te zetten.

Zaterdag: Op drift geslagen upwind boei, IRC 1&2 zeilers misnoegd

Zaterdag begon als een windstille dag. Geleidelijk draaide de wind naar NO en trok aan tot een kleine 6 knopen in de vroege namiddag. De CR klassen startten in oostelijke richting voor een baan van een 14 tal Zeemijl. De IRC schepen kregen die dag nog twee manches op hun windwardleeward-baan. Tijdens het tweede upwind rak van reeks 3 (= reeks 2 van zaterdag) begon Mark 1 van het parcours te krabben. Mark 2 (=spreadermark) bleef wel op zijn plaats liggen. Het wedstrijdcomité merkte dit, aangezien de peiling van mark 1 op hun kompas verliep van 7 graden naar 30 graden.

Het wedstrijdcomité riep onmiddellijk via marifoonkanaal 72 (waarop iedereen natuurlijk meeluisterde) de steun in van de RIB in die in de buurt van mark 1 lag om het merkteken te stabiliseren. Na 2 minuten riep het wedstrijdcomité nogmaals, ietwat geprikkeld ditmaal, naar dezelfde RIB omdat het stabiliseren niet lukte. Alle deelnemers luisterden mee naar deze soap.

Hierop volgde een scheld tirade waarop Captain Haddock fier zou zijn om te informeren dat hij druk bezig is met het merkteken. Duidelijk is dat het merkteken ver weggedreven was, aangezien Alegria, Tontin, J-venture en anderen onder spinnaker enkele minuten tegen de stroming varen alvorens het spreadermark te bereiken. Ondertussen verlegt de RIB tegen hoge snelheid de boei voor de neus van Denebola...

Een eenvoudige goniometrie gebaseerd op de waarneming van het wedstrijdcomité dat de peiling van de boei 23 graden verschoven is op een bepaald moment (30 - 7 graden) geeft via een snelle berekening: Aanliggende zijde = 1 mijl kruisrak (verondersteld) 23 graden afwijking (recht, maar de afstand was groter want de stroom stond niet loodrecht op de wind) 1mijl * tan (23 graden) = 0,42 mijl is het merkteken volgens het comité afgedreven op het ergste moment.

De individuele tijdsschade per boot is onmogelijk in te schatten. Vele zeilers waren niet gelukkig met deze situatie en een enkeling durfde het aan om te protesteren tegen het wedstrijdcomité van de Royal Belgium Sailing Club (RBSC). Het protest werd echter niet ontvankelijk verklaart en de uitslag bleef tellen voor het klassement. Bayern Autosport (Dehler 29)Bayern Autosport (Dehler 29) - winnaar IRC 3 Zondag

Zondag was de wind gedraaid naar ZW en later ZZW. De CR klassen gingen er als eerste vandoor. Zij kregen een 15 tal zeemijl te zeilen met daarin opnieuw een variatie aan spi- en kruisrakken. In werkelijke tijd waren het Antilope (met Sebbe Godefroid) en de Bounty die er als een speer van door gingen. Sebbe Godefroid aan boord van Antilope in de CR 1 klasseSebbe Godefroid onverslaanbaar in de CR 1&2 klasse met de Antilope

Op rating waren er echter heel wat kandidaat winnaars en zo zeilde het overwegend vrouwelijk team op Achiroe een sterke serie én een tweede plaats over het ganse weekend. De IRC schepen kregen zondag niet minder dan 4 reeksen te zeilen. De wind die geleidelijk aan in kracht toenam en het mooie vaarwater onder de kust maakten dit tot prachtige zeilomstandigheden.

Moana moet in het zand bijten voor de Il Corvo

In een laatste poging om het Belgisch kampioenschap IRC 1 op haar naam te schrijven diende Moana na de laatste reeks en finish alsnog protest in tegen de Il Corvo. Moana vergat wel dat ze te vroeg gestart waren met een OCS voor hen tot gevolg. De reden van het protest werd nooit geweten. Moana en Il Corvo

Moana & Il Corvo

Kort na 18:00 kon de prijsuitreiking plaatsvinden en werd volgens het zopas ontvangen persbericht het Light Vessel Weekend 2011 in schoonheid afgesloten.

Top 3 uitslag Light Vessel Weekend 2011:

IRC 1&2

1. Il Corvo - Astrid De Vin - Grand Soleil 43 OT

2. Moana - François Goubau - First 47.7

3. Alegria - Carl Sabbe - Grand Soleil 40

IRC 3

1. Bayern Autosport - Alain Rouseau - Dehler 29

2. Capella - Frans Maas - One Off

3. Ragazza - Jan Gabriël - X99

CR 1 & 2

1. Antilope - Sebbe Godefroid + RBSC Youth team - Grand Soleil 46

2. Achiroe - Marc Claessens - First 36.7

3. Blind Faith - Iwan Verhulst - Grand Soleil 37

CR 3, 4, 5 & 6

1. Ambiance - Peter Verdegem - Winner 9.50

2. Passage - Herman Kelchtermans - Spirit 28

3. Najade - Tim Deneiere - One Off

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens is een Belgisch zeezeiler, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler. Was schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: