Van Uden reco Stellendam Regatta 2012 preview

Melges 24Wie komt er? Wat voor een race gaat het worden? Gaan we weer drijven, of krijgen we eindelijk een beetje wind? Zullen we 3 wedstrijden per dag kunnen varen? Wat zal dé klasse “to sail” zijn? IRC 2 ziet er goed uit, de Swan 45 klasse blijft groeien, maar we tellen 5 boten, geen 8. En kijk eens naar de Melges 24 startgroep! We zullen tijdens de VUR reeds met 90 boten aan de start verschijnen, dat is meer dan de Rolex Sydney Hobart Race. En wat me wel opvalt, is dat er best veel J’s mee doen…

5 boten in IRC 1
IRC 1 telt 6 boten, en in IRC 2 doen er 16 boten mee. Hier is duidelijk een verschuiving bezig. Is dit een bemanning probleem? Speelt de crisis hier een rolletje? Of is er dit jaar een overstap van ORC richting IRC aan de gang?

Baraka van H.J. de Graaf heeft er in ieder geval een mooie training op zitten om de crew alvast wat warm te draaien. Een beetje te warm zelfs zegt Didier Wackens, want even liep het bijna mis toen de spiboom de voordekker zijn hoofd tegen kwam, maar de kerel is ok zegt hij, hij heeft een harde kop. Baraka gaat dit jaar ook met minder crew proberen te varen. Ze zijn van plan om met 11 te varen ipv 12 of 13.

De M34 van TU Delft zal het hen zeker moeilijk proberen te maken op de baan. Deze jongens hebben net een Spi Ouest stage achter de rug van 12 wedstrijden. En met wat voor speelgoed Louis Balcaen op de proppen gaat komen is momenteel nog een vraagteken. De boot heet Rebel Rebel, en we kijken er naar uit. Wat we wel weten is dat het team van Trix (Astrid De Vin) er volledig klaar voor is, om met de Il Corvo onder leiding van Bert Leduc en Jan Persoons te laten zien dat de ex-Antilope nog steeds een boot is om voor uit te kijken.

16 boten in IRC 2
Wie is er hier dé boat to run over? Is het de Shark van Belg Christopher Van den Haute die tijdens de Goofies Race van maart al eens liet zien wat ze in hun mars hadden? Of moeten we de Xcentric Ripper van Robin Verhoef en John van der Starre in het oog houden? Ze krijgen in ieder geval concurrentie van de Lällekonig van de Zwitser Jörg Sigg die ook met een J/111 aan de start zal verschijnen en voor een heuse match race zal gaan zorgen.

En wie zal de rol van de underdog gaan spelen? Captain Jack van Bert Visser met North Sails pro’s aan boord? Een niet te onderschatten boot en dito team. Team Redan van Hein van Shaik heeft een set nieuwe zeilen wat hun performance zeker en vast niet ten nadele zal komen. Met een overwinning van de Ijspegels op zak staan ze mentaal best sterk.

ORC klasse
In ORC 2 zelfde verhaal als IRC 2, aanzienlijk meer boten dan ORC 1. Er zijn 11 boten ingeschreven, en er doen er 10 meer mee dan ORC 1. Slechts 1 boot in ORC 1 dus, die is dan al zeker van een leidersplekje. In ORC 2 en ORC 3 hebben ze dan wel een mooi veld met beide 11 boten aan de start.

Swan 45
De Swan 45 klasse telt 5 deelnemers met 2 Nederlandse zeilnummers, 2 Italiaanse, en 1 Amerikaanse nummer. Maar eigenlijk zijn het allemaal Nederlanders. Geen internationaal geroep aan de startlijn dus. Zoals elk jaar zien we hier weer de familie de Ridder met hun Checkmate. Maar met deze winter best wat getraind te hebben en met nieuwe zeiltjes in de garderobe zijn ook Van Uden (Harm Tiddens), Motions (Van Oeveren), Hawkeye (Rob Reigwein) en de Blue Label (Bert Wohrmann) best sterker geworden. Door de lage opkomst in de IRC1 klasse zullen de 5 Swan 45’s waarschijnlijk gezamenlijk met hen starten. Mochten de 3 beloofde andere Swan 45’s de klasse nog vervolledigen, zit er nog wel een eigen startje in denk ik.

Melges 24
In de Melges 24 klasse zullen de deelnemers waar voor hun geld krijgen. De klasse telt namelijk al 12 deelnemers. Wie doet er allemaal mee? We zien ingeschreven Hein Ruyten, de invoerder van Melges in Nederland met zijn Razzle Dazzle, Ex Olympisch zeiler Wietze Zetzma met zijn Alice in Waterland, het Clubracer team met CaféRacer, John de Vaan met Fanion, Carlo Vroon met zijn Gelikt, Nic Bol met Quantum Racing Team, John den Engelsman met Mr Henri, enz… Allemaal echt goeie zeilers. Dit is volgens ons dé klasse te be in.

Interview met Nic Bol
We hadden een kort gesprekje met Nic Bol, de man achter Quantum Racing in Nederland.

ClubRacer: Hey Nic, wie zijn je grootste tegenstanders komend weekend?
Nic Bol: (lachend) Alle andere boten eh.

ClubRacer: Ik heb gehoord dat jullie getraind hebben, hoe was de training?
Nic Bol: Op paaszaterdag hebben we een vrij goede training gehad samen met John den Engelsman. Het was telkens zo een beetje dubbeltje gooien. Het zal er in ieder geval om spannen.

ClubRacer: Had je vroeger al eens Melges 24 gevaren?
Nic Bol: (heel serieus) Ja verleden jaar hadden we een Melges 24 canting keeler.

ClubRacer: Wablief?
Nic Bol: (terug lachend) Jaah, die kiel stond los weet je, en dan kantelt die een beetje. Met licht weer ging het best ok, maar vanaf er wat meer druk kwam begon die kiel naar de verkeerde kant te kantelen en konden we geen hoogte meer halen.

ClubRacer: Met wat voor zeilen ga je varen Nic?
Nic Bol: De beste eh…

Meteo vooruitzichten
Momenteel ziet het er naar uit dat we eens geen drijfpartij gaan hebben tijdens de Van Uden Reco Stellendam Regatta. Een deftig laagdruk gebied (970mb!) staat voor de deur aan Ierland, en er wordt verwacht dat de center van het laag voor het weekend vlak boven ons zal staan. Dit zal in ieder geval voor de nodige shiften gaan zorgen. Hoe dit evolueert, vertellen we u wel net voor het weekend.

www.vanudenreco.nl

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: