Hoofdsponsoring VOR-campagne lucratiever dan middenmoter Eredivisie

VOR finish RotterdamHet is al een tijdje stil rondom de partijen die hard bezig zijn om een Nederlandse boot aan de start van de Volvo Ocean Race 2014-15 te krijgen. Misschien is hier het spreekwoordelijke gezegde 'stilte voor de storm' van toepassing. Achter de schermen wordt namelijk wel degelijk voortgang geboekt. Dat blijkt uit het interview met Tom Touber, COO Volvo Ocean Race.

'Voor de Holland-campagne zijn twee serieuze gegadigden als hoofdsponsor", steekt de Nederlander vanuit het Spaanse Alicante van wal. 'Dat zou zomaar in september rond kunnen komen. De subsponsors zijn voor een deel al opgelijnd of willen graag instappen als het weer echt gebeurt. Het is wachten op de hoofdsponsor. Als alles goed gaat, ligt de Nederlandse Volvo Ocean 65 dit najaar in Scheveningen. Bouwe Bekking en ik denken dat we 50 procent kans hebben op één Nederlandse boot en 25 procent op twee."

Rondom Team Heiner is het vooralsnog stil. 'Roy heeft naar eigen zeggen de support voor ongeveer een halve campagne en aan die andere helft wordt hard gewerkt. Team Heiner is een professionele organisatie waar een sponsor met gerust hart kan instappen."

Stand van zaken totale vloot
De focus van de Volvo Ocean Race-organisatie ligt op maximaal acht boten aan de startlijn. 'Theoretisch is het voor teams nog mogelijk om tot medio volgend jaar in te stappen. Met de introductie van de eenheidsklasse heb je niet de aloude ontwikkelingsachterstand van de vorige edities." Normaliter hadden teams nu al volop aan het bouwen moeten zijn. 'We zien heel duidelijk dat men bijvoorbeeld in Spanje nog geen gigantische haast heeft, terwijl we naar alle waarschijnlijkheid toch wel een Spaanse boot aan de start mogen verwachten."

Op dit moment zijn er drie teams bevestigd. Op de vraag of het totaal aantal campagnes van drie niet een beetje mager is, antwoordt Touber: 'Dat is nu. Naast de Spanjaarden en hopelijk de Nederlanders ga ik ervan uit dat we uit China, Zweden, Engeland, Nieuw Zeeland en/of de Verenigde Staten nog deelnemers krijgen. We krijgen zeker zes goede teams aan de start. Mijn vraag is meer of het er zeven of acht worden. Eerlijk gezegd ben ik een beetje 'bang' voor acht." Dat behoeft enige toelichting. 'Acht 65-voeters in onderhoud op de wal is een logistiek drama in bijvoorbeeld Auckland. Het zijn toch grote schepen en de haven is schitterend, maar de ruimte heel beperkt."

'Het verschil met het verleden is dat de Volvo Ocean 65s nu al gebouwd zijn. Ik geloof er zelf niet in dat boten in de haven blijven liggen als ze er eenmaal zijn. Onze grootste uitdaging is dat tot een half jaar geleden slechts een beperkt aantal mensen actief bezig was met het zoeken naar sponsoren voor een team. En dat de algemene opinie over de Volvo Ocean Race qua rendement wel positief is, maar dat men denkt dat het tientallen miljoenen kost."

Oceaanzeilen versus Eredivisie voetbal
Daar lust een Hollandse sportmarketeer wel kaas van, dus is het verkoopverhaal snel geformuleerd: 'Als je de nieuwe boot least of twee races gebruikt, is het totale budget voor een campagne 10 miljoen euro voor een periode van twee tot drie jaar (afhankelijk van wanneer je instapt). Voor de duidelijkheid, dat is 3,5 miljoen euro per jaar en geen tientallen miljoenen! Laten we dat vergelijken met bijvoorbeeld de sponsor van een middenmoter in de Eredivisie voetbal, die voor 3 à 4 miljoen per jaar hoofdsponsor is. Vergelijkbare grootte dus. Deze sponsor zal dan een marketingcampagne moeten starten om überhaupt te vertellen dat ze bijvoorbeeld FC Groningen sponsoren. Die kosten heb je bij de Volvo Ocean Race niet, want de naam is direct verbonden aan het team en de boot. De campagne heeft al PR voordat er wordt gezeild."

'Verder is het relatiemanagementprogramma in de skybox van FC Groningen niet dezelfde ervaring als tijdens het openingsgala bij de start van de Volvo in Alicante naast de Zweedse prinses zitten. Dat is toch een ander niveau. In de board room is golfen de nummer één sport en zeilen komt daarna. Bovendien zijn zeilers boeiende mensen. Ze moeten behoorlijk wat in hun mars hebben om de wereld rond te racen. Ik kan me voorstellen dat je als bedrijf je met dit imago wil associëren. Ook moet je niet vergeten dat zowel Volvo Cars als Volvo Trucks veel geld investeren in de promotie van de race. Op al deze uitingen staan de boten van de deelnemers. Zo profiteren de teamsponsors dus dubbel en dat is substantieel anders dan bij FC Groningen."

In de rij
Gezien de lucratieve sponsorpropositie vraagt Touber zich hardop af waarom er nog geen wachtlijst voor de deur bij Roy Heiner, Bouwe Bekking en Gideon Messink staat. 'Ik denk dat de enige reden daarvoor is dat sponsoren het gewoon niet weten. En als ze het al weten dan wordt gedacht dat het heel erg duur is. Laatst zei iemand dat zeilen in Nederland geen volksport is, maar dat is geklets. Meer dan vier miljoen Nederlanders hebben ooit op een bootje gezeten en we hebben ruim een miljoen boten op ons water. Het is zeker een nationale sport, alleen wordt het minder als topsport gezien. Ik ben ervan overtuigd dat dit gevoel weer terug komt als een Nederlandse boot in de komende Volvo Ocean Race vaart. Zeilen is net als schaatsen een sport die de Nederlander met de paplepel ingegoten krijgt en waarin we internationaal op het allerhoogste niveau kunnen presteren."

Het sponsoren van een Volvo Ocean Race-campagne is volgens Touber een goede kans voor bedrijven die graag over de grens willen kijken. 'Ze moeten overigens opschieten, want in theorie kan je voor boot acht tot volgend jaar wachten, maar in de praktijk heb je dan net tijd om naar de start in Alicante te varen. Ook moet je niet verbaasd zijn als er geen Volvo Ocean 65 meer voorhanden is. Er zijn nog slechts vier racejachten beschikbaar. Dat is niet veel met al die eerder genoemde initiatieven. Je moet er dus snel bij zijn. Dat is bijvoorbeeld de reden dat Bouwe en Gideon een optie op boot drie hebben genomen, want die ligt over drie maanden in het water. Dat geeft net wat meer trainingstijd en dat is wat het verschil kan maken."

Opmerking van de redactie: daar waar FC Groningen staat, kan elke andere middenmoter uit de Eredivisie worden gelezen. FC Groningen is een willekeurig voorbeeld.

Op het moment van schrijven, gaat Team SCA met aan boord de drie Nederlandse topzeilsters Carolijn Brouwer, Klaartje Zuiderbaan en Annemieke Bes aan kop in het IRC totaalklassement en in de IRC CK-klasse van de Fastnet Race. De vrouwenformatie heeft nog 130,7 nautische mijlen voor de boeg. De voorsprong op hun directe tegenstander Abu Dhabi Racing bedraagt ruim een mijl. Beide teams zijn in voorbereiding op de Volvo Ocean Race 2014-15. Wordt vervolgd...

Tekst: Diana Bogaards

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: