Offshore wedstrijden North Sea Regatta kennen perfecte mix weersomstandigheden

North Sea RegattaDe beide offshorewedstrijden van de Delta Lloyd North Sea Regatta, de Vuurschepenrace en de R.O.R.C. North Sea Race, kenden een perfecte mix van weersomstandigheden. Tijdens de overtocht van Scheveningen naar Harwich hadden de zeilers rustig weer en zelfs een aantal uren windstilte. De terugtocht startte met een stevige wind en fikse buien.

Geleidelijk aan werden de omstandigheden beter, alhoewel het venijn nog in de staart zat. De laatste tientallen mijlen naar Scheveningen moesten de deelnemers opboksen tegen wind en stroom. In beide races kwam Pleomax, de Volvo 60 van schipper Harm Prins, als eerste over de streep.

De Baraka GP (Ker40) won de Vuurschepenrace in de IRC1, Tonnere de Breskens 3 (Ker46) de North Sea Race (IRC1 en IRC overall). In de ORC1 klasse was de IJsvogel met de Haagse wethouder Karsten Klein aan boord de beste in de Vuurschepenrace, in de North Sea Race de Soulmate (B&H41). De overall prijs in de ORC ging naar Antares (Trintella 53). Het beste resultaat in de doublehanded klasse over beide wedstrijden was voor de Xcentric Ripper (J111) van John van der Starre.

Windstilte
Tijdens de start van de Vuurschepenrace op dinsdagavond 7 mei stond er meer wind dan verwacht door een aantal overtrekkende buien. Dat was een geluk voor de zeilers die pas bij de Engelse kust in een windstilte terechtkwamen. Van de 52 gestarte schepen zijn er 50 reglementair gefinisht, twee schippers gaven het op door gebrek aan wind. De North Sea Race kent traditioneel meer inschrijvingen, omdat er ook Engelse deelnemers zijn. Van de 74 gestarte boten zijn er 64 gefinisht. Voor de terugtocht naar Scheveningen zagen de weerberichten er ernstiger uit. De voorspelde windkracht 8 is echter niet gekomen, alhoewel de omstandigheden voor de Engelse kust met 25 knopen wind, vlagen en regenbuien pittig waren.

Haagse ambitie
De Haagse wethouder van Jeugd, Welzijn en Sport Karsten Klein zeilde voor het eerst mee met de Delta Lloyd North Sea Regatta. Hij zat aan boord van de IJsvogel, de Maxi 1300 van schipper Marcel Schuttelaar. Klein kwam enthousiast terug in de haven van Scheveningen: 'Ik wist wel dat het mooi was, maar ik kan nu uit eigen ervaring spreken. Het is ook zeker niet de laatste keer. Bovendien is de Haagse ambitie om de ISAF wereldkampioenschappen 2018 naar Den Haag te kunnen halen hierdoor extra versterkt."

Baraka GP is een familieschip
De Baraka GP (IRC1), een Ker 40, van Harmen de Graaf heeft in beide races goed gevaren en werd overladen met prijzen, waaronder de IRC1 voor de Vuurschepenrace en de Hans Horrevoets Memorial Trophy. Deze wordt uitgereikt aan de gemiddeld jongste bemanning met de beste resultaten in beide offshores. 'Dat was wel een verrassing", vertelt De Graaf. 'Twee jaar geleden hadden we die ook al, maar ondertussen zijn we allemaal twee jaar ouder. De Baraka GP is een familieschip. We varen met familie en vrienden van de kinderen."

Baraka GP (IRC 1)Baraka GP (IRC 1)

De Graaf had als extra troef Bouwe Bekking aan boord: 'In het verleden ging hij mee op ons verzoek, nu vroeg hij zelf of we nog een plekje over hadden. En dat hadden we natuurlijk. We hebben weer veel van hem geleerd. Bouwe deed de tactiek en gaf algehele adviezen. Op de heenreis was het licht weer en daar voelen we ons nogal goed bij. Dat blijkt ook wel uit het resultaat. Op de terugweg hebben we voor het eerst een offshore gevaren waarvoor de boot gebouwd is. Met gemiddeld twintig knopen wind hebben we 15, 16, 17 knopen gevaren, ook tijdens de reachrakken. Tegen de Tonnere de Breskens 3 konden we niet op, maar we zijn blij dat we de andere Ker40 hebben verslagen."

Goed gerekend aan tij
Nicole Eggink was voor het eerst schipper op de Trintella 53 Antares (ORC2) en ging meteen met een hoop prijzen naar huis. 'We hebben alles gewonnen dat er zo'n beetje te winnen viel", zegt Eggink lachend. 'Beide races in de ORC2 klasse, overall ORC voor beide offshores en overall ORC in de North Sea Race. Het grootste verschil tussen de beide races vond ik de temperatuur. Tijdens de Vuurschepenrace was het zwoel op zee en hadden we 's nachts zelfs geen jas aan. Op de terugweg was het veel kouder. Heen hebben we een paar uur liggen dobberen en dreven we overal heen, terug hebben we continu goede wind gehad.

Eggink voer met een team van vier vaste bemanningsleden en de rest gelegenheidsbemanning: 'Onze bemanning heeft heel goed gewerkt, continu getrimd en de boot liep mooi. Ik navigeerde en heb van tevoren het tij heel goed bekeken. We gingen voor de boei Smith's Knoll naar het westen, omdat we wisten dat na de kentering het tij ons terug zou brengen naar de juiste lijn. Daar hebben we het misschien wel op gewonnen."

Inshores Delta Lloyd North Sea Regatta
Aanstaande vrijdag 17 mei start het inshore programma van de Delta Lloyd North Sea Regatta. Vier dagen lang wordt er op de Noordzee sportief gestreden en is het op de wal genieten van allerlei activiteiten.

De editie 2013 kent een sterke internationale uitbreiding. Allereerst doet de Gazprom Swan 60-klasse met vijf tot zes nieuwe 60-voeters Scheveningen aan. Met aan boord zeilers uit het professionele circuit, zoals de America's Cup. Vanuit de olympische hoek is de nieuwe mixed multihull Nacra 17-klasse toegevoegd.

Naar verwachting zal een deel van het deelnemersveld van de Delta Lloyd Regatta eerst voor de Haagse kust in actie komen. Dit ter voorbereiding op het allereerste WK Nacra 17 dat in juli in Scheveningen plaatsvindt.

Tekst: Marjolein Brandt

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: