The Art of Boatnames

  • Author: BrunoB
    Date: do, 10/07/2014 - 09:23
    Tags:

The Art of BoatnamesNu de CR penalties verder verfijnd worden tot 4 cijfers na de komma en uw rating tot in de perfectie bepaald kan worden, is het stilletjes aan tijd om een ander aspect van deze boeiende zeilklasse onder de loupe te nemen. De bootnamen.

Bootnamen kunnen inderdaad een beslissende rol spelen bij het al dan niet winnen van een wedstrijd en zullen vanaf 2015 mee ratingbepalend worden.

Niet door het gewicht van de verf natuurlijk, maar door de psychologische impact die zij ongetwijfeld hebben op de strategie en de mentale ingesteldheid van de achterliggende competitie.

Ik twijfel er niet aan dat de CR commissie over voldoende verbeeldingskracht beschikt om sommige namen te bannen en anderen een terechte penalty aan hun broek te naaien.

Bij de 201 ingeschreven boten zijn er inderdaad wel enkele exemplaren die aanstootgevend, compromitterend of gewoon ordinair zijn. Die mogen uiteraard geen meetbrief krijgen want reglement is reglement.

Om een wildgroei te voorkomen geef ik hierbij alvast een aanzet met wat voorbeelden om tot een voor iedereen aanvaardbaar systeem te komen:

NRJBALL
Een steeds wederkerende fout op de mondelinge proefwerken engels is de uitspraak van de letters “J” en “G”. Een “ener-dzgééj bal” lijkt mij eerder iets om uit de muur te halen in een Nederlandse kroketzaak. Vermits op de achtersteven “KYCN” prijkt stel ik voor om de naam te veranderen naar “Boulette d’énergie” . Een kleine rating reductie is hier onder die voorwaarden mogelijk.

SPOOKSCHIP
Ok, een hond lijkt soms op het baasje, ik weet niet of het hier het geval is en ik durf niet veronderstellen wie hier bedoeld wordt met ”Spook”.

Daarom de volgende bedenking:
Stel dat je vrouw een boot koopt waarop je meevaart en ze noemt hem “Slappe lul-schip” of “Stomme kloot-schip”. Zou jij dat plezant vinden?
Zulke dingen zeg je niet! Je mag dat denken, maar je zet het zeker niet op je boot.

Eruit! Naar IRC met die boot! …of verkopen ;-)

MAXI LAURA
Nu kan het zijn dat je een groot geschapen lief hebt, maar om dit dan van de daken te schreeuwen op de romp van uw boot lijkt mij erover. Ik kan me voorstellen dat Laura zélf nog alleen in het donker en dan nog enigszins gegeneerd aan boord durft te stappen. Deze boot verliest uiteraard z’n rating. Zeereling of niet.

Maxi Laura komt dan ook niet meer voor op de 2014 CR lijst. Goed werk CR commissie!

CAMELOT
Mag gewoon zo blijven op voorwaarde dat het een Bavaria of een Etap betreft.

STREAKER
Hobbies of sexuele afwijkingen van leden van de Heilige Kerk mogen niet vermeld worden op de achtersteven (van een boot natuurlijk). Behalve als het schip ouder is dan 20 jaar, dan zijn de feiten verjaard.

X-APPEAL
Een prachtige naam, maar het blijft natuurlijk “wishful thinking” als je er een hoop oude-van-dagen opzet.

Geïnteresseerden die langs de kade staan te drummen om een glimp te kunnen opvangen van dit weergaloze wedstrijdschip komen altijd bedrogen uit.

Kan alleen met een navenante bemanning. Kiezen of delen zou ik zeggen hoewel de schipper natuurlijk véél goed maakt.

ACHIROE
Achiroë or Anchirrhoë (Greek: Ἀχιρ(ρ)όη), or according to Apollodorus Anchinoë (Ἀγχινόη), was in Greek mythology a naiad, a daughter of the river-god Nilus.

De naam kan mits enig genealogisch onderzoek.

Dat Katrien de “daughter of the river-god” zou zijn is zonder meer aanvaardbaar. Het probleem zit uiteraard bij haar vader…

Piece of Cake
Dit is een twijfel geval. Ik zou persoonlijk voor Cake gaan. Hoewel Piece natuurlijk ook niet slecht is. Hak de knoop door zou ik zeggen.

XIFFE
Nabootsingen van vogelgeluiden zijn niet meer toegelaten sinds 2012.

Prince De Petarcq
Iemand moet natuurlijk prins zijn van deze prachtige eilandengroep die behoort tot de Petarcq archipel en ik ga het deze ietwat vreemde inboorling zeker niet ontzeggen.

Een terecht gekozen naam dus, hoewel er geruchten zijn dat Petarcq reeds 2600 jaar voor Christus werd ontdekt door de Feniciers, met hetzelfde type boot….

BOLDERIK
Een Bolderik blijkt een schildknaap geweest te zijn van de Leliaards en meer bepaald van Robert Van Artois die in 1302 drie dagen dood op het slagveld bleef liggen met uitgesneden tong en meer dan 30 verwondingen. (als je dood bent zijn er natuurlijk niet veel opties buiten blijven liggen)

Zolang “Bolderik” dus wedstrijdreglementen in het Frans opstelt in Zeebrugge is de naam goed gekozen.

SALT SPRAY
Mag niet.
WD-40 zou trouwens ook niet mogen.
Als we met spuitbussen gaan beginnen dan is de Ozonlaag ver te zoeken!

EDEN VI
Eden zes…Is dat dan Eden Hazard?
Ik zou geneigd zijn om deze naam te aanvaarden mits een zware penalty (sic) en de belofte dat hij vanaf morgen stopt met voetballen of wat daarvoor door gaat.

Hij dient zich binnen de week met een enkelband en zonder bal (want die speelt hij toch binnen de kortste keren kwijt) aan te melden aan boord.
Uw carrière is over jongen! Je hebt het goed verknald! Tijd om iets nuttigs te doen!

En dan komen we bij de Mama Miracolli’s van deze wereld en andere italiaanse gerechten zoals:

Tiboro Bolognese,
Andiamo met fijne kruiden,
Capella Milanese,
Talifa Carbonara,
Giacomo Caprese ,
Azurro Margherita,
Con Spirito met frieten ,
Oceana Pescatore,
Auquila a la Borealis,
Cappuccino, (met een koekje)
Tosto di carne alla Bolognese,
Gaviota di funghi,
Lavventura a la Romana,
Osso Bucco Al Dente
Lasagna Madrugada,
Il Corvo Fritti,..

Namen ontsproten uit ongebreidelde inventiviteitsloosheid, uit een gefnuikte brainstorm, uit compensatiedrang naar die vroeger onbereikbare Latijns-Griekse humaniora.

Deze namen moeten dan ook sito presto, ad hoc en in tempore non suspecto veranderd worden naar authentieke Vlaamse gerechten. (Ik maak dan een uitzondering voor Tapatai met Chinese garnalen.)

Enkele voorbeelden om U op weg te helpen:

Il Corvo zou vanaf nu bv “Kalkoen-sate” kunnen heten. Ik vermoed dat hier niet veel verdere uitleg bij nodig is.

Het blijft gevogelte, het wordt meestal met een zak friet gegeten en als je het te lang in het vet laat liggen ziet het ook zwart. Ik denk dat dit zelfs kan zonder de vlaggebrief te veranderen.

Andiamo is een vervoeging van het latijnse werkwoord “andare” = kom, laten we gaan.

Om te beginnen is het een X99 en zou er dus fabrieksgewijs al een “X” in de naam moeten prijken.

De eigenaar komt uit omgeving Antwerpen als ik me niet vergis. Een logische keuze is dus “Xenweg”

Probleem is natuurlijk dat Xenweg geen Vlaams gerecht is. Laten we er dus maar “Xenweg op Vlaamse Wijze met Ajuin en bonensoep” van maken. Ze zullen dan wel gààn!

Con Spirito mag dan weer zo blijven want Con Spirito is altijd met frieten…

Je ziet, zo moeilijk is het allemaal niet en als het een paar tienden van een rating kan schelen, dan is dat toch mooi meegenomen?

Je bespaart bovendien je achterliggende concurrent (ik voel mij niet aangesproken) een hoop ergernis!

Vandaag nog doen!

Op de plee heb je een zee van tijd om hierover na te denken, of hoe denk je dat dit artikel tot stand is gekomen?

Labels

Auteur:

  • BrunoB

Comments

Voor u geselecteerd: