Breskens Sailing Weekend review

Breskens Sailing WeekendDe derde dag zit er weeral op en de zeilers zagen dat het goed was. De ClubRacer redactie, actief vanuit de kuip van de MAT 1010 Matilda in IRC 2, volgde tussen de races door, het uitmuntend georganiseerde Breskens Sailing Weekend 2014. Een terugblik.

Dag 1, vrijdag 29 augustus:
's Morgens bij de briefing een hoop bekende gezichten. De weerman belooft een redelijk consistente 5 Bf en behoorlijk wat zon. Kortom een prachtige dag met ideale zeilcondities.

In IRC 1 zijn de deelnemers aan elkaar gewaagd; Baraka GP, Moana en Tonnerre de Breskens strijden in elkaars vaarwater voor de overwinning. Benieuwd naar het vervolg.

In de IRC 2 klasse domineert de Dunkerque Pleasance. De Matilda ligt aanvankelijk knap eerste tot de pre-feeder van het Harken voorstagprofiel het plots begeeft. De herstelling kost kostbare tijd. Dit zorgt ervoor dat ze uit de top 3 van de race gekegeld wordt. Pech, maar ook dàt is wedstrijdzeilen natuurlijk.

In de CR klasse controleren Achiroe en O Neill de wedstrijd. Na dag één staan ze op een gedeelde eerste plaats. Dat belooft een harde strijd te worden.

Dag 2, zaterdag 30 augustus:
Regen en wind hebben op dag 2 van het BSW 2014 de overhand. De beruchte windstoot van 34 knopen zorgt voor behoorlijk wat schade bij sommige deelnemers. We zien her en der spinakers vliegen en bomen breken. De Antilope vaart een kwartier achter zijn woest flappende spinaker aan vòòr ze de schoten terug binnen handbereik hebben. Bij de aanblik ervan zijn wij vooral blij dat wìj het niet waren.

Eérst IRC 1. Eén dag voor het einde is nog niets beslist. Wordt het de Moana, Il Corvo (De Kraai in 't Italiaans) of is de overwinning voor de Baraka GP? Zeilen blijft tot het laatste moment onvoorspelbaar.

In IRC 2 duiken wat verschuivingen op. Dunkerque Pleasance blijft op één maar de Matilda zeilt van een 5de naar een tweede plek. De elegante J 35 Ragazza staat voorlopig derde.

In IRC 3 heersen de Capella en de Sorcier Noir. Een ware held vinden wij dan weer de Esprit de Morbihan die met zijn prachtige klassieker guerrilla voert op de achtergrond.

In CR zeilen O Neill en Achiroe een behoorlijke deuk in het spreekwoordelijke pak boter. Het gaat daar enkel nog om deze twee jachten, de anderen zijn nergens meer. De Diabolic blijft dit keer, niet naar zijn gewoonte, een beetje uit de picture.

Achiroe en O NeillAchiroe en O Neill

Dag 3, zondag 31 augustus:
De laatste dag alweer. We zien wat kleine oogjes opduiken ’s morgens tijdens de briefing. Twee dagen topsport eisen hun tol natuurlijk. Of zou “de tent” er voor iets tussen zitten?

De weerman belooft beter weer dan gisteren. Minder regen, minder wind en in de namiddag zelfs brede opklaringen. De wind, een 5 Bf, draait van W naar NW rond de middag.

Het worden mooie races met prettig weer. Wel staat er een vervelende korte golfslag die de kleine, lichte boten behoorlijk wat parten speelt (het is ook nooit goed voor die zeilers).

We zien weinig fouten. Met inzet van lichaam en geest wordt er de derde dag in alle klassen meedogenloos gevochten om de overwinning. God zit’ m in de volharding. Of is het de duivel?

Swan 45 klasseSwan 45 klasse

De prijsuitreiking
Naar goede gewoonte en ter afsluiting gaan wij natuurlijk ons ongevraagde zegje doen. En vòòr u in de verdediging gaat willen wij u er fijntjes aan herinneren dat je voor vrijheid van meningsuiting tegenwoordig al behoorlijk dapper moet zijn.

Hier gaan we dan…
De organisatie, kwistig met heroïek, zet vooral de lokale helden in de bloemetjes en de CR klasse krijgt te weinig aandacht naar onze goesting.

Het eerste is menselijk. Het tweede vinden we niet verstandig.

Is CR dan niet zo belangrijk, of hoe zit het?
Wij denken dat de cruiser klassen voor de broodnodige ambiance en populariteit zorgen en dus vinden wij het belangrijk om deze boten evenveel aandacht te schenken.

Het ligt nu eenmaal niet binnen ieders mogelijkheid om bemanning en schip IRC-klaar te maken. Bovendien geeft ons rechtvaardigheidsgevoel ons in dat, als er in deze klasse even hard gestreden wordt om de overwinning zij recht hebben op een even groot platform.

In ieder geval is het een issue dat leeft onder de CR bevolking. Wij wensen er, wereldverbeteraars die we zijn, dus de nodige ruchtbaarheid aan te geven.

Mogen wij deze laatste alinea misschien als aandachtspunt naar volgend jaar aanstippen ter vervolmaking van een overigens uitstekend georganiseerd Race Weekend? Alvast bedankt en tot de volgende editie.

Nederlands kampioenschap IRC top 3 uitslag

IRC1
1. BARAKA GP van H.J.de Graaf, Ker 40 (NED)
2. IL CORVO van A. de Vin, Grand Soleil 43 (GBR)
3. MOANA F.Goubau, First 47.7 (BEL)

IRC2
1. DUNKERQUE PLAISANCE van Ph.Bourgeois, A35 (FRA)
2. RAGAZZA van J.Gabriel, J35 (BEL)
3. MATILDA van Bach Yachting, Mat 1010 (GBR)

IRC3
1. CAPELLA van F. Maas, One Off (NED)
2. SORCIER NOIR van J.Lemaire, IRC28 (BEL)
3. MOVIESTAR van F.Franssens, SJ320 (NED)

Beste boot IRC (foto): Dunkerque Pleasance van Philippe Bourgois (FRA)

SWAN 45 top 3
1. SAMANTAGA van Philippe Moortgat, SWAN 45 (BEL)
2. CHECKMATE van Peter de Ridder, SWAN 45 (NED)
3. MOTIONS van Lennard van Oeveren, SWAN 45 (NED)

CR 1-4 top 3
1. O'NEILL III van P. Van Heuverswyn, Jeanneau sunfast 42
2. ACHIROE van M.Claessens, First 36.7
3. NRJBALL van Roland Claeijs, Elan 400

CR 5-6 top 3
1. CAMELOT van S.Walravens, Kalik 103
2. MAHABHARATA van D.Vanvyve, Kalik 33
3. JOLIGE JOFFER van Patrick Versluys, Van der Stadt Zeester

Foto: Anusjka Martens / objectivo.nl

Auteur:

  • Kat

    Kathleen Rutten studeerde film- en videokunsten, digital content & journalism aan de Artevelde Hogeschool en is online redacteur bij het Mediahuis. Zeilt van kindsbeen af en is gepassioneerd wedstrijdzeiler sinds 1984.

Comments

Voor u geselecteerd: