Vendée Globe: bijna 10 dagen onderweg en het regent opgaves

Terwijl de kopgroep in de Vendée Globe, met daarin zowat alle favorieten, de doldrums reeds zijn gepasseerd en koers zetten richting evenaar, vielen er in het peloton nog meer opgaves te noteren. Ze zijn nu nog met 15, lees 1 op 4 moest al opgeven, en het topje van de Mount Everest is nog lang niet in zicht. Een overzicht na goed 9 dagen wedstrijd.

Na eerdere opgaves van Marc Guillemot op Safran (kielbreuk) en Kito de Pavant op Groupe Bel (aanvaring met een vissersboot), heeft ook de enige vrouwelijke deelneemster de handdoek moeten gooien. Donderdagavond, ter hoogte van Madeira, in 40 knopen wind en golven tot 4 meter hoog, heeft de mast van Savéol het begeven. Samantha Davies kwam er met de schrik van af en is er in geslaagd op eigen kracht Funchal te bereiken, waar ze alweer is vertrokken richting Caniiçal, 10 zeemijlen verderop. Daar hoopt ze samen met Erwan Lemeilleur een 7 meter hoge mast te kunnen installeren, zodat ze onder noodtuig terug Frankrijk kunnen bereiken.

Burton haalt Sables d’Olonne niet
Een dag later moet ook Louis Burton op Bureau Vallée zijn opgave melden. Na een aanvaring met een vissersboot, probeerde Burton met een zwaar beschadigd bakboord bakstag alsnog Sables d'Olonne te bereiken, de schade te herstellen en terug te starten. En dat allemaal voor dinsdag 20 november 13u02. De weerscondities ter hoogte van La Coruna lieten echter uitsluitend zeilen over bakboord niet verder toe. Het risico om de mast te verliezen werd hierdoor heel groot, en de Franse schipper heeft dan ook besloten de Spaanse haven binnen te varen.

Beter verging het Javier Sanso op Acciona 100% EcoPowered. De Spaanse schipper is er in geslaagd om een breuk aan één van de karren op de mastrail te herstellen. Hij heeft daarvoor de beschutte kust van Tenerife opgezocht, is met veel moeite in de ruim 30 meter hoge mast geklommen, om de kar ter hoogte van de bovenste zeillat van het grootzeil te vervangen. 24 uur later was hij alweer onderweg.

Onmogelijke breuk op Maître CoQ
In de nacht van zaterdag op zondag was alle pech voor Jérémie Beyou op Maître CoQ. Aan een snelheid van 21 knopen hoort de Franse schipper een luide doffe knal. Onmiddellijk loeft de boot op en verandert de hellingsgraad van de kiel met 10°. Blijkbaar is de kop van de cilinder die de kiel laat kantelen gebroken. Een onderdeel vervaardigt in titanium dat zou moeten kunnen weerstaan aan 120 ton belasting. Niemand begrijpt hoe dit onder een maximale belasting van 40 ton kan breken.

Maitre CoQ nog zonder kielproblemenMaitre CoQ nog zonder kielproblemen

Beyou zorgt met een noodconstructie van touwen dat de kiel op zijn plaats blijft en zet koers naar een beschut gebied in de hoop alsnog zelf een degelijke herstelling te kunnen uitvoeren. Hij bereikt Kaapverdië, waar echter blijkt dat het onverantwoord zou zijn om het geweld van de zuidelijke zeeën te trotseren met dergelijke noodconstructie. Beyou kan niets anders dan ook zijn opgave meedelen aan de wedstrijdleiding.

Alex Thomson speelt MacGyver
Ook op Hugo Boss was het Vendée Globe avontuur bijna al voorbij. Afgelopen zaterdag is aan een bootsnelheid van 18 knopen de hydrogenerator van de spiegel afgebroken, in de lucht gekatapulteerd en hard op de stuurboord carbon verbindingsstang van de roerbladen terechtgekomen. Gevolg was dat deze in 3 stukken brak. Hugo Boss zeilde op dat moment net aan de wind over stuurboord en werd onmiddellijk oncontroleerbaar. Thomson is er in geslaagd om zijn Open 60 terug rechtop te krijgen en is ruim gaan varen, zodat het bakboord roerblad zijn werk kon doen.

Vervolgens heeft hij in ware MacGyver stijl de 3 carbon stukken van de 3 meter lange verbindingsstang aan elkaar weten te bevestigen door carbon stroken te gebruiken als spalken rondom de breuklijnen. 7 uur arbeid en opruimwerk later, is de herstelling een succes te noemen, en dat terwijl de boot aan een gemiddelde snelheid van 18 knopen doordenderde. Het ziet er niet uit, maar het werkt! Nu moet de Engelse schipper wel nog zijn hydrogenerator weten te herstellen, die de voornaamste stroomleverancier is voor Hugo Boss. Anders dreigt ook voor hem alsnog de opgave.

Zijn de eerste 6 gaan vliegen?
Oh ja, ondanks deze breuk wist hij ondertussen ook nog het meeste zeemijlen af leggen van de ganse vloot gedurende 24 uur, bijna 431 zeemijlen of een gemiddelde snelheid van om en bij de 18 knopen. Hierdoor is hij zelfs kunnen komen aansluiten bij de kopgroep, waar Armel Le Cléac'h op Banque Populaire de dans leidt. Jean-Pierre Dick (Virbac Paprec), François Gabart (Macif), Bernard Stamm (Cheminées Poujoulat), Vincent Riou (PRB) en tenslotte dus Alex Thomson (Hugo Boss) zitten hem binnen de 65 zeemijlen allemaal op de hielen. 230 zeemijlen verderop volgt het trio Golding, Wavre en Le Cam. Onze Pool Gutkowski, die even problemen had met een spi die nogal stevig rond het voorstag was gedraaid, is nog steeds hekkensluiter en volgt al op 1557 zeemijlen van de leider. Misschien denkt Zbigniew "nog 14 te gaan, en IK win de Vendée Globe !" ?

Volg virtueel de wedstrijd hier.

Foto's: © Sam Davies/Savéol - Jean-Marie Liot/DPPI Maitre CoQ - Christophe Launay/Hugo Boss

Guy C.

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: