Giraglia Rolex Cup "grand finale"

170 boten en 18 nationaliteiten starten in ietwat winderige omstandigheden om de 242 zeemijl af te leggen naar San Remo. Bemanningsleden in het ziekenhuis, gescheurde zeilen ter waarde van een nieuw huis (zeg maar een deftige villa), gebroken masten en een gebroken record, snelheden waarvan je de voordekker zijn kaken naar achter zag wapperen, al 9 officiële opgaven, en Near Miss zet haar stempel op de Giraglia Rolex Cup.

50 knopen wind in de baai van Hyeres
Toen we buiten voeren was er nog geen boot op het water en stond er 30kn wind. Blijkbaar uitstel, want in de baai van Hyeres meten ze 50 kn! Om 12:30u schieten ze ons weg net na de maxi's zoals Esimit Europa 2 (oude Alfa Romeo), E1 (ex Ericsson), Jethou, etc die terwijl wij nog opwind gaan, ons al tegen duizeling wekkendde snelheden voorbij spuiten. We moeten eerst een stukje opwind met 35 kn wind en dan na Ile du Levant kunnen we eindelijk richting Giraglia rots vlammen. Op dat moment staat er al 32-38kn en we maken ons klaar om de A3 (assy) te hijsen.

Near MissNear Miss

2 spi's ontploffen in nog geen half uur tijd
We gaan rond dat eiland (wat eigenlijk een rots is), vallen af en Dralion begint te accelereren. Op grootzeil en genua 4 alleen al lopen we al snel 16kn maar dan... De spi gaat er op, en de volgende 3u gaat onze snelheid niet meer onder de 20kn! Golf na golf en windvlaag na windvlaag planeerd de Ker 53 richting Giraglia tot we broachen en de A3 herleid wordt tot vlieger stof.

Net zoals bij vissen die zo gelijk van richting veranderen, komt de crew gezamenlijk in actie en wordt de kapotte spi geborgen en staat de A5 (spi voor ongeveer 40 knopen) erop, en lopen we terug 23 knopen bootsnelheid. Soms is er zoveel spray dat niemand kan zien hoe snel we eigenlijk varen. Geen half uur later gaan we terug de broach in, en moet ook de A5 eraan geloven. Daarna is het genua er terug op en '2 sail reaching' waarbij we 'maar' 18kn maar lopen. Het is raar hoe traag 18 knopen lijkt, als je net 3u aan een stuk dik over de 20kn hebt gezeild.

Esimit Europa 2Esimit Europa 2

Vals spelen mag niet
Onze grootste concurrent Aurora is voor ons in San Remo. Wij moesten eigenlijk dik voor hem zijn om nog maar kans te maken om dit spelleke hier te kunnen winnen. Maaaar..., de jongens van de Aurora waren misschien wel eerst in San Remo, ze waren hier maar met een halve mast, en wij met een hele! En volgens de regels van het wedstrijd zeilen moet je met dezelfde uitrusting finishen als waarmee je gestart bent! Anders speel je vals, en vals spelen... (zie titel).

Op moment van dit schrijven zijn er nog verschillende boten aan het finishen, en staan we momenteel nog 7de overall in de offshore. Net na de Reichel Puch 60 Wild Joe van Marton Jozsa en net voor de Open Volvo 70 E1 van Nenes Charters Limited. We zullen moeten wachten tot iedereen binnen is om te zien waar de kleinere bootjes eindigen die met een betere handicap nog achter komen. Als we 7de overall blijven, zit er een dikke kans in dat we dit evenement hier op zak hebben.

Wie is wie op Dralion?
De Duitse eigenaar Pit Finis stuurt afwisselend samen met onze Deense tactieker Jesper Feldt. Aussie Rob Scrivenor en Nederlander Wouter Roos delen de lakens uit om alles vlot te laten verlopen. De Belgen Bram Van der Biest en Pierre Delveaux doen het voordek, Duitsers Oliver Finis en Boris Brosowski aan de mast, Israeli Omer Brand op de trim, Belg Vincent Dolhain, Maltees Kennet Tabone in de kuip Ilya Brosowski en Wout (Roos) in de pit, en ikzelf op het grootzeil en Fransman Francois Duguet op navigatie. Roland van der Hoek welke de voorbije 4 dagen met ons mee voer als mastman kon er helaas niet bij zijn, hij zou het echt geweldig gevonden hebben.

Quotes
Dhr van Nieuwland (Aragon): we hebben enkel een grootschoot stuk gemaakt, en verder 32kn op de teller gezet! Gewoon geweldig man. Dit is mijn eerste deftige offshore met dit schip. We zijn tevreden dat we alles heelgehouden hebben.

Igor Simcic (eigenaar Esimit Europa 2) met een brede glimlach op zijn gezicht en typisch Italiaans accent: We didn't break anything but the record.

Jochen Schümann (schipper Esimit Europa 2): “We had a good start, leading at the top mark. We didn’t jibe around the Giraglia rock as it was so windy, so we tacked around just to make sure we didn’t break anything. We drifted in to the finish with only a few knots of wind.

www.giragliarolexcup.com

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: