ORC International World Championship 2014

Swan 45 CheckmateHet ORC International World Championship 2014 georganiseerd door de Kieler Yacht-Club verwelkomde maar liefst 151 teams uit 19 verschillende landen aan de start. In klasse A 26 deelnemers waarvan 3 Nederlandse teams. 59 deelnemers in klasse B welke in een Golden- en Silver fleet werden verdeeld en waarvan 2 Nederlandse teams. De 66 deelnemers in klasse C werden ook in 2 groepen verdeeld, hier deden er 6 Nederlandse teams mee. 2 Italiaanse boten en een Est werden wereldkampioen ORC 2014.

De Nederlandse deelnemers:

Nederlandse deelname in klasse A
De Sydney 43 GTS Coin Coin van Bas de Voogd (met 1 Belg aan boord Koen de Smet), de Landmark 43 Skarp van Chris de Jongh en de Swan 45 K-Force met half Nederlands half Belgische bemanning van Jan de Kraker. Zij moesten het opnemen tegen o.a. 3 TP52`s, een Carkeek 47, een Farr 400, 2 GP42`s, etc...

Nederlandse deelname in klasse B
De voor ORC aangepaste Swan 45 Checkmate (foto boven) van Peter de Ridder en de First 40 Elke van Frans Rodenburg. Hun tegenstand bestond uit boten zoals 3 XP44`s, 5 XP38`s, 5 X41`s waaronder de oude Cedo Nulli (die 28ste werd in de Gold fleet by the way), etc...

Nederlandse deelname in Klasse C
De X-332 Addixion van Harry Peterse, de Grand Surprise Schaap Shipcare van Dirk Jan Verdoorn, de Mount Gay 30 De Ondeugd van Roland Berends, de HOD 35 Hodspur van Patrick Ten Brincke, de Dehler 39 Griel van Robert Jockin en de Dehler 39 Redan van Hein van Schaik. Hun tegenstanders waren boten zoals X-332 Sport, Salona 37, Salona 38BK, Bavaria 35 Match, Mat 1010, M37, etc...

Sfeerbeeld van het wereldkampioenschap
Elke dag eruit om 06:30u (en dat in uw “vakantie” ja ja), en de meeste dagen er na middernacht in. Dan proberen te slapen, en als je geluk had was je zo moe dat je 'Johnny' muziek van Team Veolia om 1u s'nachts niet meer hoorde omdat je als een blok in slaap viel. We zijn maar 3 keer met die pippo's moeten gaan praten...

Elke dag volle bak zon, dus insmeren was de boodschap. Iedereen bij ons aan boord gebruikte het “kwalle-spul” waardoor je optimaal beschermd bent, en tóch een mooi kleurtje kreeg behalve onze pit-man Peter Luyckx, die had een ander crémmeke bij en zag ietske minder bruin dan wij.

All in white party waarbij iedereen volledig in het wit gekleed moest gaan. Dit was georganiseerd door het dames team Tutima onder leiding van Kirsten Harmstorf. Zij waren by the way ook degene die de concentratie van onze schipper probeerden te verstoren door keihard liedjes te zingen toen we bij 1,5kn wind 50m aan lij van hen lagen. Zonder succes echter. Toch wel een raar gevoel om dat Team Holland polo te moeten dragen als Belg, maar wij danken het Nederlands Watersport verbond voor de schenking van het kledingstuk (zo zijn wij nu eenmaal).

Dikke schrik toen we een 2de plek zeilden. En waarom dan hoor ik u denken? Omdat de eerste 2 boten er worden uitgepikt om het bemanningsgewicht te checken en wij wisten dat we er, eh 'iets' over zaten... Gelukkig heeft de organisatie ons dat na de eerste race gemeld. Zodat we de rest van de dag niks meer gegeten of gedronken hebben. Erg gezond was dat niet echt van ons, mor soit, alles voor het team.

Licht weer zoals reeds vermeld gedurende de gehele week tot op de laatste dag toen we tussen de 18 en de 25kn wind kregen, en waar LC zijn debuut als voordekker met een beetje meer wind maakte. Hij is er met een klein hartje aan begonnen, en als een kletsnatte held uitgekomen. Hij had natuurlijk 2 super coaches zijnde Martin Rinckes en Jacco Huijgen. LC betekend by the way “Little CEO”.

K-ForceDag 1
Door een dominant hoog druk gebied boven Noord Duitsland, zagen we de gehele week windsnelheden van niet meer dan 12kn max met een gemiddelde van 5-8kn. Hierdoor konden de 3 TP52`s hun glijdende capaciteiten niet benutten. Tweevoudig ORC wereldkampioen Alberto Rossi kon met zijn Enfant Terrible dan ook niet hoger scoren dan een 8ste plek in corrected time. De Nederlandse deelnemers in klasse A eindigden respectievelijk op een 9de plek voor CoinCoin, 13de plek voor K-Force en 20ste plek voor de Skarp.

In klasse B werd er iets agressiever gezeild en besloot race manager Stefan Kunstmann een general recall voor de beide groepen voordat hij de zwarte vlag inzette. Elke werd 19de in groep 1 en Checkmate werd 9de in groep 2.

In klasse C deden de Nederlandse teams het ook niet echt goed. In groep A wordt De Ondeugd 14de, Griel 15de en Addixion 22ste. In groep B zet de Hodspur het beste resultaat van de dag neer met een 6de plek, Redan wordt 14de en Schaap Shipcare 25ste.

Winnaar van de dag Patrik Forsgen, stuurman van de Zweedse Pro4U: After a bronze medal on the (ORC) Europeans 2013 and the (ORC) Worlds in 2012 we want to get back on the podium... but a different color of medal would be great!

Overall results
In klasse A na een deftig amateuristisch geknoei met de resultaten die blijkbaar elke dag veranderden wegens computer problemen, hier het uiteindelijk resultaat (denk ik en hoop ik dan toch...?)
Beste Nederlander op een 9de plek is Jan de Kraker met zijn K-Force team. De Skarp van Chris de Jongh werd 14de en de Coin Coin van Bas de Voogd werd 16de. Er deden 27 boten mee en de Italiaan Alberto Rossi werd voor de 3de keer wereldkampioen op zijn TP52 Enfant Terrible gevolgd door de Noor Claus Landmark met zijn landmark 43 Santa. En 3de werd de Duitse GP42 Silva Neo van Dennis Gehrlein.

In klasse B werd de Checkmate knap 2de in de Goldfleet en volgens mij won het Checkmate team ook nog eens in de Corintian klasse!
De Elke van Frans Rodenburg werd ook 2de, maar dan in de Silverfleet. Mooi prestatie van beide teams. Eerste in de Goldfleet werd de X-41 Forte van de Est Jaak Jögi en 3de werd de First 40.7 Three Sisters van de Chech Milan Hajek. De Silver fleet werd gedomineerd door de Varianta 44 van de Duits Jens Ellermann.

In klasse C werd de Redan van Hein Schaik 20ste in de Goldfleet, gevolgd door de Hodspur van Patrick ten Brincke op een 21ste plek, en achter hen De Ondeugd van Roland Berends op een 22ste plek, de Griel van Robert Jockin wordt 29ste. In de Silverfleet werd de Addixion van Harry Peterse 6de, de Schaap Shipcare van Dirk Jan Verdoorn werd 7de. Wereldkampioen in deze klasse werd de Italiaan Duccio Colombi met zijn M37 Low Noice. Team Pro4U werd 2de en kon dus terug het podium op en zoals gewenst met een ander kleurtje dan brons om zijn nek.

Besluit
We hebben een tijdje 2de overall gestaan en ook 5de met qua punten nog steeds zicht op die 2de plek overall, en dan uiteindelijk 9de geworden. Klinkt een beetje jammer, maar dat is het zeker niet gezien het niveau in onze klasse. Die 9de plek is een ranking waar iedereen aan boord voor getekend zou hebben voor de aanvang van dit event. Ons doel was om in de eerste helft te eindigen en om te groeien als team. Dat we als team gegroeid zijn staat als een paal boven water en daar heeft het gehele team aan mee gewerkt.

Twee doelen ruim gehaald dus zou ik zo zeggen en 2 doelen die we waarschijnlijk niet zouden hebben gehaald zonder onze schipper Jan de Kraker, onze tacticus en coach Jochem Visser. Thanks Jan en Jochem.

Alle uitslagen en veel foto's via: www.orcworlds.com

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: