Volvo One-Design, rise of the machines

Volvo One-DesignVijfenzestig voet zijn ze, de nieuwe machines voor de Volvo Ocean Race 2014-15. Iets korter dan de vorige generatie Volvo Open 70’s maar wél betrouwbaarder, robuuster én goedkoper. De prijs van een Volvo One-Design (onofficieel de Volvo 65) zou rond de € 4,5 miljoen per stuk moeten liggen wat 30% goedkoper is dan een Volvo Open 70. De running kosten zullen dan uiteraard ook lager liggen.

De boten worden enkel ontworpen door Farr Yacht design en worden op verschillende locaties gebouwd: Italië, Frankrijk, Zwitserland en Engeland. De eerste Volvo One Design wordt midden juni van de werf gerold.

Volvo Ocean 65Wie doet er nog mee?
Niet enkel SCA wil een gooi doen naar het Volvo Ocean race gebeuren. Er staat vanalles te gebeuren in de zeilwereld. Mapfre is bezig met een recordpoging “Discovery of the America’s route” met de oude Telefonica en geruchten doen de ronde dat ook Maserati rond de wereld wil zeilen.

Ook Nederland is bezig om de nodige € 16 miljoen aan fondsen vrij te krijgen om een succesvolle campagne onder Nederlandse vlag te starten. Naar het schijnt zijn Bouwe Bekking en Gerd Jan Poortman druk in de weer om dit project rond te krijgen.

Mapfre recordpoging “Discovery of the America’s” routeMapfre recordpoging “Discovery of the America’s” route

Wat is er nu zoal veranderd?

De boeg, romp, crew en de madammen
Laten we even kijken naar de “Dreadnought” boeg (ook wel negatieve raked back boegen of wave piercers genoemd). De benaming komt van het oorlogsschip H.M.S. Dreadnought en is een zeil ideetje dat uit de catamaran wereld komt. In plaats van omhoog gestuwd te worden snijdt de boeg door de golf. Dit zorgt voor minder energie verlies en dus voor meer snelheid. Nadeel is dan weer een aanzienlijk natter dek, vrezen we. Het zal plezant worden voor de voordekker om op die 2,15 m lange boegspriet te klimmen…

De romp, die in Italie gemaakt wordt, is 1,1 m korter en 10 cm smaller dan die van haar voorganger. Het grootste verschil bestaat erin dat de boot 3,25 ton minder waterverplaatsing heeft dan de Volvo Open 70. De Volvo One-Design zal twee roeren hebben naar het voorbeeld van het moderne Grand Prix genre.

Tenzij het gaat om een volledige damesbemanning is het aantal bemanningsleden van 9 naar 8 + 1 media man gereduceerd. De madammen mogen met 11 + 1 varen. Een gemixt team met niet meer dan 5 heren aan boord mag dan weer 9+ 1 crewmembers bevatten. Elk team zal twee teamleden jonger dan 30 jaar aan boord hebben en voor de In-Port races mag elk team een extra bemanningslid aan boord hebben.

Zeilgarderobe
De volledige zeil garderobe zal kleiner zijn dan die van de Volvo Open 70. Ze bestaat uit negen zeilen: waarschijnlijk een squaretop grootzeil en dus ook backstagen, 3 genua’s, 2 masthead gennakers, een fractionele gennaker en stormzeilen. De teams mogen de zeilen aanpassen noch repareren behalve als het wedstrijdcomité zijn goedkeuring geeft bijvoorbeeld bij beschadiging.

Canting kiel en waterballast
Het canting kiel mechanisme zal de kiel kunnen kantelen tot 40 graden van de centerlijn en 3 graden op zijn eigen as om lift te creëren. Met zijn 4,70 m diepte zal de kiel 0,20 cm dieper liggen dan die van een VO70. Resultaat is een groter oprichtend moment gecombineerd met minder waterverplaatsing. Dit alles maakt het nieuwe ontwerp zeer powerfull.

De 2 zwaarden zijn voor de canting kiel gemonteerd. De zwaarden kunnen afzonderlijk worden bediend indien ze schade mochten oplopen. Door de zwaarden dicht bij de mast te monteren vermijdt men dure en moeilijke lifting strut systemen (hydraulische pompen). De mast fungeert nu immers als lift punt.

In de boeg bevindt zich een Venturi 1000 l water ballast tank. Dit laat toe om de boot naar voor te trimmen bij licht weer en de brede kont van de boot minder nat oppervlak te geven (cfr. open zeilboot). Achteraan is een Venturi 800 l tank voorzien aan elke kant om de downwind performance wat meer “swung” te geven als de wind wat opsteekt…

Opbouw
De Volvo One-Design zal een relatief hoger vrijboord hebben dan de Volvo Open 70’s en de opbouw is ook hoger en breder. Bedoeling is om de hoeveelheid water, die tussen de ‘stack’ (zeilen gestouwd aan de hoge kant) en de opbouw loopt, over dek te verminderen De opbouw is ontworpen om meer bescherming te bieden aan de zeilers en heeft een overhang aan het einde. De breedte van de opbouw liet toe om twee ingangen te creëren. Dit vereenvoudigt het stouwen van zeilen.

De dekken zullen bij Multiplast in Frankrijk gemaakt worden, de overige structurele componenten komen uit Zwitserland. Vervolgens wordt alles dan bij Green Marine in Engeland in elkaar gezet.

Volvo One-Design: opbouwVolvo One-Design: opbouw

Cockpit
De “pumps” (koffie grinders) zijn centraal geplaatst op de centerlijn van het schip om de complexiteit van het gewicht en de kosten van de mechanismen onderdeks te verminderen. Een diepere cockpit zou ook meer bescherming voor de bemanning moeten bieden.

Binnen
Door de gangen in lijn te trekken met de twee in- en uitgangen laat het interieur toe de zeilen relatief gemakkelijk van voor naar achter te verplaatsen. Op deze manier wordt steeds een vrije doorgang gewaarborgd. De keuken bevind zich midscheeps.

Het navigatie compartiment bevindt zich op de centerlijn van de boot onder de cockpit. Dit kan gedraaid worden om voordeel te geven aan de hoge kant. Tenslotte is er ook een zitje bij gekomen zodat de navigator en de schipper naast elkaar kunnen navigeren.

Iets meer naar achter ligt het belangrijkste gedeelte aan boord, namelijk het werk station van de media man. Tussen haakjes, ook dit kan naar de loefkant gedraaid worden.

Communicatie wint aan belang in een Volvo Ocean Race campagne en vertegenwoordigt best wel wat gewicht achteraan in de boot. Hierdoor werden aanpassingen aan kiel en bulb noodzakelijk.

Voila, een hele boterham veranderingen. Of het ook verbeteringen zijn zal de toekomst uitwijzen.

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: