Bert Bossyns waagt zich weer aan een Transat 650

Bert BossynsDe morele uppercuts in de eerste etappe en de uiteindelijke opgave in deel twee van de Transat 650 in 2011 weerhouden Bert Bossyns niet om zich vastberaden aan een tweede poging te wagen. Afgelopen weekend ontmoetten we Bert en zijn nieuw Transat 650 project op de Belgian Boat Show in Gent. Hoog tijd voor een gesprek. Leun alvast achterover want hij heeft heel wat te vertellen.

Ice: “Vorige Transat heb je opgeven daar je mentaal en fysiek compleet uitgeput was. Wat ga je doen om je hierop beter voor te bereiden?”
Bert: “De opgave in de Transat 2011 kwam er eigenlijk  door technische problemen. Na de start uit Madeira heb ik vier dagen lang met barstende hoofdpijn, diarree, braken en koorts (tot 39.2 graden) gezeten. Hierdoor was ik fysiek volledig uitgeput, mede door de meteorologische omstandigheden (30 graden en +25kn wind). Ik hield niets van eten of drinken binnen. In samenspraak met de racedokter hebben we een 24uurs stop ingelast op de Kaapverden (Mindello) om te recupereren. Ik stond klaar om terug te vertrekken, samen met 4 andere mini's. 7 andere bleven zeker op de Kaapverden wegens onherstelbaar beschadigd. 's Ochtends, we vertrokken tegen de avond, had ik het schip nog gecontroleerd en geen problemen vastgesteld. Vlak voor het vertrek merkte ik 'zeewier' aan het bakboord roer. Toen ik dichterbij kwam zag ik dat het om een aanzienlijke barst in het roerblad ging. Een tikje op het roerblad en het brak volledig in twee. De wedstrijdleiding heeft mij een deadline opgelegd om alles te herstellen en te vertrekken (omwille van de veiligheid: geen volgschepen meer bij mij, ver achter de vloot, etc). Het was onmogelijk deze te halen en was opgave het gevolg.”

“Het is wel zo dat ik gemerkt heb dat ik kracht ontbreek in het bovenlichaam. Ook tijdens de eerste doorgedreven trainingen op het water (januari 2012 met het nieuwe schip) merkte de coach op dat ik te snel vermoeid ben in de armen en schouders. Enkele uren per week fitnessen is de boodschap om dit te verhelpen. Door de algemene conditie op te krikken, zou dit ook gevolgen moeten hebben voor de races. In de reeds gevaren races startte ik sterk, viel terug in de eerste nacht en 2de dag en kwam steeds terug naar voren op de laatste 2 dagen. Op basis van de geslapen uren en hartslagritme (die we geregeld hebben opgenomen tijdens de races) valt het op dat ik teveel rust in het eerste deel van de race. Waarschijnlijk wegens schrik om te vermoeid te zijn op het einde. Ik moet dus harder doorduwen in de eerste helft van de race. Een betere algemene conditie is hiervoor ook noodzakelijk.”

“Ik ben nu lid van de groep 'Grand large de Lorient'. Dit is een groep van schippers uit de mini 650, class 40, class 60, figaro en multi's te Lorient. Met het oog op de aankomst en vertrek van de Volvo race in Lorient, zijn zij zeer actief. Er worden stages in meteo, matosage, masttrim, etc georganiseerd. Maar ook...fysieke trainingen. Elke maandag om 19u gaan we met een man of 30 joggen. Donderdag ochtend, om 6.15u (!!!), wordt er een uur gezwommen. Daarnaast hebben we sessies 'paddle op zee'.”

Tewaterlating Nacira 650 "NETWERK"Tewaterlating Nacira 650 "NETWERK

Ice: “Je hebt een nieuwe boot nu, is hij sneller, beter gebouwd en/of handelbaarder?”
Bert: “De Nacira 650 is de laatste nieuwe serieboot. In 2010 zeilde de nacira nog in de protoklasse. Vanaf dat er 10 boten zijn verkocht en je voldoet aan de serieregels, wordt je een serieschip. Dit was in 2011 het geval voor de Nacira. De eerste 7 schepen werden gebouwd door een bepaalde werf. Hierna hebben zij de productie stopgezet. De FR Nautisme werf uit Lorient (van Francois Robert, bekend voor de 40 voeters) heeft de productie overgenomen. Zij hebben het schip eerst wel onder handen genomen. De ergonomie werd verbeterd. De plaatsing van de schoten, achterstag, etc. werd gewijzigd. Maar de belangrijkste ingreep is het reduceren van het gewicht. Ten opzichte van de eerste 7 Nacira's heeft men 100 kg gewonnen. Door gebruik te maken van een epoxy verf en bijvoorbeeld de crashbox niet te schilderen (ziet men toch niet) heeft men 6 kg gewonnen. De romp werd gebouwd met infusie, waardoor de structurele onderdelen niet meer naderhand dienden gelamineerd te worden. De voetsteunen zijn nu uit kunststof en geen inox. Het is duidelijk dat er zeer veel denkwerk in het schip zit en er dus niet door de schipper aan 'geprutst' moet worden om het te optimaliseren.”

“De Nacira werd ontworpen door een jonge aanstormende architect, Axel de Beaufort: zie www.nacira-design.com pagina bio- about.
Het betreft een veel recenter ontwerp in vergelijking met de Pogo 2, Tiptop, Dingo, etc. Meer volume in de boeg en een uitgesproken knik in de romp. Daarnaast is het het eerste serieschip met 3d reglage van de solent. Naar achter toe gekromde zalingen op het eerste niveau om een uitgebouwder voorzeil te kunnen voeren. Na de eerste trainingsdagen op het water valt het op dat het schip veel sneller reageert op het roer en de trimmogelijkheden groter zijn. Ik moet wel even goed studeren, daar er bijna dubbel zoveel 'touwtjes' aan dek liggen. :) Met de zeilmakerij Incidence (Lorient) hebben we reeds een 6-tal dagen op zee doorgebracht om de zeilen aan te passen. De finale set wordt nu door hen (tijdens de beurs) gemaakt. In maart testen we deze uitgebreid tijdens de verplichte 1.000 zeemijl kwalificatie.”

“Mijn eerste gevoel is zeer positief. Geen excuus om niet te winnen!”

Nacira 650Nacira 650

Ice: “je hebt een nieuw hoofdsponsor. Het ziet er allemaal wat professioneler uit. Hoe heb je die gevonden en waarom willen ze met jouw in zee?”
“Een nieuwe hoofdsponsor, klopt. Maar Netwerk is geen nieuwe sponsor. Netwerk ondersteunde het sailing across project 2009-2011 reeds vanaf 2010 als nevensponsor. De contacten met Netwerk zijn via via tot stand gekomen eind 2009. Stijn de Loore, CEO van Netwerk, heeft voor het eerst met mij gesproken over een mogelijk opvolgingsproject enkele weken voor de start van de Transat 650 van 2011. Uiteraard volgen hierna lange gesprekken over welke klasse en type van boot we nastreven, mogelijkheden voor Netwerk die het project biedt, budgetafspraken, etc. Uiteindelijk werd er besloten om verder te bouwen op de ervaring die we nu hebben opgedaan van 2009 tot 2011. Door met een nieuwe boot van start te gaan, de Nacira 650, gedoopt de 'NETWERK' (bel 821), en de mogelijkheid om mij 100% van mijn tijd op het project toe te leggen, streven we naar een absolute topnotering in de races.”

“Netwerk is een ingenieursbureau gevestigd in Berchem (www.netwerkbelgium.com). Netwerk heeft een 200-tal ingenieurs en technisch geschoold personeel in dienst. Men detacheert het personeel (verhuurt deze dus eigenlijk). Op projectmatige basis worden enkele personeelsleden geplaatst bij bedrijven, voornamelijk uit de chemische, petrochemische en energiesector. Netwerk stuurt dus hoog gekwalificeerde ingenieurs uit om doelgerichte en kwalitatieve oplossingen voor bedrijven en de industrie te realiseren. Er is een zeer goede en duidelijke relatie tussen Netwerk en het Sailing across zeilproject.”

Nacira 650'Looks' ogen alvast professioneler

“Naast Netwerk zijn er nog enkele andere partners bij het project betrokken. Het betreft:

  • ZAO/Xyrus: verzekeringen
  • ABO/ERG: milieu en geothermie
  • Elegis: advocaten kantoor (hoofdsponsor vorige project)
  • Elements: numa, katadyn, patagonia, trek and eat, care pluss
  • DL Yachting: veiligheid
  • Marina Yachting center
  • Belgian Boatshow
  • KLYC

Ice: “Ik denk dat we nog uren kunnen doorgaan over je project daarom mijn laatste vraag, heb je voor ons lijst wat je allemaal gaat doen qua training en wedstrijden?”
Bert: “Training: De thuishaven van het schip is Antwerpen, maar de echte uitvalsbasis is de AOS zeilbasis te Lorient. Hier liggen 50% van de Mini 650 s verzameld, Figaro's, Class 40, Imoca 60, etc. De ideale plek om te trainen op hoog niveau. Ik train samen met 3 mini collega's (waaronder het nummer 2 uit de voorbije Transat) en dit onder leiding van Tanguy Leglatin, een absolute toptrainer. In de maanden maart en april zijn er 2 5-daagse trainingsstages gepland. Daarna begint het raceseizoen. In juli, in de aanloop naar de SAS race, staan er nog 2 stages op het programma.”

“In maart vaar ik mijn verplichte 1000 mijl kwalificatietocht. Ik zal deze samen met Aymeric Belloir zeilen. Aymeric won de Transgascogne 2011 in zijn nacira 650 met een straatlengte voorsprong en maakt een zijstap vanuit de figaro. Tijdens deze tocht zullen we met de beide boten veel kunnen testen!”

2012
Maart: Kwalificatietocht 1.000 nm solo  
21/04: Pornichet select  250 nm solo
06/05: La Trinité - Plymouth 250nm double
13/05: UK Fastnet 660nm double
10/06: Mini Fastnet 580 nm double
29/07: Sables Açores Sables  race 2.600 nm solo
Oktober: misschien de Barcelon race (solo 300 mijl)
 
2013
April: Demi clé  150 nm double
Of: Pornichet select -  250 nm solo
Mei: MAP 300 nm solo
Juni: Mini Fastnet 580 nm  double
Juli: Transgascogne 380 nm solo
September: Transat 650 4.500 nm             solo

Nieuwe facebookpagina: http://www.facebook.com/sailingacross
De website: www.bertbossyns.be wordt deze week vernieuwd (met Drupal).
Foto's © Kathleen Rutten / ClubRacer.be

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens is een Belgisch zeezeiler, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler. Was schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: