Wij trekken aan de BEL: Administratie zeilnummers loopt mank

zeilnummers kbyvWat schetst onze verbazing toen we, ons van geen kwaad bewust, in nieuwsbrief nr. 5 van de Antwerp Race het volgende lazen: Zeilnummers dienen toegekend te zijn door het nationaal verbond van de deelnemer en dit volgens de bepalingen en wedstrijdvoorschriften van het Koninklijk Belgisch Yachting Verbond (KBYV).

Eh? Zeilnummers? Waren dat die cijferlettercombinaties die we bedachten als we ons geweldig verveelden en die we dan in de zeilen zagen die misschien ooit gekocht zouden worden bij illustere zeilmakers nadat we onverhoeds de lotto hadden gewonnen? Of waren dat de nummers die we, als de realiteit ons rauw op het dek viel, doorgaven omdat we het in afwachting nu eenmaal moeten stellen met zeilen ergo nummers van allerlei (tweedehands) allooi; K 516, USA 52225, GBR 1513L, K 8302, SWE 2002, GBR 7177, ITA 14545, ITA 14519, GER 462, D34, KR 1282, B 6, SUI 2193,…

Wij, ondertussen berucht om ons slechte karakter, hadden zulks heel lang geleden al van heel ver zien aankomen en stelden ons vragen. Geen eensluidend antwoord kwam ons tegemoet waaien, ook niet nadat we uren aan de telefoon hingen met eminenties die zulks toch zouden horen te weten dachten wij zo bij ons eigen.

Mogen wij alstublieft, het reglement indachtig, verwachten dat bij inschrijving het zeilnummer gecontroleerd wordt, een nummer dat trouwens ook op een ander officieel zeildocument, de meetbrief, vermeld staat. Hoe komt het toch dat we steeds die bonte verzameling zeilnummers tegenkomen? Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen dat deze werden uitgegeven door het Watersportverbond of het KBYV.

Administratie zeilnummers mank of onbestaande
Al in 2011 vroegen we aan het KBYV, een lijst met de in België toegekende zeilnummers. Na veel getouwtrek kregen we een officiële mededeling:

“Bedankt om uw bezorgdheid i.v.m. reglementaire zeilnummers. Je bent niet alleen die zich hierover zorgen maakt, ook het KBYV is er mee bezig en tracht een systeem uit te werken om zulke situaties te vermijden in de toekomst.”

Situaties? Wij vroegen gewoon een officiële lijst met toegekende zeilnummers. Niet dus. Het is toch te gek voor woorden dat men moet beschikken over een zeilnummer toegekend door een nationale autoriteit (lees KBYV) als deze haar administratie al twee jaar niet op orde heeft. Een systeem uitwerken? How hard can it be om een lijst bij te houden van mensen die een nummer aanvragen, krijgen en vervolgens betalen? Hallo? Iemand thuis daar bij het KBYV?

Anno 2012 blijkt dat er nog niet veel gebeurd is omtrent de administratie van de BEL zeilnummers. Wij stelden dezelfde vraag en kregen gisterenochtend het volgende antwoord van Jos Melis:

“Deze lijst is momenteel nog niet beschikbaar Besprekingen zijn aan de bezig om dit item zo goed en volledig mogelijk up-to-date te maken.”

Veel hoop hebben we er niet op. Wij verharden op staande voet in een blok epoxy als de Jos dat ooit voor elkaar krijgt.

Worst case scenario
Wij, potentiële ramptoeristen, voelen ons verplicht om met gemengde gevoelens vooruit te blikken naar de komende AntwerpRace.

In onze kristallen bol zien wij zowaar een aantal gefrustreerden protesteren tegen alle deelnemers met een onzalig zeilnummer waardoor het protestcomité volledig zal vast lopen want er is geen mogelijkheid om de zaak te verifiëren bij het KBYV. Deze sabotageactie zal leiden naar een totale chaos die weliswaar voor de nodige publiciteit en hilariteit zal zorgen maar waarvan de doorsnee zeiler het slachtoffer wordt.

Onze oplossing
Wij willen niet pedant noch overdreven gediplomeerd klinken maar stellen toch terloops een oplossing voor.

Op korte termijn: pas het Antwerp Race wedstrijdreglement aan met een amendement dat de verplichting van een geldig zeilnummer wordt vervangen door een geldig Antwerp Race rompnummer.

Op lange termijn: Aangezien ze bij het KBYV niet creatief noch intelligent genoeg zijn om het eenvoudig zeilnummer probleem op te lossen stellen wij voor om deze verantwoordelijkheid te verschuiven naar de uitreikers van de IRC en CR meetbrieven.

En zo, beste lezer, wordt het zeilnummer dus een hot item in de aanloop naar de Antwerp Race.

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens, Ice voor de zeilvrienden, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler met een niet onbesproken zeil palmares: Winnaar Verbondsbezem, 2x Nederlands kampioen, 2x winnaar Antwerp Race (IRC en Sportboten) en met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: