ORC reglement verbeteringen en beta VPP voor 2015

ORC VPP 2015Naar goede gewoonte krijgen we na het jaarlijks Offshore Racing Congress veel cijfers en plannen. De ORC meebriefhouders gaan nog steeds in stijgende lijn. We meten wereldwijd alweer een groei van 10% met meer dan 9000 meetbrieven. Na dit congres zijn er ook aan aantal verbeteringen goedgekeurd in de ORC Rules. De nieuwe CDL parameter om wedstrijdorganisaties te helpen bij de klassenindelingen en de eerste test run van het ORC VPP (velocity prediction program) 2015 werd aan de zeilers voorgesteld. De beta versie van het ORC VPP is nog steeds in ontwikkeling. De testrun op de ORC vloot kan je hieronder downloaden. Deze leert ons dat er slechts minimale verschillen zijn tegenover vorig jaar, minder dan 1% voor de meeste boten. CDL (Class Division Lenght) Met het CDL worden twee issues gecounterd tijdens klassenindelingen op basis van GPH:

  1. De bijna onmogelijkheid om snelle kleine boten te ontwerpen voor de laagste klasse. In de laatste wereldkampioenschappen zagen we dat de winnende boten meestal medium/heavy displacement zijn en ook de grootste.
  2. Het eerste aan de windse rak is tijdens inshore races het meest fundamentele onderdeel van de race. Momenteel liggen de aan de windse bootsnelheden te ver uit elkaar. Met het CDL wil men boten met dezelfde aan windse snelheid in dezelfde klasse hebben.

Vanaf 2015 zullen ORCi meetbriefhouders een CDL nummer op hun meetbrief krijgen om wedstrijdorganisaties te helpen bij de klassenindeling. Deze parameter is gerelateerd aan de upwind prestaties en is daarom niet uitgedrukt in ratingtermen maar in bootlengte. De voorgestelde CDL limieten: 17.0 m ≥ Class A > 11.6 m 11.6 m ≥ Class B > 9.7 m 9.7 m ≥ Class C > 8.5 m Het CDL nummer van je boot vind je terug in de test run onderaan in de 6de kolom. Het CDL zal voor het eerst gebruikt worden voor het indelen van de drie klassen tijdens het ORC wereldkampioenschap in Barcelona.

Stabiliteitsmeting
De stabiliteitsmeting procedure is aangepast. De boot mag nu ook geheld worden met behulp van gewicht aan de giek, dit ter aanvulling van de standaard procedure met twee spinnakerbomen. Voor zeiljachten die veel gewicht nodig hebben om te kunnen hellen is dit een grote verbetering alsook voor boten zonder spinnakerboom en bijhorend beslag.

Implied Wind in Performance Curve Scoring
De Implied Wind snelheid van de race winnaar zal gebruikt worden als de basis windsnelheid voor de rest van de vloot. Dit is een belangrijke verbetering in Implied Wind in Performance Curve Scoring. Vroeger werd de Implied Wind berekend voor elke boot in de klasse. Deze nieuwe procedure zou volgens het ORC eerlijkere resultaten geven voor lichte boten die extreem snel moeten in lichte omstandigheden. Een volledige opsomming van alle wijzigingen zullen binnenkort gepubliceerd worden nadat de teksten gefinaliseerd zijn. We verwachten dat dit rond 1 januari 2015 zal zijn. Foto: ORC meting door de Noordzeeclub

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens (BEL) zeilt sinds 1979 wedstrijden met zeegaande zeiljachten, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun omnichannel E-commerce strategie en Marketing automatisatie. Is schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd in 2004 met het ClubRacer zeilteam door het Watersportverbond verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: