Persconferentie Team Vestas Wind en waar zijn de zeilhelden van weleer?

Lion New ZealandEén van de songs die ons altijd wel iets zullen doen is het meesterwerk “Alive and kicking” van The Simple Minds. De intro dringt beelden en sentimenten bij ons op van half jaren ’80. Beginperiode MTV, schitterende videoclip, zaterdagochtend. De wereld voelt nieuw. Secondelang het verrukkelijke besef dat we zèlf ontzettend nieuw zijn. Kilo’s Côte d’Or in ons lijf en Rucanors aan onze voeten. We schrijven 1985 en de Whitebread Round the World Race is net gestart.

De helden boven ons bed, Staf Versluys en Ann Lippens, (Rucanor BEL) Peter Blake (Lion New Zealand NZ) en Dirk Nauta (Philips Innovator NED), Eric Tabarly (Cote d’Or BEL) en Conny van Rietschoten (NED) al is hij er dat jaar niet bij.
Ach…

Maar liever dan in weemoed te verzinken, wilden we het graag hebben over Team Vestas en meer bepaald over de persconferentie van gisteren.

O neen, alweer? Horen wij u denken. Ja, weeral. Al dagenlang vragen wij ons af, waarom raakt dit ons zo diep? Waarom kunnen wij hier maar niet over zwijgen? We besluiten om het even te, euh, laten bezinken tot na de persvergadering. Kwestie van te wachten tot alle gegevens bekend zijn.

De persconferentie

Hier volgt in het kort een samenvatting van de antwoorden (de audio versie vindt u onderaan dit bericht):

  • De boot is total loss. Het schip is niet te herstellen en zal door de VOR in zijn geheel of in stukken gezaagd asap verwijderd worden van het rif. Vestas en de VOR organisatie werken aan een oplossing voor een nieuwe boot. Een grote uitdaging. Meer nieuws hierover vòòr de start van leg 3.
  • VOR is eigenaar van de beschadigde boot, Team Vestas en de andere teams leasen de boot (iets wat de zeilwereld nog niet wist). Vestas heeft dus geen financiele schade geleden, hun VOR budget moet niet herbekeken worden door dit inicident.
    De financiele beslissing rond het verlies van de Team Vestas boot zal bij de VOR organisatie liggen, waarschijnlijk zullen zij voor de kosten opdraaien. Het is een optie om een nieuwe boot te bouwen, het eigenaarschap staat nog ter discussie.
  • Vestas is uiteraard teleurgesteld maar ook ontzettend trots dat het team zo professioneel heeft gehandeld.
  • Wouter Verbraak vertelt dat hij de twee navigatiecomputers (ruggedized Panasonic Toughbook® 53) nog niet aan de praat gekregen heeft (deze kunnen probleemloos een val weerstaan van een meter hoogte en zijn spatwaterdicht nvdr).
  • Schipper Chris Nicholson geeft toe dat er een menselijk fout gemaakt werd, de kaart is niet ver genoeg ingezoomd. Wouter Verbraak beaamt dit en is blij dat er geen opeenstapeling van fouten heeft plaatsgevonden die op hun beurt tot een catastrofe hadden kunnen leiden.
  • Chris Nicholson zal schipper blijven van Team Vestas Wind, plannen voor de rest van het team zijn er nog niet. Eerst moeten conclusies worden getrokken en lessen worden geleerd. De volledige debriefing van de crew zal nog gepubliceerd worden.

Weinig nieuws dus. Alleen voorgekauwde antwoorden op geselecteerde vragen van de pers.

Persconferentie Team Vestas WindPersconferentie Team Vestas Wind

Zeemanschap of het gebrek eraan.

De feiten zijn nu onderhand wel duidelijk. Het was een stomme, menselijke fout. Er werd niet genoeg ingezoomd op de kaart en dat de diepte plots opliep van 3000 naar 40 m vond men niet echt alarmerend.

Hebben die jongens misschien te weinig oceaan ervaring vragen wij ons af als we de verklaringen horen en de beelden nog eens herbekijken.

Is het wel een goede evolutie dat professionele race-schippers altijd kiezen voor een extrèèm goede stuurman met eenzijdige capaciteiten eerder dan voor een goede stuurman met ook andere allround competenties? Is er niet te veel gespecialiseerde knowledge aan boord en te weinig lijm om al deze onafhankelijke componenten te verbinden tot één zeewaardig geheel?

Wij zien gebrek aan zeemanschap. Gebrek aan ontzag ook. Is het onze gedigitaliseerde maatschappij? Is het de discrepantie tussen de realiteit van de natuur en de “gamification” via het beeldscherm? Dat één en ander zal veranderen rond digitale navigatie na dit incident dààr zijn wij van overtuigd. Wij geloven dat een aantal factoren bepalend zijn geweest bij deze schipbreuk.

  • Te veel vertrouwen in moderne technologie.
  • Te weinig all round capaciteiten aan dek op het moment van de impact.
  • Geen backup via traditionele navigatiesystemen.

Hadden Dirk Nauta, Eric Tabarly of Staf Versluys het ooit zover laten komen?

De vraag die wij ons al meerdere malen stelden de afgelopen dagen is of dit had kunnen gebeuren tijdens de Whitebread Round the World Race van pakweg 1985/86? Waren meer traditionele bemanningen en navigatiesystemen beter bestand geweest tegen zulke fouten? Hadden Dirk Nauta, Eric Tabarly of Staf Versluys het ooit zover laten komen? Wij willen geloven van niet.

Misschien is het de leeftijd maar wij missen onze zeilhelden van weleer. Wij missen mannen en vrouwen naar wie we op kunnen kijken, die ons er elke etappe weer van overtuigen dat er een goede reden is waarom we zèlf nooit met de Volvo Ocean Race zullen kunnen meedoen.

We hangen geen posters meer boven ons bed en kopen liever een Volvo dan een paar Rucanors. Desondanks was de mythe gebleven tot ze vorige week kapotgeslagen werd op een rif in de Indische Oceaan. En dàt is de werkelijke reden voor onze teleurstelling.

Een chronologisch overzicht van deze zeilblunder door Team Vestas Wind:

www.clubracer.be/2014/12/4/dramatische-beelden-crash-team-vestas-wind-v…
www.clubracer.be/2014/12/4/chris-nicholson-menselijke-fout-heeft-geleid…
www.clubracer.be/2014/12/3/vestas-forceert-windmolenpark-cargados-caraj…
www.clubracer.be/2014/12/2/team-vestas-wind-reefed
www.clubracer.be/2014/12/1/team-vestas-wind-schipper-chris-nicholson-sp…
www.clubracer.be/2014/11/30/bemanning-team-vestas-wind-gered-door-lokal…

Auteur:

  • Kat

    Kathleen Rutten studeerde film- en videokunsten, digital content & journalism aan de Artevelde Hogeschool en is online redacteur bij het Mediahuis. Zeilt van kindsbeen af en is gepassioneerd wedstrijdzeiler sinds 1984.

Comments

Voor u geselecteerd: