Bert Bossyns start vandaag de Trophée Marie Agnes Péron

Bert BossynsBert Bossyns werkt aan de laatste details voor hij vandaag om 12 uur aan de start van de Trophée Marie Agnes Péron verschijnt. Deze wedstrijd zeilt hij solo op de Netwerk, de BEL 821, in een vloot van 55 serieboten.

“Het venijn zit deze keer niet in de staart van de wedstrijd, wel in de periode vlak na de start.” Vertelt Bert. En nog veel meer ook, vlak voor hij in het water duikt om de bootbodem schoon te sponzen.

Douarnenez ligt vol met Transat 6.50 boten. De jaarlijkse MAP, zoals ze dit hier afgekort noemen, is een van de hoogtepunten van de klasse. 74 deelnemers in totaal. En niet van de minsten. “Intensief, zwaar, maar ronduit geniaal”, zo vinden alle deelnemers die na gemiddeld 48 uur terug aan wal komen.

“Nee, veel slapen zit er niet in.” Grinnikt Bert Bossyns. “Ik heb me zo voorbereid dat ik hoogstens voor een zeil naar binnen moet. Verder is alles buiten geregeld, inclusief in plastic geprinte stroom- en getijdengegevens.“

Dit is een race van totale uithouding. En omdat de weersvoorspellingen weinig wind beloven, zal dat de concentratie uitermate opeisen. “Als de Netwerk onder spinnaker hard meeloopt met de invallende wind, kan je al eens een tukje doen. Maar bij lichte wind draait die heel veel, dus moet je voortdurend de zeilstand aanpassen en snel van zeil kunnen wisselen. Schakelen, noemen wij dat."

Trophée Marie Agnes PéronTrophée Marie Agnes Péron

  • Solo race
  • 74 deelnemers, 55 in de seriebotenklasse
  • Afstand: 220 zeemijlen
  • Parcours: Douarnenez, Les iles des Glénan (bb), Ile de Groix, (sb) Les Birvideaux (baken, sb), Chaussée de Sein (baken, sb), La Bys (baken, sb), Douarnenez.
  • Start: donderdag 31 mei, 12 uur.
  • Vermoedelijke finish : ???
  • Volg de race uur na uur op deze website-kaart

Nog werk aan de Netwerk
De NETWERK, BEL 821, een Nacira 6.50, heeft aardig geleden in de uitputtingsslag van de voorgaande race: de UK Fastnet.
Bijna een week lang geselde de wind tot meer dan 35 knopen en de zware zeegang van de Ierse zee de in Frankrijk gebouwde boot.

Bert Bossyns

“De werf heeft ernaar gestreefd om de boot zo licht mogelijk te maken. Op sommige punten was dat iets té." Vindt Bert.
"De haken waaraan de ‘mattosage’ netten worden vastgehaakt zijn vroeg in de race afgescheurd. Met die netten kan alle losliggende ballast in de boot aan de hoge kant worden gestouwd. Hiermee ligt de boot iets rechter ten aanzien van de helling die er onder de winddruk komt. Maar de constructie bleek niet opgewassen tegen het gewicht, opgeteld bij de versnelling wanneer de boot van een golf afvalt."

"Met korte rukken krijg je alles kapot. Die bevestigingen heeft de werf dus komen repareren in Douarnenez."

Zowel het paneel met de navigatie-instrumenten en de ophanging van de zender ontvanger ( VHF) is verbeterd.

De lijst van de herstellingen is lang. Maar alles is helemaal klaar.

“En zo zijn er nog wel kleine foutjes die er stelselmatig zullen uitgaan zodat de NETWERK helemaal bullet proof aan de start van de Sables – Azoren en terug race kan verschijnen.” Klinkt Bert zelfverzekerd.

Tekst: Ship to Shore - Pit De Jonge

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: