Top drie Volvo Ocean Race uit de Doldrums en onderweg naar de evenaar

Abu Dhabi Ocean RacingDe top drie van de Volvo Ocean Race-vloot is officieel uit de Doldrums en op weg naar de evenaar. Abu Dhabi Ocean Racing vaart op kop en het Nederlandse Team Brunel van schipper Bouwe Bekking (Deventer) volgt op 6 mijl. De derde boot, Team Vestas Wind met de Nederlandse navigator Wouter Verbraak, vaart 148 nautische mijlen oostelijk van de twee koplopers.

Abu Dhabi-schipper Ian Walker (GBR) en Bekking vonden in het westen de smalste doorgang door de Inter Tropische Convergentie Zone (ITCZ), in de volksmond de Doldrums genoemd. Dat is de 360 mijl brede zone van tropische lagedrukgebieden rond de evenaar, waar de noordoost- en zuidoostpassaat samenkomen. Het staat bekend om de hitte, zware bewolking en regenbuien met storm of windstiltes. Een uitdagende passage voor navigators.

“In je plan blijven geloven, is cruciaal in deze race”, adviseert routinier Bouwe Bekking in zijn blog. “We houden er niet van om zomaar een keuze te maken. We baseren ons liever op feiten en getallen. Al moet ik toegeven dat je het geluk soms mee of tegen hebt. Uiteindelijk is het om het even.”

Het leven aan boord Team BrunelHet leven aan boord Team Brunel

Historisch gezien loont het meestal om westelijk door de Doldrums te gaan. Daar zit de meeste wind en daarna is het de kortste weg naar het volgende Waypoint, Fernando de Noronha voor de Braziliaanse kust. De Nederlandse navigator Wouter Verbraak stuurde Team Vestas Wind echter oostelijk door de Doldrums. De Deense boot verloor aanvankelijk snelheid en moest meer moeite doen om de zuidoostpassaat te bereiken. Hoewel ze nu een langere weg naar het Waypoint af te leggen hebben, varen ze wel onder een snellere hoek. De vraag is of ze in staat zullen zijn om het gat van 98 nautische mijlen te dichten.

Momenteel heeft Abu Dhabi Ocean Racing de beste bootsnelheid van het drietal. Vanmorgen vroeg waren ze minder dan 450 nautische mijlen (nm) verwijderd van Fernando de Noronha. En minder dan 193 nm van de evenaar, waar Neptunus (god van de zee) aan boord zal komen om traditioneel de nieuwelingen te ontgroenen. Ondertussen zitten Dongfeng, Team Alvimedica, MAPFRE en Team SCA nog gevangen in de Doldrums. Zij kozen voor de middenweg en hebben het lastig.

Amory Ross, de Onboard Reporter (OBR) van Team Alvimedica, verwoordt de frustratie aan boord van de Turks/Amerikaanse boot als volgt: “De synopsis is nogal simpel: we zitten vast in de Doldrums, vast en nog eens vast. De realiteit is dat het veel erger had gekund. We denken dat we al het mogelijke hebben gedaan met de kaarten die we hadden. Maar je weet voordat je de Doldrums ingaat, dat je bent overgeleverd aan de genade van dit gebied en helaas pakte dit niet goed voor ons uit.”

Bij Abu Dhabi Ocean Racing heerst vanzelfsprekend een andere sfeer nu ze uit de notoire Doldrums zijn. Daar profiteren de bemanningsleden van de passaatwind, die aan het bouwen is, door zoveel mogelijk bij te slapen. OBR Matt Knighton schrijft in zijn blog: “Het wachtsysteem roteert efficiënt. Het lijkt erop dat voor het eerst steeds vier mensen beneden- of bovendeks slapen. Fluisteren is de nieuwe regel geworden. Zelfs tijdens overstagmanoeuvres proberen we tenminste twee of drie personen te laten slapen, zodat het uitrusten maximaliseren.”

De laatste stand: www.volvooceanrace.com/en/dashboard.html

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens is een Belgisch zeezeiler, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler. Was schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: