Snelle Rolex Sydney Hobart Race?

LokiVolgens de navigators van de super maxi’s belooft het een “record-breaking” tripje te worden. De race begint met een start onder spi maar eenmaal aan de Heads gaan de downwind zeilen eraf. Vervolgens een pittig dagje aan de wind met een windvoorspelling van 15 tot 20 knopen. Daarna wordt volgens meteoroloog Michael Logan verwacht dat de wind naar het NO zal draaien en zal afnemen.

De NNO zorgt normaal gezien voor power sailing. De eerste boten zouden Bass Strait moeten kunnen “overvlammen” met een gemiddelde van 14 knopen. Rond 28 december wordt er echter een Westenwind verwacht over Tasmanië en deze zou wel eens voor de nodige ravage kunnen zorgen. Wanneer hij juist gaat “inkicken” is voorlopig een vraagteken zo vijf dagen voor de start. Eén ding is echter zeker; de maxi’s hopen tegen dan binnen te zijn.

Navigator Adrienne Cahalan (Wild Oats XI): “The computer forecasts say we have a chance for a record place. But we have to deal with the transition on the first night and the Derwent River when the front comes through on the 28th.”

Het zal een zware race worden vooral voor de kleinere boten in de vloot. Vele van hen zullen de stevige Westenwind van Tasmanië in Bass Strait moeten incasseren. Dit gaat dus nog een staartje krijgen…

Nederlandse-Belgische op Wild Thing?
Carolijn Brouwer zal als Nederlands-Belgische deelnemen in de Rolex Sydney Hobart Race aan boord van de vernieuwde Supermaxi “Wild Thing” van Grant (Wharo) Wharington. Welke taak Carolijn toebedeeld zal krijgen weten we nog niet, maar het zal een geweldige rit worden.

Is de Wild Thing er klaar voor?Is de Wild Thing er klaar voor?

Veranderingen aan boord
Deze keer zaagden ze 9 m van de achterkant van het schip om er vervolgens een bredere shape van 10 m terug aan te plakken. Verder werd de “Wild Thing” voorzien van nieuwe zeilen en een neo titanium staand want. De kiel werd tijdens een vorige editie al eens verlengd van 4,8 naar 6,8 m dus hebben ze hem dit maal maar behouden.
Wharington: ”There’s not much of the original boat now...” She’s better now than when she was brand new, when she won line honours in 2003.”

Over de electrische winchen heeft hij ook een passend woordje klaar: “Initially it was a cost thing. Electric winches were $300,000 cheaper than conventional pedestal winches. Then we realised these small electric motors replaced 10 coffee grinders cluttering up the deck; it was practically a no-brainer.”

Wild Thing blijft de “grote onbekende” tijdens deze race onder de maxi’s. Ze heeft immers in haar nieuwe configuratie nog niet de kans gekregen om het op te nemen tegen haar rivalen. Dat wordt dus spannend en omdat Carolijn aan boord is, is dat voor ons een reden temeer om de boot nauwlettend in de gaten te houden…

Foto boven: 2011 overall winnaar 'Loki'
Foto boven: 'Wild Thing'

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: