Team Dunkerque Plaisance wint 10de Grand Prix International de la Côte d’Opale

Team Dunkerque PlaisanceTijdens het Pinksterweekend zeilde het Noordfranse team van Philippe Bourgeois de A35 Dunkerque Plaisance naar een verdiende overwinning in de IRC 1-klasse. Drie dagen lang streden een vijftigtal schepen om de ereplaatsen tussen Boulogne en Dunkerque, in vaak wisselende weersomstandigheden. Onder de deelnemers in IRC en HN heel wat Belgen die traditiegetrouw de verplaatsing naar Boulogne-sur-Mer hadden gemaakt.

De gebruikelijke kleppers zoals Alegria (GS39 van Carl Sabbe) en Oxygen (IMX-40 van Axel De Cock), maar ook een belangrijk deel van de halftonner-vloot. Zij maakten van de gelegenheid gebruik om het wedstrijdwater van hun Half Ton Classics Cup (18-24 AUG 2013) te verkennen.

Buiten de HN en IRC zeilers trekt de GPICO ook een hele reeks sportboats aan. Deze grote vloot J-80s en Open 5.70 verbleven de volle drie dagen in Dunkerque, waar ze niet minder dan 10 manches zeilden.

De IRC en HN vloot kregen op zaterdagnamiddeg twee wedstrijden voorgeschoteld onder een aangenaam zonnetje en een koel westenwindje. Achiroe (First 36.7 van LMarc Claessens) in HN, Oxygen in IRC 1 en Waverider in IRXC 2 waren duidelijk het beste op dreef.

Kruisen onder de Kapen
Op zondag mochten de zeilers iets vroeger uit de veren, want om 9u startte de 45-mijlsrace naar Dunkerque, langs de stenen van Cap Griz Nez en de krijtrotsen van Cap Blanc Nez. Met de voorspelde noordoostenwind zou dat een erg lang kruisrak worden, tegen tij. Gelukkig had de wind een beter plan uitgewerkt…

Bij de eerste start van HN + IRC 2 mocht de General Tapioca BWT van Philippe Pilate meteen terug naar de startlijn keren om daarna de achtervolging van de collega’s in te zetten. Dat verliep vlot want ze eindigden nog net op het podium, na de Picsou (de Dehler 29 express-trein) en de Duinkerkse Exclusiv (halfton), een zusje van de General Tapioca BWT met lange waterlijn.

GPICO

De IRC-1 vloot –negen boten sterk- startte enkele minuten later. De strakke noordoostenwind bracht de vloot in directe lijn naar Cap Griz Nez, die ze net voor het kenteren van de tij bereikten. Enkele teams kozen hier voor een optie ‘in zee’, anderen vor de optie ‘kruisen onder de kust’. De Silhoa (First 47.7) bleef ver op zee en moest amper 3 slagen maken om Cap Blanc Nez te ronden.

Vanaf Blanc Nez draaide de wind meer naar noord, zodat het van daaruit in rechte lijn naar Dunkerque kon. Eén lang aandewinds rak, met een steeds in kracht toenemende wind. Ideaal voor lange waterlijn-lengtes, zoals de Silhoa. De hemel trok open, en het was zalig (zij het wat monotoon) zeilen… De Dunkerque Plaisance koos op het einde voor een optie onder de kust in ondiep water in plaats van de rode boeienlijn te blijven volgen zoals haar concurrenten deden, en dat bleek een goede zet te zijn. De Dunkerque Plaisance bleef de Oxygen voor met welgeteld 55 seconden…

Oxygen IMX 40Nieuwe format in 2014
Op maandag vonden de weergoden het stilaan welletjes. Een grauwe herfstdag op de Noordzee lag in het verschiet. Race officer Henri Antoine perste er tussen 10 en 15u niet minder dan 3 windward-leeward banen uit, afgesloten met een kort kustparcours. De Dunkerque Plaisance beschouwde het wedstrijdegbied als haar achtertuin, en stelde de eindoverwinning in IRC-1 veilig. Waverider deed dat ook in IRC-2, evenals de Yemanya in de HN-klasse.

Organisator Etienne Picque was achteraf in de wolken (die hingen erg laag, dus moeilijk was dat niet) : « de 10de editie van de Grand Prix International de la Côte d’Opale verliep erg vlot, de zeilers hebben (eindelijk) wat zon gezien, en dat deed iedereen deugd. Na 10 jaar is deze wedstrijd gegroeid, en we zien dat meer en meer buitenlandse teams naar Boulogne komen. Ik dank onze partners voor hun steun, en kan nu al verklappen dat we voor 2014 aan een nieuw format werken.
U hoort hier nog zeker van ! »

De resultaten:

HN 1 – 7 wedstrijden (1 aftrek) :
1: "Yemanja", Serge Maes (Sun Fast 32 / YC de la Mer du Nord) 15 points
2: "Little Demon", Herve Vandenbulcke (Jpk 960 / YC Boulonnais) 16 points
3: "Marblehead", Francois David (First 31.7 / YC de la Mer du Nord) 21 points
4: "Carpe Diem", Jean-Marc Devos (Feeling 850 Racing / Gravelines Plaisance) 22 points
5: "Achiroe", Marc Claessens (First 36.7 Gte / Belgique) 23 points
6: "Extra Fun", Marc Herssens (X 332 / Belgique) 24 points
7: "Region Npc", Julien Marcelet (Mini 650 Proto / la Voile D Ardres) 31 points
8: "Menuiseries Janssoone", Gilles Pruvost (Dufour 405 Gl Gte / Gravelines Plaisance) 50 points
9: "Betty Boop II", Antoine le Dret (Pogo 650 / les Dauphins) 57 points
10: "Hasch", Louis Villette ( (Sun Fast 37 / YC de la Mer du Nord) 66 points
11: "Basta", Didier Delemasure (First Class Europe) 71 points

IRC1 - 7 wedstrijden (1 aftrek) :
1: "Dunkerque Plaisance Gill Race Team", Philippe Bourgeois (A 35 / Dunkerque Plaisance) 8 points
2: "Oxygen", Axel Decock (IMX 40 / VVW) 9 points
3: "Mistho", Francois-Eric Chateau (J 109 / Y C Boulonnais) 23 points
4: "Alegria", Carl Sabbe (Grand Soleil 39 / RBSC) 23 points
5: "Stiletto", John Barrett (First 35 / RTYC) 26 points
6: "Prince de Pétarcq", Bert Janssen (Oyster SJ41 / WSVNB-VVW) 35 points
7: "Mad Mumm", Henri Fobert (Farr 30 / BRYC) 39 points
8: "Flicka III", Nicolas Gerard (JOD 35 / BRYC) 48 points
9: "Silhoa", Pascal Habousha (First 47.7 / Belgique) 51 points

IRC2 - 6 wedstrijden (1 aftrek) :
1 : "Waverider", A Delvaux (Half Ton / KYCN) 10 points
2: "Picsou", Alain Rousseau (Dehler 29 / KYCN) 11 points
3: "Exclusiv", Philippe Gens ( (Half Ton / YC de la Mer du Nord) 14 points
4: "General Tapioca Bwt", Philippe Pilate (Half Ton / BRYC) 14 points
5: "Capella", Frans Maas (one off / WVB) 25 points
6: "A+", Albert Pierrard (Half Ton / VVW) 29 points
7: "Skippy's Ton", Nicolas Lejeune (Half Ton / KYCN) 31 points
8: "Fletcher Lynd", Frederic Denis (Hustler 30 / YC Boulonnais) 37 points
9: "Sérénité", Jerome Delecour ( Feeling 850 / YC de la Mer du Nord) 41 points
10: "Brilogan", Gerard Cavenel (First 30 Q Plomb / Sport Nautique Valericain) 48 points
11: "Douce Folie 2", Christian Ratel (Super Arlequin / YC Boulonnais) 58 points

Labels

Auteur:

  • Bert J.

    Van zeescout tot zeiler, van stil toeschouwer tot actief verslaggever. Even met een kwarttonner, dan rasecht en fanatiek halftonnen. Nu prinselijk op de leukste one tonner van 't Stad. 

Comments

Voor u geselecteerd: