Vendée Globe: Gabart in recordtijd aan Kaap Hoorn

Een mooier nieuwjaarsgeschenk kon de jongste deelnemer in deze Vendée Globe zich niet hebben gewenst. Uitgerekend op nieuwjaarsdag om 19u20 onze tijd passeerde François Gabart op Macif als leider Kaap Hoorn en draaide hij als eerste den Atlantiek op. Om het verhaal nog mooier te maken brak hij daarbij ook nog eens het record, notabene op naam van zijn mentor Michel Desjoyeaux, met maar liefst 4 dagen 8 uren en 50 minuten. De snelste tijd over de afstand Les Sables d'Olonne - Kaap Hoorn staat nu op 52 dagen 6 uren en 18 minuten.

Amper 2 uren later volgde Armel Le Cleac'h op Banque Populaire op zijn beurt aan de beruchtste rotspunt in de zeilerswereld. De twee leiders in deze Vendée Globe vormen nu als sinds 10 december een onafscheidelijk koppel en lossen elkaar van geen vin. Wie nu denkt dat het ergste in de Mount Everest van het zeilen definitief achter de rug is voor deze 2 schippers heeft het even mis.

Macif en Banque Populaire al weken onafscheidelijkMacif en Banque Populaire al weken onafscheidelijk

Windsnelheden variërend van 25 tot 40 knopen, heel slechte zichtbaarheid (Gabart zag bij zijn passage slechts een schim van de imposante rotspunt) én last but not least, ten oosten van Kaap Hoorn en ten zuiden van Staten Island ligt een zone met ijsbergen. Deze zorgde ervoor dat de schippers nog geen minuut rust gegund werden. Voornamelijk de zogenaamde 'growlers', het kleinste type polaire ijsbergen van ongeveer 1 meter hoog bij 5 meter breed, zijn ronduit levensgevaarlijk voor een zeiljacht.

Beide leiders hebben na de passage aan Kaap Hoorn dan ook gekozen om de meest noordelijke route te volgen langs Le Maire Strait, de zeestraat tussen Tierra del Fuego en Staten Island. Het volgende probleem dat zich stelt én dat kan beslissen wie de leiding stevig in handen neemt, is welke route er vervolgens richting evenaar wordt gekozen. Beiden lijken de Falklands aan bakboord te laten. Hierna wachten hen kleine maar krachtige depressiekernen met felle windstoten en opnieuw aandewindse koersen, wat even wennen zal worden na al dat zuidelijke ruimewindse geweld.

Growlers, destijds gefotografeerd door 'le professeur'Growlers, destijds gefotografeerd door 'le professeur'

Stamm uit koers gezet?
Een verhaal van een totaal andere orde is dat van Bernard Stamm op Cheminées Poujoulat. Om zijn defecte hydrogeneratoren te repareren was de sympathieke Zwitserse schipper uitgeweken naar Nieuw Zeeland, waar hij in Sandy Bay van de Auckland eilanden op 23 december voor anker ging. Al snel krijgt hij het (ongevraagde) gezelschap van de 'Professor Khoromov' een Russisch wetenschappelijk schip. Een nakende storm kondigt zich aan en net dan merkt de Zwitser dat zijn Open 60 voeter langzaam maar zeker dichter bij zijn Russische buur kruipt, een krabbend anker.

Stamm waarschuwt de Russische kapitein via de VHF, die hem op zijn beurt toelaat langszij te komen. Gezien de tijdsnood, beslist Stamm om het Russische schip als anker te gebruiken en deelt dit mee aan de kapitein. Vervolgens slaat hij de motor aan, zet alle instrumenten aan en prepareert alles om de zeilen te hijsen.

Als Stamm terug bovendeks komt merkt hij dat een Russische matroos reeds aan boord is gesprongen en bezig is het anker op te halen. Stamm stelt de automatische piloot in en haalt het anker verder op. Vervolgens keert hij terug naar de helmstok en bedient verder de motor. De Russische matroos gooit een tros naar het Russische schip om Cheminées Poujoulat aan te meren. Vervolgens springt de matroos terug in zijn zodiac. Eens vastgemeerd aan de spiegel van de Professor Khoromov zegt Stamm nog goeiedag aan de 2 personen in de zodiac, die hem verdere hulp voorstellen. Stamm legt de situatie uit en bedankt vriendelijk. Wat later kan hij een andere ankerplaats opzoeken.

Nu moet je weten dat diezelfde Stamm 4 jaar geleden ter hoogte van de Kerguelen Islands in gelijkaardige condities probeerde te ankeren in 40 knopen wind, mislukte en zijn 60 voeter zag stranden op de rotsen. Maar nu was zijn racebolide gered en kon hij een andere baai ter hoogte van Dunedin opzoeken, waar hij na bijna 4 dagen hard zwoegen er in slaagde om zijn hydrogeneratoren te herstellen en op vrijdag 28 december de wedstrijd te hervatten.

Op 30 december rapporteert Stamm nog het volgende: "Ik heb mijn rapport naar de jury gestuurd en kan niets anders dan hen hun werk laten doen. Ik heb op geen enkel moment hulp of assistentie gevraagd. Ik heb enkel gehandeld om mijn boot in veiligheid te brengen. Ik zie wel wat de jury beslist en kan dan pas terug reageren. Ik ben er redelijk gerust in, denk in goed zeemanschap te hebben gehandeld, maar het blijft gecompliceerd."

Op 1 januari beslist de internationale jury het volgende: "Aanmeren aan een ander schip, het niet vragen aan de persoon aan boord om zijn jacht te verlaten, het aanmeren aan de Professor Khomorov gebeurde met de hulp van een bemanningslid van dat schip. Dit zijn allemaal inbreuken tegen de Notice of Race 3.2. Ook al was de hulp ongevraagd en diende die om de veiligheid van eigen jacht te garanderen en problemen met het andere schip te voorkomen. Bijgevolg wordt Cheminées Poujoulat gediskwalificeerd."

Stamm heeft al gevraag zijn dossier opnieuw te openen en meegedeeld dat zelfs als hij uit wedstrijd wordt genomen, hij toch zijn koers verder zet richting Les Sables d'Olonne. In de historiek van de Vendée Globe zijn ze reeds met 8 deelnemende jachten die de finishlijn hebben bereikt zonder opgenomen te worden in de officiële tabellen. Stamm krijgt ondertussen de steun van zowat alle andere deelnemers, die de jury wel begrijpen maar toch hun collega liefst verder in de race zien. Wordt vervolgd...

Je kan de race hier verder virtueel volgen.

Guy C.
Bron: www.vendeeglobe.org
Foto's: © Foncia/Michel Desjouyeaux en Macif/François Gabart
Video‘s: © Dailymotion/Macif/François Gabart en Dailymotion/Cheminées Poujoulat/Bernard Stamm

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: