Eerste Helius winterwedstrijd profiteert van goede weersomstandigheden

Helius winterwedstrijdDe Helius winterwedstrijden, die dit jaar een nieuwe opzet heeft gekregen, is zondag begonnen onder ideale omstandigheden. De woensdag voor de eerste wedstrijddag raast er wederom een storm over Nederland. Bij Hoek van Holland wordt windkracht 10 gemeten. Gelukkig luwt het geraas en luit het weerbericht op zondagmorgen voor het Haringvliet: droog, zon en wind uit het zuidwesten, kracht 4-5 Beaufort.

Weliswaar wisselden de windsnelheden tijdens de wedstrijd enorm maar met een gemiddelde wind kracht 4 was er sprake van ideaal zeilweer.

De eerste boten melden zich rond 11 uur bij het startschip. De wind blijft rond de 14 knopen en even voordat de eerste groep weggeschoten wordt slaat een Finn jol om. De overige schepen houden er rekening mee en blijven uit de buurt. De toegesnelde wedstrijdcommissie biedt hulp aan maar dit blijkt niet nodig. Hij krijgt zijn boot uiteindelijk zelf weer rechtop en kan de strijd aangaan.

De wedstrijdcommissie had voor de Finn klasse de Olympische driehoek uitgelegd. Aangezien de overige schepen allen een wedstrijd vaarden rond de bestaande betonning van het Haringvliet, hadden de Finnjollen de ruimte om het sportieve gevecht aan te gaan, zonder rekening te hoeven houden met andere wedstrijdschepen. Een ander positief gevolg hiervan was dat de Finnjollen 4 maal konden starten.

Helius winterwedstrijden

Het starten van de overige klassen gaat probleemloos. Bij de SW-snelle klasse gaan 2 schepen te vroeg over de startlijn, maar beide komen reglementair terug.

Het parcours voor de SW klassen was “een rondje Slijkplaat”. De start lag voor de haven van Hellevoetsluis, van daaruit zeilden de schepen via het Aardappelgat richting Tiengemeten, om vervolgens terug richting de Dam te varen. De finishlijn lag voor het havenhoofd van de Heliushaven.
In het Aardappelgat wordt door dapperen de genaker gezet, maar dit bleek niet het meest gunstig. Zij verloren tijd. Het kan ook gelegen hebben aan de onderlinge strijd welke de schepen voeren waardoor ver van de kortste lijn werd afgeweken.

Bij het keerpunt bij de Dam kregen de zeilers te maken met catamaranzeilers die ook een wedstrijd aan het varen waren. Door het op de juiste manier toepassen van de voorrangsregels verliep dit zonder problemen.

Na ongeveer 3 uur varen finishten de eerste uit de SW-snelle klasse. Helaas hadden niet alle deelnemers de reglementen goed doorgenomen en konden zij de finishlijn “niet vinden”. De Xeven heeft in tweede instantie de finishlijn toch gevonden en de J-minded is nog steeds op zoek want die is niet gefinisht.

De organisatie kijkt terug op een succesvolle dag. “De nieuwe opzet is wat ons betreft geslaagd. We hoorden alleen maar positieve geluiden. Natuurlijk heeft het weer ook ontzettend meegewerkt, maar de beslissing om de SW klassen rond de bestaande betonning te laten varen blijkt nu al een succes.”

Tweede Helius winterwedstrijd op zondag 16 november.

Uitslagen

Finn klasse:
1. Jan Willem Kok met de Sancta Maria
2. Jan Bart met de SISU
3. Paul Kamphorst met de NED 27

SW-snelle klasse:
1. C.A de Ruyter met de Soeticheyt
2. Chris Stouten met de Avanti
3. Andries Hagendijk met de Op Merote

SW 90 klasse:
1. Cees de Wolff met de Pegasus
2. Hans Peltzer met de Mouette
3. Gerrit Wilke met de Aegir

www.wsvhelius.nl/wedstrijdcommissie

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: