Noordzeeclub stelt klassenindeling met dubbel scoren in IRC en ORC voor

  • Author: Ice
    Date: zo, 13/10/2013 - 11:03

NoordzeeclubOp zaterdag 16 november 2013 wordt de jaarlijkse bijeenkomst met de meetbriefhouders gehouden. De Noordzee Club nodigt eigenaars en bemanning hier graag voor uit. De bedoeling van deze bijeenkomst is om het afgelopen wedstrijdseizoen te evalueren en de plannen voor de klassenindeling te bespreken waaronder dubbel scoren IRC met ORC.

Motivering klassenindeling ORC en IRC 2014
Het verschuiven van de klassengrens in 2013 tussen ORC 3 en 4 heeft niet geleid tot de beoogde grotere ORC 4 velden bij de competitie evenementen. Ook in de IRC 3 waren er niet voldoende starters om daar een verbondsbezem uit te kunnen reiken.

Om in te spelen op de huidige ontwikkelingen, waarbij startvelden teruglopen en ORC aan populariteit lijkt te winnen zou volgens de Noordzeeclub dubbel scoring in IRC en ORC een impuls kunnen zijn. Bij wedstrijden waarin in IRC en ORC kan worden ingeschreven kunnen boten die een IRC en ORC meetbrief hebben in beide (competitie) klassen scoren. Om dat te realiseren zijn de volgende voorwaarden vereist:

  1. Gelijktijdige start ORC en IRC
  2. Meetbrieven ORC en IRC met dezelfde bootconfiguratie.
  3. Klassengrenzen ORC en IRC op zelfde omslagpunt.
  4. Afzonderlijke IRC Verbondsbezem en ORC Clubcompetitie blijven gehandhaafd.

Ad. 1: Het gelijktijdig starten van ORC en IRC levert grotere velden op die het wedstrijdzeilen aantrekkelijker maken en ontlast de wedstrijdorganisatie.

Ad. 2: Op dit moment hebben al 88 van de 151 IRC meetbriefhouders een ORC meetbrief. Nog niet bij alle schepen met een ORC en IRC meetbrief is de configuratie op beide meetbrieven gelijk. Vaak is dat achterstallig onderhoud wat in januari en februari gratis kan
worden verholpen via het ratingoffice. Zeilers worden geadviseerd de ORC meetbrief aan de IRC meetbrief aan te passen aangezien in ORC optimalisatie nauwelijks een rol speelt.

Ad. 3: Het is niet mogelijk de klassegrenzen zo in te stellen dat alle boten die in IRC 1 zitten ook in ORC 1 te krijgen (en andersom), maar het betreft slechts één of twee schepen. Voor een eventuele grens tussen IRC 2 en 3 ligt dat aantal hoger, maar het voorstel is om alleen in
Breskens Sailing Weekend een IRC 3 klasse te laten varen ( ONK IRC ). Boten die willen scoren voor het competitieklassement kunnen daar gewoon in IRC 2 starten. Als er voor een boot een mismatch is in klassengrenzen dan word de IRC indeling aangehouden en schuift de boot ook in ORC naar die klasse (natuurlijk in overleg met de eigenaar).

Ad. 4: Scoring voor de competities zal identiek zijn als in 2013, alleen Verbondsbezem IRC 3 vervalt, ook zal er weer door boten in beide competities gescoord kunnen worden.

Voor de klassenindeling 2014 is besloten de grote verschuiving tussen ORC 3 en 4 ongedaan te maken en de klassengrenzen van 2012 als basis te gebruiken (als VVP 2014 grote veranderingen laat zien kan daarin nog kleine verschuivingen komen). De IRC klassengrenzen worden afgestemd op de ORC klassengrenzen om dubbel scoring en gelijke
starts mogelijk te maken.

klassenindeling 2014Opmerking:
Niet alle details zijn hierboven weergegeven maar deze zijn door de werkgroep klassenindeling wel besproken en daar zijn, naar eigen zeggen, in de praktijk met goede communicatie oplossingen voor te vinden.

Genoeg stof tot discussie via het ClubRacer forum:
Nieuwe klassenindeling ORC en IRC 2014

Foto: Sander van der Borch

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens, Ice voor de zeilvrienden, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler met een niet onbesproken zeil palmares: Winnaar Verbondsbezem, 2x Nederlands kampioen, 2x winnaar Antwerp Race (IRC en Sportboten) en met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: