Transgascogne, Bert Bossyns’ laatste dubbele sprint voor de Transat

TransgascogneOp zondag 28 juli start om 12.02u vanuit Port Bourgenay, Bretagne, de 14e editie van de Transgascogne. Vanuit deze populaire haven zeilen de 65 deelnemers langs de kust naar Belle-Île, om na de ronding rechtstreeks naar Luanco in Asturië te racen, ten westen van Gijón in Spanje. Een traject van 350 zeemijlen.

Op 2 augustus starten ze voor de terugetappe, rechtstreeks naar Bourgenay over een traject van 250 zeemijlen.

Uitzonderlijk voor de 6.50 klasse zijn er vier rangschikkingen. Serieboten solo (1 zeiler), serieboten double (2 zeilers), proto solo en proto double. De Netwerk zeilt in de sterkste serie solo categorie, met 35 concurrenten. Alle grote namen en favorieten voor de Transat 6.50 nemen deel, het is immers de laatste test voor de Transat.

Er is een proloog op zaterdag 27/7 die niet voor de eindrangschikking telt.

Het pikante van de Golf en het zoete van de stopovers
Bert deelt de oversteek van de Golf in twee. Een kustdeel van Bourgenay tot de ronding van Belle-Île, voorspelt veel stromingen, rotsen, een verplichte ronding van Île d'Yeu en de invloeden van de baai van Quiberon. Dat is wakker en alert blijven.

Daarna volgt een offshore gedeelte van Belle-Île naar Luanco. 250 Zeemijlen oceaan. Dat is vooral bootsnelheid maximaliseren en de wind opzoeken.
Het is nog te vroeg om iets over strategie te zeggen, maar de lange-termijnvoorspellingen geven zwakke wind voor de oversteek. Er zit een extreme splitsing van het deelnemersveld in, want iedereen wil de windvalstrik in het midden van de Golf omzeilen. Maar langs welke kant?

De Golf in deze periode is berucht om haar wisselende perioden van windstilte. Dus komt het erop neer om de mogelijke zuidwester van 15 tot 20 knopen op te pikken. De kans is groot dat die niet lang doorzet. En dat het een aan de windse oversteek gaat worden, een lange aanval op de zenuwen.

Bert werkt dus aan het lokale weerprofiel van de Asturische kust. En vervolgens aan de terugetappe die een heel eigen aanvalsmethode zal eisen.

De Netwerk gekneld dat het kraakt
Onze Netwerk-zeiler doorloopt de intussen bekende routine: veiligheidskeuring schip, alles laten verzegelen, eten kopen, navigatie voorbereiden, enz. De Transatspanning is ook op dit vlak al voelbaar. Zo werd elk doosje uit de EHBO-box gecontroleerd.
De Netwerk ligt tegen de lange ponton van de haven. De organisatie liet zes andere 6.50’s naast de boot van Bert aanmeren. Achteraan werden nog 7 aan deze rij vastgehangen. Alle krachten van die boten kwamen dus op de Netwerk die als één enkele, krakende en piepende meerpaal diende. Hier komt schade van.

Het kostte Bert veel gepalaver om het ligplan te laten herzien en zo deze druk van zijn boot te laten halen.

In het ritme van drie dagen racen komen
Bert Bossyns: “Ik maak de volgende dagen nog de keuze. De meteoplanning is gestart en daarvan hangt veel af. Zal ik met veel of weinig uitrusting vertrekken? Meer batterijen aan boord, meer extra touwen zoals schoten, vallen, maar ook meer voeding enz. De voorraad reserveonderdelen is wel groter. Pannes zoals die in de Select en de MAP kan ik nu zeker onderweg herstellen.”

“Het weer zal ook bepalen of ik veel of weinig reservekleding meeneem. Iedere honderd gram gewicht telt. Blijft het zeer warme weer aanhouden of nemen we toch een dikke Patagonia-vest mee? Dat zal de volgende dagen worden beslist.”

www.transgascogne.com

Auteur:

  • Pit De Jonge

Comments

Voor u geselecteerd: