Bureaucratie of omkoperij? Wild Thing uit de Sydney Hobart Yacht Race!

Grant WharingtonWeet u nog dat we beloofden om u op de hoogte te houden van het reilen en zeilen van de “Wild Thing”? Welaan dan, de Sydney Hobart Yacht Race 2012 is gestart en… Wild Thing ligt eruit! We hoeven u niet te vertellen hoe teleurgesteld de bemanning is zeker? Temeer omdat het weerbericht in het voordeel is van alles wat groter is dan 60 voet.

De schipper
Drie uur voor de race werden de schipper Grant Wharington en crew op de hoogte gesteld van het feit dat de super maxi “Wild Thing” niet aan de start mocht verschijnen. Reden: er konden geen officiële papieren betreffende de veranderingen aan de boot worden voorgelegd.

Grant Wharington was bijna in tranen toen hij het volgende verklaarde:
“Would you believe we had been offered to sail down the course and we can go on into the radio skeds, and leave the tracker on, and not compete for line honours? This is an insult! We are a bit stuck for words as to why it happened. The situation; we provided the documentation, I’ve got it in my hand! We were given approval on Wednesday that we were able to go and then subsequently it was withdrawn, so we’re obviously devastated.”

"I don't know whether there's any kind of conspiracy going on but, unfortunately, I think this particular race director seems to be a serial offender of trying to get big boats out of the race,” vult Wharington aan.

De schipper was verwoest door de feiten maar dat belette hem niet om protest aan te tekenen tegen het comité.

De publieke opinie
“Het ziet ernaar uit dat iemand veel betaald heeft gekregen om de Wild Thing uit de Sydney to Hobart Race te houden.”

“Dat ziet eruit als typische Aussie bureaucratie. Hem slechts drie uur de tijd geven om de nodige documenten te komen overhandigen is niet correct. Hoe kan de man in godsnaam op 3 uur tijd blauwdrukken of wat dan ook tevoorschijn toveren?”

“Dit ruikt helemaal niet lekker. Ik vraag mij af wie wie betaald heeft en hoeveel.”

De feiten
De boot moet volgens ABS standaard (American bureau of shipping) in orde zijn en een handtekening van de ontwerper is daarbij vereist. Als je die papieren niet hebt, kan je niet aan de start verschijnen.

Onze mening
Eerst groen licht geven en dan 3 uur voor de race te zeggen: “Hmm, you know , we kunnen u toch niet laten starten. Euhh, by the way, de patrouilleboten hebben de opdracht gekregen om u weg te houden van het startgebied.”
Dat ruikt inderdaad een beetje “fishy” volgens ons. Als je dan weet dat Wild Thing één van de weinige boten is die het jacht van de hoofdsponsor kan verslaan dan klinkt ons dat toch op zijn zachtst gezegd niet katholiek. Je zou voor minder “Boxing Day” letterlijk gaan nemen.

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: