Bavaria minus One

Bavaria minus OneDe eerste beelden van de “Bavaria minus One” zeil-onderzeeër zijn een feit. Het prototype van deze nieuwe eenheidsklasse werd gespot op het Veerse Meer. Maanden voorbereiding zijn er aan vooraf gegaan om te weten te komen waar het eerste exemplaar getest zou worden. Uiteindelijk werd via een interne lek vernomen dat de trial zou plaatsvinden ergens op het Oostelijk gedeelte van het Veerse Meer.

Met een kayak overladen met telelenzen werd vervolgens de jacht geopend op dit revolutionair design tot het uiteindelijk gespot werd op 51.32.986N en 003.47.269E.

Tijdens de briefing van de test-crew hebben we onze stoute zwemvliezen aangetrokken en zijn we er waarempel in geslaagd enkele close-up beelden te schieten vanop de steiger.

Onderstaande foto van de overigens zwaar bewaakte boot tonen ons al enig inzicht in de toegepaste principes.

Er wordt gebruik gemaakt van een houten romp om de positieve stijgingscoefficient te vergroten in verhouding tot het kielgewicht. Dit zou de koersstabiliteit ten goede komen op grote diepten. Bavaria is niet aan z’n proefstuk als het gaat om onderwater-zeilboten. Een gelijkaardig model schijnt reeds enige tijd in gebruik te zijn door de werf bij hun afdeling “kiel recuperatie”. Ook schijnt hout minder onderhevig te zijn aan verrotting dan HGBP (High Grade Bavaria Polyester).

Top secretTop secret

Wat betreft de besturing heeft de constructeur gekozen voor eenvoud. Inderdaad, de boot werd uitgerust met een onder 45° gemonteerd roer dat zowel richting als elevatie voor z’n rekening neemt. Hierdoor wordt de prijs gedrukt waardoor Bavaria hoopt vooral de jongeren weer onder water te krijgen.

We treffen de boot enige minuten voor z’n duik. Proviand werd blijkbaar ingebunkerd voor een meerdaagse trip. Getuige daarvan de slaapzak, laarzen en boterhammendoos. Uiteraard werd de foto genomen even voor het onder druk zetten van de cabine.

De zeilen zijn reeds gehesen tot “wateroppervlak-hoogte” . Een HSDS systeem (hydraulic Surface Detection System) zorgt voor een immer correcte hijs-hoogte van de zeilen zodat de Bavaria zeiler zich hier geen zorgen hoeft over te maken en maximale voortstuwing verzekerd wordt.

Naar verluidt wil Bavaria met dit model inspelen op de gevolgen van de opwarming van de Aarde.

Een woordvoerder formuleert het als volgt: “ Door de stijgende waterspiegel zal de zeilsport zich meer en meer onder water gaan bevinden willen we nog gebruik kunnen maken van de voorzieningen zoals aangeboden door onze huidige moderne Nederlandse marina's”.

De boot zal te zien zijn op de eerste “Hiswa-onder-water”. Een datum hiervoor werd nog niet vastgesteld. Veel is afhankelijk van het smelten van het poolijs.

Auteur:

  • BrunoB

Comments

Voor u geselecteerd: