Prince de Pétarcq wint Oyster Olympic Regatta

Van 9 tot 13 juli mochten Oysters van verschillende jaargangen en modellen zich in het zeilmekka Cowes met elkaar meten. Om de monotonie van de luxueuze zeilschepen uit de recente Oyster-stal te doorbreken, schreven we ons met onze Prince de Pétarcq prompt in. Onze Oyster was er de oudste boot, de kleinste ook, maar wel met de hoogste rating in de klasse.

Van 41 (eigenlijk amper 39) tot 82 voet waren ze, het twintigtal deelnemende schepen. In de Cowes Yacht Harbour mochten we in speciaal voor ons gereserveerde ligplaatsen aanmeren. Een boot als de onze kan je steeds wel ergens wegmoffelen, met een 82-voet (en zo waren er wel enkele) is dat iets moeilijker.

Cowes Yacht Harbour, echt niks mis mee...Cowes Yacht Harbour, echt niks mis mee...

Tijdens de briefing in de Royal Yacht Squadron (Engelands sjiekste yachtclub) werden we als enige buitenlandse deelnemer plechtig verwelkomd. De stakkers van eigenaars (rijke bankiers en andere welgestelde industriëlen en business meneren) wisten toen nog niet wie wij waren. Dat is nu wel enigszins bijgesteld.

Niet de schoonheidsprijs, maar...
Het Concours d’Elégance hebben we wegens te weinig vernis en blinkend chroom aan dek niet gewonnen, maar vanaf het moment dat er gezeild mocht worden, keken de anderen met lede ogen toe hoe we op spi (en mét nieuw Wittevrongel-grootzeil) vlotjes van de deelnemers uit klasse twee wegzeilden. In klasse twee hadden we de zwaarste rating, een daarin zeilden wel enkele 53-voeters in mee.

De concurrentie, nou ja...De concurrentie, nou ja...

De races
De eerste wedstrijd was een kort (18 mijl) parcours rond wat drijvend metaal in de oostelijke Solent. Aan de finish hadden we ruim 5 minuten voorsprong op nummer twee, maar berekend vielen we terug naar plaats twee. Na afloop toch al verbaasde blikken rondom ons, want onze tactische calls waren steeds de juiste.

De tweede wedstrijd ging van Cowes naar Portsmouth. Ook daar kaapten we de line honours weg, maar onze rating met spi woog in de danteske weersomstandigheden niet op tegen die van de andere Oysters die zonder spi zeilden. Pas vijfde berekend, maar wel na twee erg zware buien die ons deden vermoeden dat de dag van het Laatste Oordeel was aangebroken. Beide keren was onze spi net op tijd naar beneden.

Race drie ging een dag later van Portsmouth weer terug naar Cowes. Licht weer en voor de verandering eens geen regen bij de start. Net voor de start duwden we onze grootste concurrent frisjes boven het startschip, zodat het moest draaien om geldig te kunnen starten. Geen sinecure om je 20 ton plastic gedraaid te krijgen bij 5 knopen wind…
Na de laatste boei ging het weer hoog aan de wind naar Cowes. Daar waar vrijwel alle andere boten wat extra slagen moesten inlassen, daar kon het bij ons in één trek. Dat scheelt hem wel wat in afgelegde afstand. Weer line honours en deze keer ook eerste in berekende tijd. Nummer twee zou op de laatste dag al 4 plaatsen beter moeten doen dan wij…

En dat is hem natuurlijk niet gelukt. We hebben hem wel proberen te helpen door als enige deelnemer een rating met spi op te geven voor die dag (wij wisten niet dat er op de Solent zoveel wind zou staan…), en door ergens halverwege ons bijna van boei te vergissen, waardoor we wel een pak tijd verspeelden en niet als eerste maar pas als tweede over de finishlijn te gaan. En (foei) pas zevende berekend…
Doordat we deze wedstrijd mochten aftrekken van het totaal, en onze concurrent Nutcracker het niet bijster goed deed (we dwongen hem op 5 meter van de finish lijn nog tot een tijdrovend overstag-maneuver…), staken we toch de eindoverwinning op zak.

Té hoog, té snel, gewoon té goed die BelgskesTé hoog, té snel, gewoon té goed die Belgskes

Mooie zeilweek (ondanks het erg slechte weer), prachtige bemanning (Wilfried-Els-Laurent-Geert en Alajandro), magnifieke boot (een Oyster natruurlijk) en dito zeilen uit Blankenberge. Binnen vier jaar gaan we er onze titel zeker verdedigen!

Verslagen (in het Engels), foto’s en resultaten vind je (na wat zoeken) beslist terug op www.oystermarine.com. Via ‘events’ kom je er wel.

Bert Janssen
Foto's: © Copyright 2012 Oyster Yachts

Auteur:

  • Bert J.

    Van zeescout tot zeiler, van stil toeschouwer tot actief verslaggever. Even met een kwarttonner, dan rasecht en fanatiek halftonnen. Nu prinselijk op de leukste one tonner van 't Stad. 

Comments

Voor u geselecteerd: